Ostatni czas jest wyjątkowo bogaty w różnego rodzaju zmiany przepisów dotykające branżę transportową i przede wszystkim samych kierowców. Niedawno opisywaliśmy zmiany wynikające z nowelizacji Kodeksu Pracy w ramach europejskiej inicjatywy związanej z zachowaniem równowagi w życiu zawodowym i prywatnym, czyli tzw. work-life balance.
Tych, którzy nie zdążyli się jeszcze zapoznać z tą tematyką, zapraszamy do przeczytania artykułu poświęconego temu wątkowi.
Zmiany w Kodeksie Pracy – link do artykułu:
Przyszła pora na przygotowanie się do kolejnych, niemałych zmian w planowaniu pracy naszych kierowców i obierania ładunków. Od 21 sierpnia 2023 roku będziemy musieli zwrócić większą uwagę na to, w jaki tachograf wyposażony jest nasz pojazd względem konkretnego przewozu. Dotyczy to w szczególności przewozów bilateralnych, zwanych również przewozami dwustronnymi. Przewozy te polegają na ładunku towaru w kraju zarejestrowania przedsiębiorstwa i rozładunku poza krajem zarejestrowania firmy. Dla przykładu mogą to być przewozy na przykład z Polski do Czech, czy z Polski do Niemiec.
O przewozach dwustronnych mówimy także wtedy, gdy przewozimy towar załadowany w kraju innym niż kraj zarejestrowania przedsiębiorstwa właśnie do kraju jego zarejestrowania. Mogą to być przewozy towarów z Holandii do Polski, czy chociażby z Belgii do Polski.
Od 21 sierpnia w nowo produkowanych pojazdach będą montowane długo wyczekiwane tachografy inteligentne drugiej generacji. Dadzą one możliwość między innymi automatycznego rejestrowania przez tachograf informacji na temat przekroczenia granicy kraju, do którego kierowca wjechał. Cały czas jest to niemałym problemem, chociaż od uchwalenia przepisu minęło 15 miesięcy.
Przypomnijmy, że obowiązek wprowadzania do tachografu kodu kraju państwa, do którego kierowca wjeżdża, obowiązuje od 2 lutego 2022 roku. Informacje o wspomnianym kodzie kraju są niezbędne do poprawnego wyliczenia kierowcy należnej płacy sektorowej uzależnionej od konkretnego przewozu. W związku z wprowadzeniem do tachografów nowej funkcjonalności poprawi się znacząco praca kierowców oraz osób zajmujących się prawidłowym rozliczeniem czasu pracy kierowców i ich wynagrodzeniem.
Niestety, jak to zwykle bywa, nie wszystko jest takie przejrzyste…
Z dyrektywy 1057/2020 dowiadujemy się, kiedy kierowca jest uznawany za delegowanego, tzn., kiedy jesteśmy zobligowani zgłosić go do specjalnego systemu na platformie IMI. Jakiś czas temu przybliżaliśmy Państwu ten temat w specjalnym artykule poświęconym zgłaszaniu kierowców, począwszy od utworzenia konta. Jeśli jeszcze nie miałaś/miałeś okazji na ten temat poczytać, to nasz artykuł nie może ujść Twojej uwadze. Poniżej link do wspomnianej lektury.
Delegowanie kierowców w IMI – link do artykułu:
Dyrektywa 2020/1057 dot. przewozów bilateralnych – zmiany od 21 sierpnia 2023 roku. Co musisz wiedzieć?
