Godziny ponadwymiarowe

Godziny ponadwymiarowe często są nieodzownym elementem wynagrodzenia kierowcy. Niestety, ich obecność nie zawsze jest zasadna. Korzyści, które płyną z ich pojawiania, są niejednokrotnie przedmiotem spornym przy kontrolach Państwowej Inspekcji Pracy. Efektem takiej kontroli może być nałożenie niemałej kary finansowej na dane przedsiębiorstwo. W tym artykule dowiesz się między innymi o genezie powstawania godzin ponadwymiarowych, ich zasadności, znaczeniu i ewentualnych konsekwencjach prawno-finansowych.

Czytaj dalej

Rozliczanie czasu pracy kierowców pojazdów do 3,5 tony DMC

Od 21 maja 2022 roku przedsiębiorcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony muszą spełnić wymogi dotyczące wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, uzyskać licencję oraz posiadać zabezpieczenie finansowe na każdy pojazd (1800 euro na pierwszy, 900 euro na każdy kolejny). Powyższe przepisy wprowadzone zostały w ustawie o transporcie drogowym, co powoduje, że firmy wykonujące międzynarodowy transport takimi pojazdami stały się celem kontroli…

Czytaj dalej

Minimalne wynagrodzenie w 2023 r. – sprawdź teraz

W ostatnich dniach sporo można było usłyszeć i przeczytać na temat proponowanych zmian w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia oraz minimalnej stawki godzinowej, która obowiązywać będzie od przyszłego roku. Ostatecznie 13 września 2022 roku Rada Ministrów ustaliła przyszłoroczne stawki.  Tym razem ustalono dwie wartości dla każdego półrocza. Od 1 stycznia 2023 roku dla minimalnego wynagrodzenia brutto pracownika będzie to wyglądało następująco: Minimalne wynagrodzenie brutto w 2022…

Czytaj dalej

Wynajmujesz w swojej firmie ciężarówki z zagranicy? Sprawdź, czy dotyczą cię te zmiany

Z końcem kwietnia 2022 roku została wprowadzona dyrektywa 2022/738 zmieniająca dyrektywę 2006/1 w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy. Do tej pory nie wszystkie kraje zezwalały na wykorzystywanie w swojej działalności pojazdów wynajmowanych i zarejestrowanych w innych krajach UE.  Polska zabraniała wykorzystywania do przejazdów pojazdów zarejestrowanych poza terytorium Polski na podstawie art.11a, ust.1, pkt 2, lit b polskiej ustawy transportu drogowego.  Zgodnie z dyrektywą państwa…

Czytaj dalej