Pakiet mobilności to kluczowa zmiana dla całej branży transportowej, która wpływa na codzienną pracę przewoźników i kierowców. Chcesz dowiedzieć się, jak nowe przepisy regulują czas pracy, odpoczynki oraz zasady delegowania kierowców? Sprawdź nasz artykuł i poznaj wszystkie najważniejsze informacje, które pomogą Ci dostosować firmę do nowych wymagań!
Spis treści
Pakiet mobilności – co to?
Pakiet mobilności to ustalenia, które wprowadzają zmiany w przepisach odnoszących się między innymi do czasu jazdy i odpoczynków kierowców, sposobu delegowania kierowców, sprawiedliwej konkurencji (czyli nic innego jak zapewniają sprawiedliwy dostęp do rynku państw Wspólnoty Unii Europejskiej) oraz tachografów.
Zamysłem Pakietu mobilności jest również poprawa warunków płacy kierowców, szczególnie w państwach, w których płaca minimalna nie jest zbyt wysoka. W lipcu 2020 roku pakiet mobilności został ogłoszony przez Parlament Europejski. Przepisy zaczęły obowiązywać dwadzieścia dni po jego ogłoszeniu, czyli 20 sierpnia 2020 roku.
Pakiet wprowadza zmiany odnoszące się do branży transportowej w aktualnie obowiązujących rozporządzeniach, m.in. 561/2006 oraz 165/2014.
Odpoczynek tygodniowy regularny
W sierpniu 2020 roku wprowadzono pierwsze zmiany, dotyczące przepisów Pakietu Mobilności. Kierowca powinien wrócić do swojego miejsca zamieszkania lub miejsca siedziby firmy, nie rzadziej, niż co 4 tygodnie. Kierowca nie może odbywać 45-godzinnych odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie pojazdu. Powinien odbyć taki odpoczynek w hotelu bądź miejscu do tego przystosowanym.
Pojawiła się możliwość odbycia dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych pod rząd w transporcie międzynarodowym, trzeba jednak spełnić następujące warunki:
- oba odpoczynki tygodniowe skrócone będą wykonane poza krajem siedziby firmy lub krajem zamieszkania kierowcy;
- w czterech kolejnych tygodniach kalendarzowych muszą zostać zrealizowane przynajmniej dwa odpoczynki tygodniowe regularne i dwa odpoczynki tygodniowe skrócone;
- jeśli kierowca wykona dwa odpoczynki tygodniowe skrócone, to kolejny odpoczynek powinien być tygodniowy regularny, jednak kierowca zobowiązany jest do wykonania rekompensaty skróceń i poprzedzić ją odpoczynkiem dobowym. Odpoczynek musi odbyć w miejscu zamieszkania lub siedziby firmy.
Chcesz lepiej zrozumieć przepisy dotyczące czasu pracy kierowcy? Zapisz się na nasze szkolenie i zdobądź praktyczną wiedzę od ekspertów!

Wydłużony czas jazdy
Kierowca może również przedłużyć czas jazdy o maksymalnie 1 lub 2 godziny jeśli wraca do bazy. W takiej sytuacji zobowiązany jest do podania przyczyny przedłużenia jazdy na wydruku z tachografu lub wykresówce.
Taka możliwość przedłużenia jazdy dziennej w przypadku, jeśli kierowca wraca do bazy lub do miejsca zamieszkania i chce wydłużyć jazdę o 1, lub 2 godziny, wymusza na kierowcy odbycie dodatkowej przerwy trzydziestominutowej; jeśli nie zrealizowałby przerwy, pojawiłoby się wydłużenie czasu jazdy, generujące naruszenie zgodnie z obowiązującymi przepisami zawartymi w Pakiecie Mobilności.
Konieczna jest rekompensata przedłużonego czasu jazdy wraz z odpoczynkiem co najmniej 9-godzinnym, w okresie maksymalnie trzech następnych tygodni.
Zmiany w czasie pracy kierowców w 2023 roku na terenie Unii Europejskiej, to od jakiegoś czasu gorący temat polskich przewoźników. Transport drogowy to dziś obawy każdego przewoźnika drogowego ze względu na zaostrzenie reguł w ramach Pakietu mobilności.
