Koniec okresu wakacyjnego przyczynił się do większej ilości prac w rządzie. Tak jak zapowiadaliśmy w naszych ostatnich artykułach na temat projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, ostatnie miesiące 2024 roku wiążą się z kolejnymi zmianami w przepisach prawa znanych bardzo dobrze branży transportowej. Czyli zmiany w ustawie o transporcie drogowym i ustawie o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.
Spis treści
Kluczowe zmiany w przepisach
Warto także zwrócić uwagę, że projekt zakłada dodanie kolejnego naruszenia do załącznika 1 ustawy o transporcie drogowym, co wprowadzi dodatkowe kary finansowe za naruszenia w sektorze transportu drogowego. Naruszenie to dotyczy braku wyposażenia pojazdu w wymagany lokalizator oraz związanych z nim obowiązków. W przypadku wykrycia takiego naruszenia podczas kontroli kierowca może zostać obciążony karą.
Nie przegap naszego poradnika, omawiającego naruszenia, które dotyczą zarówno kierowców, jak i firm transportowych.
W treści ustawy o transporcie drogowym możemy przeczytać, że:
Wykonywanie przewozu drogowego w przypadkach, o których mowa w art. 28b ust. 1 albo 2 ustawy o transporcie drogowym, z naruszeniem obowiązku, o którym mowa w art. 10b ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, lub obowiązku, o którym mowa w art. 87 ust. 7 ustawy o transporcie drogowym – 1000 zł
Nowe obowiązki przy delegowaniu kierowców
Ustawa nakazuje zgłaszać kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe na terytorium naszego kraju do systemu IMI, a więc miejsca doskonale znanego polskim przewoźnikom. Od lutego 2022 roku taki sam obowiązek spoczywa na polskich przedsiębiorcach, którzy wykonują przewozy międzynarodowe objęte zasadami delegowania na terenie innych krajów. To samo dotyczy kierowców z krajów trzecich wykonujących przewozy na terytorium Polski. Zgłoszenie delegowania kierowcy jest kluczowym elementem zapewnienia zgodności z przepisami oraz uniknięcia mandatów od Inspekcji Transportu Drogowego.
Zgłaszanie kierowców do systemu monitorowania drogowego IMI
W celu ułatwienia procesu zgłaszania kierowców do systemu IMI rząd przygotował dedykowane zasoby informacyjne dla branży transportowej. Przedsiębiorcy znajdą tam szczegółowe instrukcje dotyczące składania wniosków online, a także informacje o obowiązkach związanych z wynagrodzeniem kierowców oraz sankcjach za ich niedopełnienie. Od lutego 2022 roku taki sam obowiązek spoczywa na polskich przedsiębiorcach, którzy wykonują przewozy międzynarodowe objęte zasadami delegowania na terenie innych krajów.
Delegowanie kierowców w IMI — sprawdź, czy robisz to dobrze.
Wynagrodzenie kierowców międzynarodowych zgodne z polskimi przepisami
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że tym samym kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe w naszym kraju muszą otrzymać stosowne wynagrodzenie wynikające z polskich przepisów, a więc analogicznie tak jak to czynią polskie przedsiębiorstwa, których kierowcy wykonują przewozy np. w Niemczech, czy Francji. W takich sytuacjach krajowi przewoźnicy mają obowiązek podniesienie polskiego wynagrodzenia kierowcy do niemieckiego, bądź francuskiego. Przepisy te mają zastosowanie do kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe na terytorium Polski.
Zobacz także najnowsze informacje o wynagrodzeniach dla kierowców w 2026 roku.
Informacje dla przedsiębiorstw transportowych dotyczące wynagrodzenia kierowców
Na stronie rządowej został stworzony komplet niezbędnych informacji na ten temat specjalnie dla przedsiębiorstw transportowych, gdzie znajdziemy wszelkie niezbędne informacji na temat złożenia odpowiednich wniosków online, a także wynagrodzenia kierowcy, kontroli i wysokości kar za niedopełnienie obowiązku zgłoszenia. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że tym samym kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe w naszym kraju muszą otrzymać stosowne wynagrodzenie wynikające z polskich przepisów, a więc analogicznie tak jak to czynią polskie przedsiębiorstwa, których kierowcy wykonują przewozy np. w Niemczech, czy Francji. W takich sytuacjach krajowi przewoźnicy mają obowiązek podniesienie polskiego wynagrodzenia kierowcy do niemieckiego, bądź francuskiego.
Link do formularza elektronicznego udostępnionego na stronie rządowej.
Delegowanie kierowców w transporcie
Delegowanie kierowców w transporcie drogowym to proces, który wymaga spełnienia określonych procedur, zwłaszcza gdy dotyczy kierowców z państw trzecich. Przewoźnik drogowy delegujący kierowcę do Polski musi zgłosić ten fakt do Państwowej Inspekcji Pracy. Zgłoszenie powinno zawierać szczegółowe dane dotyczące przewoźnika drogowego, kierowcy oraz umowy stanowiącej podstawę delegowania.
Przewoźnik drogowy ma obowiązek zapewnić, aby kierowca dysponował niezbędnymi dokumentami, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Dokumenty te muszą zawierać informacje o kierowcy, przewoźniku drogowym oraz warunkach delegowania.
Kiedy wejdą w życie zmiany?
Zgodnie z przepisami zawartymi w zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, nowe regulacje wejdą w życie 1 listopada 2024 roku, z wyjątkiem art. 4, który zacznie obowiązywać od 1 września 2024 roku. W związku z tym wszyscy kierowcy najpóźniej do tego dnia powinni zaznajomić się z obiema ustawami. Wprowadzenie tych zmian będzie miało istotny wpływ na sposób funkcjonowania branży transportowej w Polsce, dlatego przedsiębiorcy powinni dostosować swoje procedury do nadchodzących wymogów.
Przebieg prac nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw:
Sprawdź również pełną treść ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.
Bądź na bieżąco. Śledź profil Tachospeed na Facebooku oraz stronę internetową Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie, baza wiedzy czy szeroki wybór szkoleń.