Naszą uwagę skupiamy na artykule 1 powyższego dokumentu, który jest zatytułowany „Przepisy dotyczące delegowania kierowców”. Na samym początku, bo już w punkcie 3, możemy wyczytać:
Od dnia 2 lutego 2022 r., od którego zgodnie z art. 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, kierowcy są zobowiązani do ręcznego rejestrowania danych dotyczących przekroczenia granicy, państwa członkowskie stosują odstępstwo dotyczące dwustronnego przewozu rzeczy określone w akapicie pierwszym i drugim niniejszego ustępu również w przypadku, gdy oprócz wykonywania dwustronnego przewozu kierowca wykonuje dodatkowo jedną czynność załadunku lub rozładunku w państwach członkowskich, lub państwach trzecich, przez które przejeżdża, pod warunkiem że kierowca nie wykonuje załadunku i rozładunku rzeczy w tym samym państwie członkowskim.
Pierwsza część dotyczy obowiązku wprowadzania kodu kraju po przekroczeniu granicy. Co ważniejsze, dalej dowiadujemy się o możliwych odstępstwach. To stąd wzięła się tzw. zasada 1+1 i 0+2 mówiąca o tym, że w czasie trwania przewozu bilateralnego mogliśmy wykonać jedną dodatkową operację na wyjeździe i jedną dodatkową operację na powrocie, które były zwolnione z zasad delegowania. Pozwalała to na przykład podczas trasy z towarem załadowanym w Polsce do Hiszpanii wykonać swoistego rodzaju cross-trade z Niemiec do Francji. Ewentualnie, jeśli nie wykonaliśmy takowej operacji na wyjeździe, to wracając z Hiszpanii do Polski, mogliśmy wykonać dwie darmowe operacje, na przykład z Francji do Belgii i z Niemiec do Czech, po czym dojechaliśmy z towarem z Hiszpanii do Polski.
Odwołanie w dyrektywie 2020/1057 względem odstępstw:
W przypadku, gdy po przewozie dwustronnym, który rozpoczęto w państwie członkowskim siedziby i w czasie którego nie wykonywano żadnej dodatkowej czynności, następuje przewóz dwustronny do państwa członkowskiego siedziby, odstępstwo dotyczące dodatkowych czynności określonych w akapicie trzecim stosuje się do maksymalnie dwóch dodatkowych czynności załadunku lub rozładunku, na warunkach określonych w akapicie trzecim.
Powyższe odstępstwa pozwalały na niemałe kombinowanie przy planowaniu tras i dobieraniu ładunków. Tutaj pojawia się zmiana. Mianowicie w tym samym punkcie tj. 3 artykułu 1, możemy wyczytać, że:
Odstępstwa dotyczące dodatkowych czynności określonych w akapicie trzecim i czwartym niniejszego ustępu stosuje się wyłącznie do dnia, od którego pojazdy po raz pierwszy rejestrowane w państwie członkowskim, zgodnie z art. 8 ust. 1 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 165/2014, mają być wyposażone w inteligentne tachografy spełniające wymogi rejestrowania przekraczania granic i dodatkowych czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 akapit pierwszy tego rozporządzenia. Od tego dnia odstępstwa dotyczące dodatkowych czynności określonych w akapicie trzecim i czwartym niniejszego ustępu stosuje się wyłącznie do kierowców korzystających z pojazdów wyposażonych w inteligentne tachografy zgodnie z art. 8, 9 i 10 tego rozporządzenia.
Ustępstwo to dotyczyło również przewozu osób i w taki sam sposób działa od 2 lutego 2022 roku, aż do 20 sierpnia 2023 roku:
Od dnia 2 lutego 2022 r., od którego, zgodnie z art. 34 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, kierowcy są zobowiązani do ręcznego rejestrowania danych dotyczących przekroczenia granicy, państwa członkowskie stosują odstępstwo dotyczące przewozu dwustronnego osób określone w akapicie pierwszym i drugim niniejszego ustępu również w przypadku gdy, oprócz wykonywania przewozu dwustronnego, kierowca także jednokrotnie zabiera pasażerów lub jednokrotnie wysadza pasażerów w państwach członkowskich lub państwach trzecich, przez które przejeżdża, o ile kierowca nie oferuje usług przewozu osób między dwiema lokalizacjami w państwie członkowskim, przez które przejechał. To samo dotyczy przejazdu powrotnego.