Ograniczenie czasu pracy w nocy
Branża transportowa przejdzie szereg zmian i modyfikacji. Niektóre z nich dotyczą samego czasu pracy kierowców. Jedno z nich to ograniczenie, które odnosi się do zredukowania czasu pracy w nocy do 10 godzin. Nie dotyczy jak dotychczas kolejnych 24 godzin, ale zakończenia odpoczynku dobowego regularnego lub odpoczynku dobowego skróconego. Jest to korzystna zmiana, szczególnie dla niektórych przewoźników.
Baza eksploatacyjna transportu drogowego
Przedsiębiorca powinien posiadać odpowiednią powierzchnię bazy eksploatacyjnej. Zatwierdzona została ⅓ miejsc parkingowych liczby wszystkich pojazdów w firmie transportowej.
Sankcje karne branży transportowej
Zmiany pojawiające się w zakresie transportu drogowego dotyczą również nowych sankcji karnych za wykorzystanie w pojeździe lub w miejscu nieprzystosowanym do tego, regularnych tygodniowych odpoczynków, bądź dowolnych tygodniowych odpoczynków trwających ponad 45 godzin, wykorzystywanych jako rekompensata za skrócone tygodniowe okresy odpoczynku.
Zmiany w pakiecie mobilności
W lutym 2022 roku weszły w życie kolejne zmiany. Kierowca po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego, na pierwszym miejscu postojowym, musi wprowadzić symbol państwa, do którego wjechał. W związku z zaproponowanymi przez Komisję Europejską zmianami zarówno brak wpisu związanego z przekroczeniem granicy, jak i wpisu kodu kraju na rozpoczęcie i zakończenie dnia pracy może skutkować wszczęciem procedury oceniającej reputację przedsiębiorstwa, jak również nałożeniem kar finansowych.
Artykuł 34, punkt 7 (rozporządzenie 165):
Kierowca wprowadza w tachografie cyfrowym symbole państw, w których rozpoczyna i kończy dzienny okres pracy.
Od dnia 2 lutego 2022 r. kierowca na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego wprowadza również symbol państwa, do którego wjechał. Ten pierwszy postój odbywa się w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu. W przypadku gdy przekraczanie granicy państwa członkowskiego odbywa się na promie lub w pociągu, kierowca wprowadza symbol państwa w porcie lub na stacji przybycia.
Państwa członkowskie mogą wymagać od kierowców pojazdów używanych w działalności transportowej prowadzonej na ich terytorium dodatkowych, bardziej szczegółowych niż symbol państwa, danych geograficznych, pod warunkiem że te państwa członkowskie powiadomiły Komisję o wymogach dotyczących szczegółowych danych geograficznych przed dniem 1 kwietnia 1998 r.
Kierowcy nie muszą wprowadzać informacji, o których mowa w akapicie pierwszym, jeśli tachograf rejestruje automatycznie dane dotyczące lokalizacji zgodnie z art. 8.
Zgodnie z powyższym wyłącznie kierowcy wyposażeni w tachografy inteligentne drugiej generacji (G2V2) nie muszą wprowadzać informacji o kodzie kraju po przekroczeniu granicy. Nie zmienia to faktu, że nadal obowiązuje ich konieczność wprowadzania kodu kraju rozpoczęcia i zakończenia.
Diety i ryczałty
Kierowca będzie otrzymywał wynagrodzenie sektorowe adekwatne do takiego, jakie obowiązuje w danym kraju z tytułu podróży służbowych. Jeśli w danym państwie kierowcy przysługują dodatki, np. za staż to pracodawca również musi je wypłacić. Wyrównanie nie będzie obowiązywało w przypadku tranzytu oraz transportu bilateralnego (dwustronnego – czyli załadunku i rozładunku).
