Wynajmujesz w swojej firmie ciężarówki z zagranicy? Sprawdź, czy dotyczą cię te zmiany

Z końcem kwietnia 2022 roku została wprowadzona dyrektywa 2022/738 zmieniająca dyrektywę 2006/1 w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy. Do tej pory nie wszystkie kraje zezwalały na wykorzystywanie w swojej działalności pojazdów wynajmowanych i zarejestrowanych w innych krajach UE.  Polska zabraniała wykorzystywania do przejazdów pojazdów zarejestrowanych poza terytorium Polski na podstawie art.11a, ust.1, pkt 2, lit b polskiej ustawy transportu drogowego.  Zgodnie z dyrektywą państwa…

Czytaj dalej

Utrata dobrej reputacji w transporcie

Dlaczego osoby wykonujące zawód przewoźnika transportowego oraz zarządzającego transportem muszą cieszyć się dobrą reputacją? Jednym z warunków nałożonych na przewoźników transportu drogowego oraz zarządzających transportem, na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1071/2009 (Art. 3), jest cieszenie się dobrą reputacją.  Jakie warunki należy spełniać, aby cieszyć się dobrą reputacją? Zgodnie z Ustawą o transporcie drogowym (Art. 5 ust 2a), dobra reputacja przewoźnika…

Czytaj dalej

Certyfikat kompetencji zawodowych w transporcie rzeczy i osób

Aby móc prowadzić firmę transportową trzeba uzyskać certyfikat kompetencji zawodowych. Jest to dokument potwierdzający, że przedsiębiorca zajmujący się transportem ma odpowiednią i potrzebną do tego wiedzę i kwalifikacje. Co to jest certyfikat kompetencji zawodowych? Jest to dokument potwierdzający niezbędną wiedzę z zakresu transportu drogowego. Aby firma mogła wykonywać przewozy w zakresie transportu, przynajmniej jedna osoba fizyczna w firmie, zarządzająca transportem musi posiadać certyfikat kompetencji zawodowych. Osoba posiadająca…

Czytaj dalej

Przejazdy pomocy drogowej – jak je interpretować?

Z uwagi na wiele wątpliwości dotyczących przewozów, jakie mogą być wykonywane przez pojazdy pomocy drogowej, poniżej przedstawiamy jakie przepisy obowiązują w trakcie takich przewozów, a jakie mogą być wyłączone i jak należy je interpretować. Specjalistyczne pojazdy pomocy drogowej Zgodnie z art. 3 punkt f) rozp. 561/2006 rozporządzenie nie ma zastosowania do przewozu drogowego pojazdami specjalistycznymi pomocy drogowej poruszającymi się w promieniu 100 km od swej bazy. W powyższym przepisie zwrócić…

Czytaj dalej

Kolejne wymogi dla firm transportowych. Bądź gotowy przed 2023.

Od 1 marca 2022 roku, wprowadzono przepisy wymagające coroczne raportowania przez przedsiębiorstwa transportowe, do organu, który wydał zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego informacji o liczbie zatrudnionych osób w tym kierowców. Coroczne raporty Treść omawianego przepisu brzmi w sposób następujący: Po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym mowa w art. 7 ust. 2 (zob. przypis) w terminie do dnia 31 marca roku następnego: …

Czytaj dalej

Wyłączenia Rozporządzeń 561 i 165 w związku z transportami humanitarnymi na granicę polsko-ukraińską

Szanowni Państwo, W związku z coraz większą ilością pytań związanych z transportami humanitarnymi, organizowanymi przez naszych klientów na granicę polsko-ukraińską, chcemy przedstawić kilka istotnych informacji odnośnie prawnego uregulowania takich przewozów. Zgodnie z art. 3 punkt d) Rozp. 561/2006 rozporządzenie nie ma zastosowania do przewozu drogowego pojazdami używanymi w razie wypadków lub do prowadzenia działań ratunkowych, w tym pojazdami używanymi w niehandlowym przewozie pomocy humanitarnej. Ponadto zgodnie z artykułem 3…

Czytaj dalej

Nowy taryfikator kar w transporcie 2022

Wraz z początkiem nowego roku oprócz wielu różnego rodzaju przepisów, również związanych z Pakietem mobilności, wszedł w życie również nowy taryfikator kar za wykroczenia na drodze. Kary zostały zwiększone zarówno dla wszystkich kierowców jak i dla zawodowych, m.in. poruszających się autami z tachografem. Przedsiębiorca transportowy oprócz nałożonych kar może również utracić dobrą reputację. Poniżej przedstawiamy jedne z najważniejszych kar finansowych, jakie może nałożyć na kierowcę…

Czytaj dalej

Ewidencja czasu pracy kierowców

Ewidencję czasu pracy kierowców regulują przepisy. Dlatego też, trzeba ją prowadzić w sposób systematyczny i dokładny. Pracodawca dla każdego kierowcy zatrudnionego na podstawie stosunku pracy powinien prowadzić osobną dokumentację. Jak zatem wygląda prawidłowo prowadzona ewidencja czasu pracy? Ewidencjonowanie powinno być rzetelne i prawidłowe, aby nie narazić firmy na kary finansowe, jak również zgodnie ze zmianami wprowadzonymi do Pakietu mobilności nie narazić firmy na utratę dobrej reputacji.…

Czytaj dalej

Czas pracy kierowcy w transporcie drogowym

Czas pracy kierowcy jest to zbiór ustaleń, inaczej mówiąc regulacji, stworzonych na podstawie Ustawy z 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, oraz Rozporządzenia 561/2006/WE z dnia 15 marca 2006 regulująca czas prowadzenia i umowy AETR z dnia 30 sierpnia 1999 r. Dla podmiotu zajmującego się przewozem drogowym kierowców zatrudnionych bardzo ważne jest, aby kierowcy przestrzegali przepisów odnośnie jazdy,…

Czytaj dalej

Portal zgłoszeń delegowania kierowców udostępniony

Komisja Europejska przedstawiła portal do zgłaszania delegowanych kierowców. Jednocześnie pojawiła się informacja, aby uzbroić się w cierpliwość, gdyż mogą występować przejściowe trudności. Wszystko z racji tego, że prace nad portalem nadal trwają.   Aby pomóc w obsłudze systemu, dla uproszczenia zamieszczone zostały zakładki: Pomoc: https://www.postingdeclaration.eu/help Często zadawane pytania (FAQ). Instruktaż video we wszystkich językach wspólnotowych (na dzień dzisiejszy tłumaczenia automatyczne); oficjalne tłumaczenia pojawią się…

Czytaj dalej