Czy muszę zainstalować tachograf od 2026 roku? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców posiadających busy DMC od 2,5 tony. Stało się tak z powodu ogłoszonych zmian w przepisach przez Parlament Europejski w lipcu 2020 roku, czyli Pakietu Mobilności. Jakie dokładnie zmiany czekają właścicieli firm posiadających pojazdy o DMC powyżej 2,5 tony? Co musisz wiedzieć, aby dostosować się do nowych regulacji i uniknąć niepotrzebnych kar? Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać szczegóły i dowiedzieć się, jak przygotować swoją firmę na nadchodzące zmiany!
Tachograf w busie, a wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego
Wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego to znacznie więcej niż tylko prowadzenie pojazdu. Wymaga on spełnienia wielu formalności. Należy pamiętać, że wykonywanie przewozów drogowych wiąże się z koniecznością stałego podnoszenia kwalifikacji oraz śledzenia zmian w przepisach, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. W ramach Pakietu Mobilności wprowadzono dodatkowe obowiązki, takie jak konieczność używania tachografu. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat, koniecznie przeczytaj ten artykuł do końca.
Co musisz wiedzieć o inteligentnych tachografach drugiej generacji
Tachografy inteligentne drugiej generacji to nowoczesne urządzenia, które wprowadzają szereg zaawansowanych funkcji, ułatwiających pracę kierowcom i przewoźnikom drogowym. Zgodnie z obowiązkiem stosowania tachografów w ramach przepisów wynikających z Pakietu Mobilności, urządzenia te muszą być używane przez przewoźników drogowych. Są one niezbędne do legalnego wykonywania transportu w międzynarodowego.
Tachografy rejestrują dane lokalizacyjne w specjalnym pliku w swojej pamięci, co pozwala na późniejszą analizę trasy i zgodności z przepisami. Jednak nie oferują one funkcji podglądu lokalizacji pojazdu w czasie rzeczywistym. Aby uzyskać taką możliwość, konieczna jest instalacja zewnętrznego systemu GPS, który działa w oparciu o własne oprogramowanie i platformę internetową, umożliwiającą bieżący monitoring.
Zamontowany tachograf inteligentny drugiej generacji przynosi kierowcom busów wiele korzyści, takich jak dokładniejsze monitorowanie czasu pracy i odpoczynku. Dzięki tym nowoczesnym urządzeniom kierowcy zyskują łatwiejszy dostęp do danych dotyczących czasu jazdy, co zwiększa bezpieczeństwo na drogach. Wprowadzenie tachografów inteligentnych jest kluczowym elementem unifikacji rynku transportowego, zgodnie z założeniami Pakietu Mobilności.
Jak krok po kroku wygląda obsługa tachografu
Jeśli należysz do grona przedsiębiorców posiadających busy lub jesteś ich kierowcą, który od czerwca 2026 roku będzie musiał korzystać z tachografu cyfrowego, koniecznie zapoznaj się z tą treścią. Dowiesz się w niej, jak proste i intuicyjne może być korzystanie z tachografu.
Na początek włóż kartę kierowcy do szczeliny znajdującej się po lewej stronie urządzenia. Upewnij się, że chip jest skierowany do wnętrza tachografu. Po wsunięciu karty poczekaj, aż urządzenie ją odczyta i załaduje Twoje dane. Na ekranie pojawi się komunikat potwierdzający zalogowanie karty — pamiętaj, aby wybrać kraj, w którym rozpoczynasz pracę.
Jak w takim razie uruchomić tachograf? Sprawa jest bardzo prosta, producent zadbał o to, aby ta czynność była maksymalnie wygodna. Tachograf włącza się automatycznie po uruchomieniu pojazdu, od razu rozpoczynając rejestrację aktywności.
A jak zakończyć dzień pracy? To jest jeszcze łatwiejsze! Po skończeniu jazdy wystarczy wyjąć kartę z tachografu. Wszystkie dane zostaną automatycznie zapisane, by można było je później odczytać. Nie zapomnij również o wprowadzeniu kodu kraju, zwłaszcza jeśli Twój przystanek to pierwszy postój w danym państwie.