Pracodawca nie będzie mógł wliczać do płacy minimalnej diet i ryczałtów za nocleg. Taki brak możliwości zaliczenia należności diet i ryczałtów z tytułu podróży służbowych odnoszących się do zagranicznego wynagrodzenia jest korzystny z punktu widzenia kierowców. Cała branża polskich przewoźników podporządkowując się przepisom pakietu mobilności, poniesie większe koszty, biorąc choćby pod uwagę delegowanie kierowców. Zakres jego obowiązków zwiększy się o kontrolę poprawności zapisów przekroczenia granic przez kierowcę, a także czasu pracy, w celu poprawnego wyliczenia wynagrodzenia kierowcy.
Od 19 sierpnia 2023 roku zgodnie z artykułem 26f ustawy o czasie pracy kierowców (wcześniej, od 02.02.2022 był to artykuł 21b):
Kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 77 (5) § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.
Tranzyt
Płaca minimalna nie będzie obowiązywała w przypadku przewozów kombinowanych, wykonywanych w ramach przewozów bilateralnych, czyli np. jeśli kierowca z Polski będzie jechał do Belgii przez Niemcy, to Niemcy są tylko państwem tranzytowym i pracodawca nie musi wypłacić płacy minimalnej za pobyt w Niemczech, gdyż jest to odcinek drogi na zasadach tranzytu. W przypadku gdy kierowca będzie wykonywał transport bilateralny również pracodawca nie ma obowiązku wypłaty wynagrodzenia płacy zagranicznej obowiązującej w kraju będącym celem podróży.
Zasady wyliczania płacy zagranicznej będą obejmowały przewozy kabotażowe. Pracodawca będzie musiał wypłacić kierowcy różnicę płacy sektorowej naszego kraju i kraju wykonywania kabotaży.
Kabotaż
Kolejne zmiany pojawiły się pod koniec lutego 2022 roku. Jeśli kierowca wykona trzy operacje kabotażowe na terenie danego kraju, to przez cztery kolejne dni takie operacje zostaną wstrzymane. Zalecane zmiany odnośnie powrotu pojazdu do kraju zarejestrowania będą tylko generowały większe ilości emisji dwutlenku węgla. Kłóci się to z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu, który chce neutralności klimatycznej. Już teraz transport jest odpowiedzialny za 24% unijnej emisji dwutlenku węgla. Zielony Ład chce zmniejszyć generowanie dwutlenku węgla do 2050 roku o 90%. Reasumując powroty kierowców, nierzadko bez ładunku, a także przestoje po wykonanym kabotażu zdają się w tym nie pomagać, a wręcz przeciwnie jeszcze tę emisję znacząco pogłębią; tak więc niektóre przepisy zmian Pakietu mobilności mają się nijak do planów, jakie zakłada Zielony Ład.
Przewozy kombinowane będą mogły zostać objęte zasadami kabotażu (warunkiem tego będzie odbycie trasy w jednym państwie Unii Europejskiej).
System IMI
Nowością dla firm transportowych jest konieczność zgłoszeń kierowców do systemu IMI, a dokładniej mówiąc Portalu zgłoszeń delegowania. Każde wykonanie kabotażu, jak również cross trade musi zostać zgłoszone przez stworzony do tego system ogólnoeuropejski. Należy również pamiętać, że kierowca powinien mieć ze sobą kopię zgłoszenia delegowania do Portalu zgłoszeń. Kopia dokumentu będzie zawierać kod QR, w którym są zawarte wszystkie potrzebne służbom kontrolującym informacje dotyczące danej operacji transportowej.
Licencja dla szerszej grupy przedsiębiorców
Największą metamorfozę przejdzie transport od 2,5 tony DMC. Będą to dość spektakularne zmiany dla tych firm, które już niedługo będą musiały spełnić wymóg uzyskania licencji transportowej, jak również uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika. Przepisy te wejdą w życie już niedługo, bo w maju tego roku. Przyjęto jednak korzystne dla firm poprawki pozwalające firmom na wyznaczenie osoby fizycznej, która będzie pełniła obowiązki zarządzającego transportem. Będzie się to jednak odbywało na pewnych zasadach. Osobę tą będzie obowiązywał limit (maksymalnie 4 firmy, 50 pojazdów). Przedsiębiorca będzie musiał również co roku składać informacje o liczbie zatrudnionych kierowców roku poprzedniego. Wymagane będzie również od nich zabezpieczenie finansowe – na pierwszy pojazd będzie to 1800 euro, na każdy kolejny 900 euro. Przedsiębiorcy transportowi będą musieli także posiadać siedzibę firmy. W której powinni przechowywać wszystkie dokumenty, również księgi rachunkowe. Przedsiębiorcy transportu, również od 2,5 tony DMC, będą objęci przepisami wspólnych zasad (licencji i kabotażu).
