Czy zaświadczenie o działalności dla kierowcy dalej obowiązuje?

Odpowiedź na tak postawione pytanie wydaje się prosta, zwłaszcza po publikacjach ukazujących się po wejściu w życie pakietu mobilności, z których wynika, że zaświadczenia o działalności przestało być ważne. Czy aby na pewno?    Zacznijmy od tego co zmienił „pakiet mobilności” w przepisach, co mogłoby wskazywać na wyłączenie zaświadczenia o działalności z obrotu prawnego. W Rozp. 165/2014 w art. 34 ust. 5 pkt b (iv) wskazano, że pod symbolem „łóżeczka” rejestrowane powinny być: przerwy, odpoczynek, urlop wypoczynkowy lub…

Czytaj dalej

Nowe wyłączenia ze stosowania przepisów Rozp. 561/2006 związane z branżą budowlaną

Wraz z wejściem w życie pakietu mobilności i zmian w przepisach Rozp. 561/2006 wprowadzono dodatkowe wyłączenie w art. 13 ust. 1 w punktach „q”  i „r”, które dotycząc branży związanych z budownictwem.  Pierwsze z tych wyłączeń dotyczy wyłączenia z obowiązku rejestracji czasu pracy kierowcę który prowadzi pojazd lub zespół pojazdów wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwo budowlane do przewozu maszyn budowlanych w promieniu do 100 km od bazy przedsiębiorstwa oraz pod warunkiem że prowadzenie takich pojazdów nie stanowi…

Czytaj dalej

Uwaga! Krytyczny błąd w tłumaczeniu Pakietu mobilności

Pragniemy zwrócić Państwa uwagę na błędne tłumaczenie jednego z rozporządzeń Pakietu mobilności (2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie nr 561/2006), które znacząco zmienia sens przepisu i jest związane z kolejnymi skróconymi odpoczynkami tygodniowymi. Jednocześnie informujemy, iż nasi eksperci, przygotowując zmiany w programie Tachospeed, ZAWSZE bazują na oryginalnych wersjach językowych, nigdy na tłumaczeniach. Jeśli używają Państwo Tachospeeda, jesteście bezpieczni i możecie spać spokojnie. Poniżej przedstawiamy…

Czytaj dalej

[AKTUALIZACJA] Odstępstwa od stosowania Rozporządzenia 561 (EU) w związku z pandemią

W związku z sytuacją epidemiologiczną w Europie, kraje europejskie wprowadziły wyłączenia stosowania się do norm czasu jazdy, przerw i odpoczynków kierowców wynikających z Rozporządzenia 561/2006. Poniżej przedstawiamy listę krajów, które wprowadziły zmiany powołując się na art. 14 Rozporządzenia 561/2006. Zawieszenie norm ma ułatwić zaopatrzenie w żywność oraz leki, spowodowane jest również zamknięciem granic. Kierowcy mają pracować więcej i odpoczywać krócej, by uzupełnić braki w dostawach.   Wprowadzanie zmian…

Czytaj dalej

[AKTUALIZACJA] Odstępstwa od stosowania Rozporządzenia 561 w Polsce w związku z pandemią

Polska jest kolejnym krajem wprowadzającym odstępstwa w stosowaniu Rozporządzenia 561 w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 (COVID-19). Jak informuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, w Polsce od dnia dzisiejszego na podstawie art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego wprowadza się tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów art. 6-7 ww. rozporządzenia w stosunku do kierowców wykonujących międzynarodowy transport…

Czytaj dalej

Zasady zwolnienia z obowiązku kwarantanny kierowców zawodowych

Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy również kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który legitymuje się świadectwem kierowcy. Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy również kierowców zawodowych w międzynarodowym transporcie drogowym (w tym międzynarodowym transporcie kombinowanym) wracających z zagranicy innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport…

Czytaj dalej

Błąd X35 występujący w tachografach Stoneridge 

Przedsiębiorcy, którzy w swoich pojazdach posiadają tachograf nowej generacji Stoneridge SE5000-8 „Rev A”, który został sparowany z czujnikiem ruchu KITAS4 produkcji firmy Continental mogą w niektórych przypadkach wpaść w kłopoty w trakcie kontroli i zostać oskarżeni o manipulację w zapisie tachografu w przypadku kontroli. Co może spowodować taki stan rzeczy? Obecnie istnieją dwa rodzaje czujników ruchu zatwierdzone do stosowania wraz z inteligentnymi tachografami, są to modele, TACH3 i KITAS4 wykonane zgodnie z normą…

Czytaj dalej

Małe ilości – ADR, czy nie ADR? cz. 2

W poprzednim artykule zacząłem omawianie sposobu przewozu towarów niebezpiecznych w „ilościach ograniczonych”. Przewożenie w „ilościach ograniczonych” pozwala na ograniczenie kosztów związanych z dostosowaniem się do obowiązujących przepisów. Stosując ten sposób przewozu jesteśmy zwolnieni z dużej części przepisów umowy ADR, jednakże to zwolnienie nie obejmuje wszystkich przepisów określających przewóz towarów niebezpiecznych.

Czytaj dalej

Małe ilości – ADR, czy nie ADR? cz. 1

Mamy przepisy wyłączające niektóre towary niebezpieczne, bądź określone ich ilości spod przepisów stosowanych przy przewozie towarów niebezpiecznych, gdyż te „małe ilości” nie stanowią takiego samego zagrożenia, jak większe ilości tych towarów, które już są obwarowane przepisami umowy ADR. Sama idea wprowadzenia tych przepisów jest słuszna, ale czy przewóz tych małych ilości towarów niebezpiecznych jest naprawdę bezpieczny?

Czytaj dalej