Małe ilości – ADR, czy nie ADR? cz. 2

W poprzednim artykule zacząłem omawianie sposobu przewozu towarów niebezpiecznych w „ilościach ograniczonych”. Przewożenie w „ilościach ograniczonych” pozwala na ograniczenie kosztów związanych z dostosowaniem się do obowiązujących przepisów. Stosując ten sposób przewozu jesteśmy zwolnieni z dużej części przepisów umowy ADR, jednakże to zwolnienie nie obejmuje wszystkich przepisów określających przewóz towarów niebezpiecznych.

Czytaj dalej

Małe ilości – ADR, czy nie ADR? cz. 1

Mamy przepisy wyłączające niektóre towary niebezpieczne, bądź określone ich ilości spod przepisów stosowanych przy przewozie towarów niebezpiecznych, gdyż te „małe ilości” nie stanowią takiego samego zagrożenia, jak większe ilości tych towarów, które już są obwarowane przepisami umowy ADR. Sama idea wprowadzenia tych przepisów jest słuszna, ale czy przewóz tych małych ilości towarów niebezpiecznych jest naprawdę bezpieczny?

Czytaj dalej

Badania techniczne pojazdów

Ostatnio głośno się zrobiło na temat badań technicznych pojazdów. A wszystko za sprawą niedawnych zmian w przepisach, a dokładniej nowej sankcji za brak badań technicznych nakładanych przez organy kontrolne. We wrześniu 2018 r. ukazała się nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, która zawiera m.in. załączniki określające wysokości kar za naruszenia określonych przepisów. Znajdziemy tam kary pieniężne za naruszenia norm czasu pracy, naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym, ale są tam również sankcje za niepoddanie…

Czytaj dalej

Czy za manipulację zapisów tachografu można trafić do więzienia?

Nowelizacja prawa o ruchu drogowym i kodeksu karnego wprowadzająca obowiązek zgłoszenia wymiany drogomierza i sankcje karne za fałszowanie zapisów stanu drogomierza czeka na podpis prezydenta. O ile zmiany w prawie o ruchu drogowym mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku o tyle zmiany w kodeksie karnym będą obowiązywać po 14 dniach od opublikowania zmiany do ustawy. Treść art. 306a kodeksu karnego § 1 wskazuje, że kto zmienia wskazanie drogomierza…

Czytaj dalej

Nie płać kary za brak ewidencji pomimo wyłączenia z obowiązku rejestracji przez tachograf

W związku z wątpliwościami dotyczącymi przewozów wyłączonych z zakresie stosowania Rozp. 561/2006, jak również wyłączenia z ustawy o czasie pracy kierowców, należy wskazać, że zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt. h ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. i art. 3 Rozp. 561/2006 spora część przewozów i pojazdów wyłączona jest na podstawie ww. artykułów z obowiązku stosowania zapisów z art. 5-9 Rozporządzenia WE 561/2006, tj. stosowania…

Czytaj dalej

Poszkodowani przewoźnicy. Punktujemy błędy służb kontrolnych

W ostatnich paru miesiącach dużo słyszymy o Inspekcji Transportu Drogowego zwłaszcza w aspekcie protestu inspektorów. Obraz jaki tworzy się z medialnego przekazu jest z jednej strony w wielkim skrócie taki, że inspektorzy transportu drogowego są pomijani przy podwyżkach, pomijani przy zmianie statutu ich pracy na służbę, taką jak policja. Z drugiej strony Główny Inspektorat Transportu Drogowego kreuje ITD jako profesjonalną służbę dbającą o bezpieczny transport, zwłaszcza…

Czytaj dalej

Zmiany w sposobie prowadzenia dokumentacji pracowniczej

Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 2369), wprowadzając zmiany w sposobie prowadzenia tej dokumentacji przez pracodawców. Jedną z nowości w zakresie prowadzenia dokumentacji pracowniczej jest wynikający z § 6 pkt 1a rozporządzenia obowiązek objęcia ewidencją czasu pracy informacje o liczbie godzin dyżuru oraz godzinie rozpoczęcia i zakończenia…

Czytaj dalej

Ile naprawdę może kosztować manipulacja tachografu?

Nowy taryfikator ustawy o transporcie drogowym, obowiązujący od 3 września 2018 roku wprowadził większe kary za manipulowanie zapisami tachografu, poprzez montaż i używanie niedozwolonych urządzeń, podnosząc je do 10 000 zł. Ale czy to jest ostateczna sankcja karna w przypadku wykrycia przez służby takiego działania? Otóż nie. Poza samą karą finansową, naruszenia związane z manipulacją tachografu wskazane w taryfikatorze ustawy o transporcie drogowym uznawane są za najpoważniejsze naruszenia, a to praktycznie oznacza, kolejne…

Czytaj dalej

Kupujesz używaną ciężarówkę? Możesz zapłacić karę!

Kupując używany samochód ciężarowy, taki w którym zainstalowany jest tachograf cyfrowy, możemy nawet nieświadomie, narazić się na całkiem spore sankcje karne jeżeli nie sprawdzimy dokładnie samego tachografu, a dokładniej tego czy został on przed sprzedażą wymieniony na inny. Aby dokładnie omówić kwestię zdefiniuję na początek pojęcie „tachografu” lub „urządzenia rejestrującego”, które oznacza urządzenie przeznaczone do instalowania w pojazdach w celu automatycznego lub półautomatycznego wyświetlania, rejestrowania, drukowania, przechowywania i wysyłania…

Czytaj dalej

ITD nie skontroluje pracowników zatrudnionych na umowę o pracę

Nowy taryfikator kar wprowadzony do ustawy o transporcie drogowym, obowiązujący od 3 września bieżącego roku, wprowadził kary dla kierowców i przedsiębiorców za przekroczenia czasu pracy. Karę można dostać, za przekroczenie czasu pracy w porze nocnej, przekroczenie tygodniowego czasu pracy oraz za skrócenie bądź nieodebranie wymaganych przerw w czasie pracy. O ile za pierwsze i ostatnie naruszenie przedsiębiorca może otrzymać karę w przypadku kontroli drogowej jak i w przedsiębiorstwie to w przypadkach przekroczenia tygodniowego…

Czytaj dalej