Dobra reputacja
Dobra reputacja w transporcie drogowym jest jednym z podstawowych warunków, jakie firma transportowa powinna spełniać, aby mogła wykonywać przewozy transportowe. Na ten temat można przeczytać w naszym artykule pt. Utrata dobrej reputacji, gdzie szczegółowo są omówione aspekty dobrej reputacji w transporcie.
Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój.

Tachografy piątej generacji
Kolejną zmianą, jaka wejdzie w życie, będzie wyposażenie nowo zarejestrowanych pojazdów w inteligentne tachografy drugiej generacji. Takie tachografy będą rejestrowały automatycznie moment przekroczenia granicy, wykorzystując system satelitarny.
Po ponad roku od poprzednich zmian pojawią się kolejne dotyczące inteligentnych tachografów. Dotychczas inteligentne tachografy drugiej generacji były obowiązkowe tylko w nowo zarejestrowanych pojazdach, natomiast od grudnia 2024 roku tachografy piątej generacji powinny być również zamontowane w starszych pojazdach, wykonujących transport międzynarodowy. Wymiana tachografów nie będzie dotyczyć pojazdów poruszających się jedynie po drogach krajowych. Zwiększy się również zakres kontroli na drodze z dotychczasowych 28 dni do aż 56.
Następną zmianą będzie wprowadzenie drugiej generacji inteligentnych tachografów w pojazdach, które posiadają już tachograf inteligentny, ale pierwszej generacji. Również taki tachograf będzie musiał być wymieniony na tachograf piątej generacji.
Pakiet mobilności – tachografy również w busach
Największa zmiana zapowiadana już od kilku lat, czyli obowiązkowo pojazdy od 2,5 tony DMC poruszające się w transporcie międzynarodowym będą musiały zamontować inteligentne tachografy drugiej generacji, a co za tym idzie, będą musieli stosować się do przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku kierowców.
Czyli, jeśli kierowca z Polski będzie jeździł w obrębie UE lub cross trade, to zasady płacy sektorowej danego kraju będą obowiązywały?
Zapowiadane zmiany będą najbardziej odczuwalne dla krajów właśnie takich jak Polska, gdzie wysokość płacy minimalnej nie jest zbyt wysoka w porównaniu z niektórymi państwami Unii Europejskiej. Polscy pracodawcy będą musieli wypłacać wyrównanie do płacy zagranicznej danego kraju, jeśli kierowcy przysługuje dodatek za staż, to również powinien być kierowcy wypłacony.
Zachęcamy do pobrania praktycznej ściągi z Rozporządzenia 561/2006, która w prosty sposób podsumowuje kluczowe zasady czasu pracy kierowców.

Podsumowując, poniżej przedstawiamy najistotniejsze zmiany związane z Pakietem mobilności:
31.07.2020 r.
- Ogłoszenie „Pakietu mobilności”.
20.08.2020 r.
- Obligatoryjny powrót kierowcy do swojego miejsca zamieszkania lub miejsca siedziby firmy, nie rzadziej, niż co 4 tygodnie.
Art. 8, punkt 8a (rozporządzenie 561):
Przedsiębiorstwo transportowe organizuje pracę kierowców w taki sposób, aby umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy, które jest zwyczajową bazą dla danego kierowcy i w którym rozpoczyna się jego tygodniowy okres odpoczynku, w państwie członkowskim siedziby pracodawcy lub powrót do miejsca zamieszkania kierowcy w każdym okresie czterech kolejnych tygodni, tak aby wykorzystali oni przynajmniej jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku lub tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za skrócony tygodniowy okres odpoczynku.
- Zakaz odbywania regularnych 45h odpoczynków tygodniowych w kabinie pojazdu.