Odstępstwo dotyczące dodatkowych czynności określonych w akapicie trzecim niniejszego ustępu stosuje się wyłącznie do dnia, od którego pojazdy po raz pierwszy rejestrowane w państwie członkowskim, zgodnie z art. 8 ust. 1 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 165/2014, mają być wyposażone w inteligentne tachografy spełniające wymogi rejestrowania przekraczania granic i dodatkowych czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 akapit pierwszy tego rozporządzenia.. Od tego dnia, odstępstwo dotyczące dodatkowych czynności określonych w akapicie trzecim niniejszego ustępu, stosuje się wyłącznie do kierowców korzystających z pojazdów wyposażonych w inteligentne tachografy zgodnie z art. 8, 9 i 10 tego rozporządzenia.”
Przewozy bilateralne – zmiany przepisów. Konsekwencje dla pracodawcy i korzyści dla kierowcy
W zaistniałej sytuacji przed pracodawcami czeka niemały orzech do zgryzienia, gdyż, jeżeli planowane były przewozy bilateralne z odstępstwami (dodatkowymi operacjami), to teraz bez odpowiedniego tachografu inteligentnego drugiej generacji przyjdzie im płacić dodatkowe pieniądze kierowcom, czyli naliczanie pracy sektorowej oraz zgłaszanie kierowców w systemie IMI. Pamiętajmy, że w razie kontroli za granicą i stwierdzenie braku zgłoszenia delegowania kierowcy możemy liczyć się z wysokimi konsekwencjami finansowymi.
Dla samych kierowców mogą to być dobre wieści, gdyż pozwoli im to liczyć na dodatkowe wynagrodzenie, jeśli pojazd, którym się poruszają, nie będzie wyposażony w odpowiedni tachograf (inteligentny, drugiej generacji).
Warto zatem już teraz śledzić temat pojawienia się tachografów drugiej generacji na rynku i pomyśleć o planowej wymianie dotychczasowego tachografu na ten właściwy, który ujrzy światło dzienne już w sierpniu tego roku.
Konieczność wymiany dotychczasowego urządzenia rejestrującego w pojeździe i tak nas dosięgnie prędzej czy później w myśl planowanych zmian w tym temacie. Nie od wczoraj wiadomo, że tachografy drugiej generacji (inteligentne) pojawiać będą się wyłącznie w nowo produkowanych pojazdach od 20 sierpnia 2023 roku.
Już jakiś czas temu pisaliśmy o tym w naszym artykule poświęconym zmianom wynikającym z pakietu mobilności. Według niego w ciągu najbliższych 2 lat będziemy musieli wymienić dotychczasowe tachografy na te inteligentne. Jeżeli nie dotkną nas kolejne zmiany, to harmonogram wdrażania tachografów nowej generacji wyglądać będzie w następujący sposób:
31.12.2024*
- Inteligentne tachografy drugiej generacji powinny być zamontowane także w starszych pojazdach, które wykonują transport międzynarodowy i nie posiadały dotychczas tachografu czwartej generacji.
20.08.2025*
- Inteligentne tachografy drugiej generacji powinny być zamontowane także w starszych pojazdach, które posiadają tachograf inteligentny pierwszej generacji.
01.06.2026*
- Tachografy inteligentne drugiej generacji będą obowiązkowe dla pojazdów o DMC od 2,5 tony, które działają w transporcie międzynarodowym.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się o wszystkich zmianach wynikających z pakietu mobilności, czyli tych, które już obowiązują i tych, które dopiero przed nami, to koniecznie przeczytaj poświęcony temu artykuł poniżej.
Wszystko, co musisz wiedzieć o pakiecie mobilności – link do artykułu:
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 (pełna treść)
Śledź nasz blog na bieżąco, a na pewno nie umkną Ci wszelkiego rodzaju nowinki związane z przepisami dotyczącymi branży transportowej i kierowców.
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl