Nowy system poboru opłat e-TOLL

Od 24.06.2021r. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa uruchomili nowy system poboru opłat za przejazd pojazdami ciężkimi powyżej 3,5 tony dmc po płatnych drogach krajowych oraz za przejazd po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) zarówno dla pojazdów ciężkich i lekkich. Spis treści Czym jest e-TOLL? Jest to system służący do elektronicznego poboru opłaty za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Oparty na technologii pozycjonowania satelitarnego. Pełna kontrola…

Szczegóły

Ważenie pojazdów nową kompetencją Straży Gminnej

Od 13 marca 2021 roku straże gminne (miejskie) uzyskały uprawnienia do ważenia pojazdów. Uprawnienia wprowadzono do ustawy o drogach publicznych i ustawy prawa o ruchu drogowym. Zgodnie z nowymi przepisami straże gminne (miejskie) uzyskały uprawnienia do wykonywania kontroli ruchu drogowego wobec uczestnika ruchu naruszającego przepisy o nacisku osi.   W ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego w omawianym zakresie, strażnicy gminni (miejscy) są upoważnieni do sprawdzania dokumentów, o których mowa w art.…

Szczegóły

Komisja Europejska wyjaśnia, jak interpretować pakiet mobilności

Kilka miesięcy musieliśmy czekać na interpretację Komisji Europejskiej w sprawie niektórych, nowych przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku kierowców. KE przygotowała i opublikowała w kilkunastu językach zestaw pytań i odpowiedzi jak należy rozumieć i stosować niektóre przepisy wprowadzone w pakiecie mobilności.   Interpretacja pakietu mobilności Obecnie priorytetem Komisji Europejskiej jest zapewnienie wspólnego zrozumienia i konsekwentnego wdrażania nowych przepisów. W związku z tym, Komisja przygotowała następujący pierwszy…

Szczegóły

Pakiet mobilności – kolejne niejasne przepisy

Po wprowadzeniu pakietu mobilności w sierpniu 2020 roku, zmianie uległ art. 9 ust 1. Rozporządzenia 561/2006, który wskazywał na odstępstwa przy wykonywaniu odpoczynku w trakcie podróży promem lub koleją.   Uzyskał on treść: w drodze odstępstwa od art. 8, w przypadku, gdy kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem i wykorzystuje regularny dzienny okres odpoczynku lub skrócony tygodniowy okres odpoczynku, okres ten można przerwać nie więcej niż…

Szczegóły

Czy zaświadczenie o działalności dla kierowcy dalej obowiązuje?

Odpowiedź na tak postawione pytanie wydaje się prosta, zwłaszcza po publikacjach ukazujących się po wejściu w życie pakietu mobilności, z których wynika, że zaświadczenia o działalności przestało być ważne. Czy aby na pewno?    Zacznijmy od tego co zmienił „pakiet mobilności” w przepisach, co mogłoby wskazywać na wyłączenie zaświadczenia o działalności z obrotu prawnego. W Rozp. 165/2014 w art. 34 ust. 5 pkt b (iv) wskazano, że pod symbolem „łóżeczka” rejestrowane powinny być: przerwy, odpoczynek, urlop wypoczynkowy lub…

Szczegóły

Nowe wyłączenia ze stosowania przepisów Rozp. 561/2006 związane z branżą budowlaną

Wraz z wejściem w życie pakietu mobilności i zmian w przepisach Rozp. 561/2006 wprowadzono dodatkowe wyłączenie w art. 13 ust. 1 w punktach „q”  i „r”, które dotycząc branży związanych z budownictwem.    Pierwsze z tych wyłączeń dotyczy wyłączenia z obowiązku rejestracji czasu pracy kierowcę który prowadzi pojazd lub zespół pojazdów wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwo budowlane do przewozu maszyn budowlanych w promieniu do 100 km od bazy przedsiębiorstwa oraz pod warunkiem że prowadzenie takich pojazdów…

Szczegóły

Uwaga! Krytyczny błąd w tłumaczeniu Pakietu mobilności

Pragniemy zwrócić Państwa uwagę na błędne tłumaczenie jednego z rozporządzeń Pakietu mobilności (2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie nr 561/2006), które znacząco zmienia sens przepisu i jest związane z kolejnymi skróconymi odpoczynkami tygodniowymi. Jednocześnie informujemy, iż nasi eksperci, przygotowując zmiany w programie Tachospeed, ZAWSZE bazują na oryginalnych wersjach językowych, nigdy na tłumaczeniach. Jeśli używają Państwo Tachospeeda, jesteście bezpieczni i możecie spać spokojnie. Poniżej przedstawiamy…

Szczegóły

[AKTUALIZACJA] Odstępstwa od stosowania Rozporządzenia 561 (EU) w związku z pandemią

W związku z sytuacją epidemiologiczną w Europie, kraje europejskie wprowadziły wyłączenia stosowania się do norm czasu jazdy, przerw i odpoczynków kierowców wynikających z Rozporządzenia 561/2006. Poniżej przedstawiamy listę krajów, które wprowadziły zmiany powołując się na art. 14 Rozporządzenia 561/2006. Zawieszenie norm ma ułatwić zaopatrzenie w żywność oraz leki, spowodowane jest również zamknięciem granic. Kierowcy mają pracować więcej i odpoczywać krócej, by uzupełnić braki w dostawach.   Wprowadzanie zmian…

Szczegóły

[AKTUALIZACJA] Odstępstwa od stosowania Rozporządzenia 561 w Polsce w związku z pandemią

Polska jest kolejnym krajem wprowadzającym odstępstwa w stosowaniu Rozporządzenia 561 w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 (COVID-19). Jak informuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, w Polsce od dnia dzisiejszego na podstawie art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego wprowadza się tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów art. 6-7 ww. rozporządzenia w stosunku do kierowców wykonujących międzynarodowy transport…

Szczegóły

Zasady zwolnienia z obowiązku kwarantanny kierowców zawodowych

Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy również kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który legitymuje się świadectwem kierowcy. Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy również kierowców zawodowych w międzynarodowym transporcie drogowym (w tym międzynarodowym transporcie kombinowanym) wracających z zagranicy innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport…

Szczegóły