Art. 8 (rozporzadzenie 561):
Regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejsze skrócone tygodniowe okresy odpoczynku nie mogą być wykorzystywane w pojeździe. Muszą one być wykorzystane w odpowiednim dla każdej płci miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną.
Wszelkie koszty zakwaterowania poza pojazdem pokrywa pracodawca.
- Możliwość odbycia dwóch odpoczynków tygodniowych skróconych pod rząd (transport międzynarodowy), jednak pod poniższymi warunkami:
- oba odpoczynki tygodniowe skrócone będą wykonane poza granicami Polski. Nie dotyczy przewozów wykonywanych wyłącznie na terenie Polski oraz w krajach AETR;
- w każdych kolejnych czterech tygodniach kalendarzowych mają zostać zrealizowane przynajmniej dwa odpoczynki tygodniowe regularne i dwa odpoczynki tygodniowe skrócone;
- po dwóch odpoczynkach tygodniowych skróconych, kolejny odpoczynek powinien być tygodniowy regularny, jednak musi być poprzedzony rekompensatą za skrócenia i poprzedzony odpoczynkiem dobowym. Ten odpoczynek musi być odbyty w miejscu zamieszkania lub siedziby firmy.
Art. 8, punkt 6 (rozporządzenie 561):
W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego kierowca wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy może, poza państwem członkowskim siedziby, wykorzystać dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, pod warunkiem że w ciągu kolejnych czterech tygodni wykorzysta przynajmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa będą regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku.
Art. 8, punkt 8b (rozporzadzenie 561):
W przypadku gdy wykorzystano dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku zgodnie z ust. 6 akapit trzeci, następny okres tygodniowego odpoczynku musi być poprzedzony okresem odpoczynku wykorzystywanym jako rekompensata za te dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku.
- Możliwość przedłużenia czasu jazdy o maksymalnie 1 lub 2 godziny przy powrocie do bazy, lub do domu, pojawia się jednak konieczność udokumentowania odstępstwa (wydłużenia) na wydruku z tachografu lub na wykresówce. Konieczna jest rekompensata przedłużonego czasu jazdy wraz z odpoczynkiem co najmniej dziewięciogodzinnym, w okresie maksymalnie trzech następnych tygodni. Przedłużenie czasu jazdy o 2 godziny musi być poprzedzone trzydziestominutową przerwą odbytą bezpośrednio przed rozpoczęciem tego okresu prowadzenia.
Art 12 (rozporządzenie 561):
Pod warunkiem że nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego, w wyjątkowych okolicznościach kierowca może także odstąpić od art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 2, przekraczając dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną godzinę, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania tygodniowego okresu odpoczynku.
Na tych samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem że wykorzystał on przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut bezpośrednio przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.
Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego, na wydruku z urządzenia rejestrującego lub na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju.
Każdy wydłużony okres pracy musi być kompensowany równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.


- Dodano kolejne wyłączenia pojazdów z art. 3 i 13 rozporządzenia 561/ 2006.
do art. 3 dodano:
ha) pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej – wraz z przyczepą lub naczepą – przekraczającej 2,5 tony, ale nieprzekraczającej 3,5 tony, wykorzystywanymi do przewozu rzeczy, w przypadku gdy przewóz nie ma charakteru zarobkowego i jest wykonywany na potrzeby własne przedsiębiorstwa lub kierowcy, a prowadzenie pojazdu nie stanowi głównego zajęcia osoby prowadzącej pojazd;
i) pojazdami użytkowymi o statusie pojazdów zabytkowych zgodnie z przepisami państwa członkowskiego, w którym są użytkowane, wykorzystywanymi do niehandlowych przewozów osób lub rzeczy.
do art. 13 dodano:
e) pojazdami poruszającymi się wyłącznie po wyspach lub po regionach oddalonych od pozostałej części terytorium kraju, o powierzchni nieprzekraczającej 2 300 km2, które nie są połączone z resztą terytorium kraju mostem, brodem lub tunelem przeznaczonym dla pojazdów silnikowych ani nie graniczą z żadnym innym państwem członkowskim;
e) pojazdami poruszającymi się wyłącznie po wyspach lub po regionach oddalonych od pozostałej części terytorium kraju, o powierzchni nieprzekraczającej 2 300 km2, które nie są połączone z resztą terytorium kraju mostem, brodem lub tunelem przeznaczonym dla pojazdów silnikowych ani nie graniczą z żadnym innym państwem członkowskim;
- Transformacja zasad przerw w załodze (kierowca pozostający w gotowości na fotelu pasażera może zaliczyć ten czas jako przerwę, pod warunkiem że nie będzie pomagał kierowcy prowadzącemu pojazd).

- Pojawił się obowiązek oznaczania symboli państw na wykresówkach, pojawił się również obowiązek rejestracji powrotów.
Art. 8, punkt 8a (rozporządzenie 561):
Przedsiębiorstwo dokumentuje, w jaki sposób spełnia ten obowiązek, i przechowuje tę dokumentację w swoim lokalu oraz przedstawia ją na żądanie organów kontrolnych.
- Pojawiła się opcja przerwania odpoczynku tygodniowego regularnego, lub skróconego na promie lub kolei, jednak w przypadku odpoczynku regularnego trwającego 45 godzin muszą zostać spełnione określone warunki:
- 1. podróż kierowcy na promie musi trwać co najmniej 8 godzin;
- 2. kierowca musi mieć dostęp do kuszetki.
Art. 9, punkt 1 (rozporządzenie 561):
Podczas tego regularnego dziennego okresu odpoczynku lub skróconego tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi mieć do dyspozycji kabinę sypialną, koję lub kuszetkę.
W odniesieniu do regularnych tygodniowych okresów odpoczynku odstępstwo to dotyczy wyłącznie podróży promem lub pociągiem, jeżeli:
a) podróż jest zaplanowana na przynajmniej 8 godzin; oraz
b) kierowca ma do dyspozycji kabinę sypialną na promie lub w pociągu.
02.02.2022
- Kierowca na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego wprowadza symbol państwa, do którego wjechał. Postój ten odbywa się w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu;
- Wyrównanie do pensji sektorowej nie będzie obowiązywało w przypadku tranzytu, gdy kolejną operacją transportową będzie transport bilateralny oraz podczas samego transportu bilateralnego (dwóch dodatkowych operacji, załadunku i rozładunku);
- Przerzuty między dwoma krajami wykonane przez przewoźnika, ale nie może mieć siedziby w żadnym z nich.
- Wyższe taryfikatory kar.
- Konieczność zgłaszania kierowców do systemu IMI (a dokładnie do Portalu zgłoszeń delegowania).
- Kontrola wykonywanych kabotaży, powrotu kierowców.
Kontrola płacy sektorowej.
21.02.2022
- Raz na osiem tygodni obowiązuje nakaz zjeżdżania ciężarówki do kraju zarejestrowania (konieczność udokumentowania powrotu). → przepis ten przestał obowiązywać od 4 października 2024 roku na mocy wyroku TSUE (Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej)
link do treści wyroku TSUE:
- Po wykonaniu trzech operacji kabotażowych na terenie danego kraju, przez cztery dni będą wstrzymane kolejne operacje kabotażowe, tzw. colling off. (3 operacje kabotażowe w 7 dni+ 4 dni zakazu wykonywania kabotażu w tym samym kraju, tym samym pojazdem).
- Przewozy kombinowane będą mogły zostać objęte zasadami kabotażu (warunkiem będzie odbycie trasy w jednym państwie UE).
Przejazdy objęte zasadami delegowania:
- cross- trade (przerzuty pomiędzy innymi krajami niż siedziba firmy);
- kabotaż.
- tranzyt (jeśli po nim występuje operacja „płatna” tj. cross-trade lub kabotaż)
Przejazdy wykluczone z delegowania:
- tranzyt (jeżeli po nim występuje operacja „bezpłatna” tj. przewóz bilateralny)
- przewozy bilateralne (dwustronne – czyli załadunek i rozładunek).
20.05.2022
- Posiadanie licencji na przewóz drogowy będzie wymagane dla pojazdów już od 2,5 tony DMC.
- Wymóg zabezpieczenia finansowego na pierwszy pojazd 1800 euro, na każdy kolejny 900 euro.
- Przedsiębiorstwa oparte o transport odbywający się za pomocą pojazdów od 2,5 tony DMC będą zobowiązane do zarejestrowania siedziby firmy.
- Przewoźnicy pojazdów od 2,5 tony DMC będą objęci przepisami wspólnych zasad (licencja i kabotaż).
Artykuł 2 (rozporządzenie 561):
aa) 10 od dnia 1 lipca 2026 r. – rzeczy w międzynarodowym transporcie drogowym lub kabotażowym, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 2,5 tony;
20.08.2023
- Wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy muszą być obowiązkowo wyposażone w tachografy piątej generacji (G2V2 – tachografy produkowane od 20 sierpnia 2023 roku). Tachografy nowego typu będą m.in. automatycznie rejestrować moment przekroczenia granicy, korzystając z systemu satelitarnego. Dodatkowo pozwalają kierowcy na wprowadzanie bezpośrednio w tachografie trzy rodzaje informacji na temat: załadunku, rozładunku i załadunku oraz rozładunku. Tachografy te posiadają także system bluetooth.
31.12.2024
- Zakres kontroli na drodze zostanie zwiększony do 56 dni (z dotychczasowych 28 dni, a więc dwa razy większy okres czasu będzie poddany kontroli na drodze!).
- Inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) powinny być zamontowane także w starszych pojazdach, które wykonują transport międzynarodowy i nie posiadają dotychczas tachografu czwartej generacji, a więc tachografach produkowanych w latach od 2006 do czerwiec 2019 (G1).
20.08.2025*
- Inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) powinny być zamontowane także w starszych pojazdach, które posiadają tachograf inteligentny pierwszej generacji (G2V1).
01.06.2026*
- Tachografy inteligentne drugiej generacji (G2V2) będą obowiązkowe dla pojazdów o DMC od 2,5 tony, które działają w transporcie międzynarodowym.
* pod warunkiem, że do tego czasu wejdą w życie odpowiednie przepisy oraz zostaną ukończone prace nad nowym typem tachografu.
Przydatne terminy
Kabotaż – są to usługi transportowe wewnątrz jednego państwa UE przez zagranicznego przewoźnika (pochodzącego z innego kraju), np.:
- załadunek w DE (Niemcy) → rozładunek w DE,
- załadunek w CZ (Czechy) → rozładunek w CZ,
- załadunek w FR (Francja) → rozładunek w FR.
Cross trade – są to usługi przewożenia przez przewoźnika ładunków pomiędzy dwoma krajami, w przypadku, gdy przewoźnik nie ma siedziby w żadnym z nich, np.:
- załadunek w DE (Niemcy) → rozładunek w CZ (Czechy),
- załadunek w PT (Portugalia) → rozładunek w BE (Belgia),
- załadunek w SE (Szwecja) → rozładunek w FR (Francja).
Transport bilateralny – jest to transport dwustronny, umowa bilateralna zawarta między dwoma państwami, umowy takie obowiązują również z państwami niebędącymi w UE, np.:
- załadunek w CZ (Czechy) → rozładunek w PL (Polska),
- załadunek w PL (Polska) → rozładunek w FR (Francja),
- załadunek w ES (Hiszpania) → rozładunek w PL (Polska).
Transport kombinowany – transport wykorzystujący różne formy transportu
Przydatne linki.
- Link do pełnej treści rozporządzenia 561:
- Link do pełnej treści rozporządzenia 165:
- Link do pelnej treści ustawy o transporcie drogowym:
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/transport-drogowy-16915749/roz-1
- Link do dyrektywy 1057/2020:
Pobierz DEMO programu Tachospeed Expert i przekonaj się, jak łatwo możesz zadbać o prawidłową ewidencję czasu pracy kierowcy oraz pełną zgodność z przepisami w branży transportowej!

Zachęcamy do śledzenia nas na Instagramie, Facebooku oraz obserwowanie strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie, baza wiedzy czy szeroki wybór szkoleń.