Sprawdź, co jeszcze musisz wiedzieć, aby w pełni wykorzystać potencjał tachografu.
Wymiana i instalacja tachografów
Wymiana i instalacja tachografów w pojazdach o DMC od 2,5 tony to proces wymagający specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Kluczowym krokiem jest wybór odpowiedniego tachografu, który spełnia zarówno potrzeby przewoźnika, jak i wymogi prawne. Instalacja urządzenia musi odbyć się w specjalistycznym zakładzie przez przeszkoloną osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia. Tylko taki specjalista, korzystając z odpowiednich narzędzi i technik, jest w stanie zapewnić prawidłowe działanie tachografu. Po instalacji przewoźnik musi także pamiętać o regularnych kalibracjach i przeglądach technicznych, które są niezbędne do utrzymania niezawodności i dokładności urządzenia.
Pakiet mobilności, o co dokładnie z nim chodzi
Pakiet Mobilności to zbiór przepisów opracowanych przez Unię Europejską, które wprowadzają istotne zmiany w regulacjach dotyczących branży transportowej. Jego głównym celem jest ujednolicenie zasad i poprawa warunków pracy kierowców w państwach członkowskich UE. Pakiet obejmuje kwestie związane z czasem pracy i odpoczynku kierowców, zasadami delegowania, dostępem do rynku transportowego oraz nowymi wymaganiami dotyczącymi tachografów.
Jednym z kluczowych założeń Pakietu jest zapewnienie uczciwej konkurencji między przewoźnikami z różnych krajów, a także poprawa wynagrodzenia kierowców, szczególnie w państwach, gdzie minimalne wynagrodzenie jest niskie. Przepisy te mają również na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz lepszą ochronę praw pracowniczych. Pakiet Mobilności został przyjęty przez Parlament Europejski w lipcu 2020 roku, a jego pierwsze zmiany weszły w życie 20 sierpnia 2020 roku. Stopniowo wprowadzane są nowe zasady zgodne z harmonogramem.
Sprawdź harmonogram zmian związanych z Pakietem Mobilności.
Kto powinien przestrzegać obowiązku stosowania tachografu?
Obecnie tachografy są obowiązkowe dla:
- Pojazdów powyżej dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t wykorzystywanym w transporcie drogowym rzeczy lub osób, w ruchu krajowym jak i międzynarodowym.
- Pojazdów przewożących ponad 9 osób (łącznie z kierowcą) wykorzystywanych w transporcie pasażerskim.
- Pojazdów w transporcie międzynarodowym, nawet jeśli ich masa wynosi od 2,5 tony. To właśnie ta zmiana nastąpi zgodnie z zapisami Pakietu Mobilności wchodzącymi w życie od 2026 roku.
- Przewoźników drogowych, którzy są zobowiązani do rejestrowania czasu pracy, odpoczynku, przerw i innych aktywności zgodnie z rozporządzeniem 561/2006.
Planuje się, że od 1 czerwca 2026 roku, wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony, które wykonują przewozy międzynarodowe, będą musiały być wyposażone w tachografy inteligentne drugiej generacji. Dzięki temu możliwe będzie dokładniejsze monitorowanie czasu pracy kierowców, co jest szczególnie ważne w zachowaniu bezpieczeństwa na drogach oraz poprawy warunków pracy w transporcie drogowym.
Przewozy na potrzeby własne, a tachografy
Na chwilę obecną, w przypadku przewozów niehandlowych lub dla własnych potrzeb tachograf może nie być wymagany, jeśli DMC nie przekracza 7,5 tony. Do przewozu sprzętu lub materiałów dla własnego użytku, tachograf nie jest wymagany, o ile transport nie jest zarobkowy i odbywa się w promieniu do 100 km od siedziby firmy.
Do przewozów na potrzeby własne w Polsce nie jest wymagana licencja, o ile spełnione są określone warunki transportowe. Przewóz na potrzeby własne musi być realizowany przez osoby zarządzającej transportem lub ich pracowników na umowę o pracę, aby nie został uznany za transport komercyjny.
Busy o DMC od 2,5 tony używane do przewozów na potrzeby własne są zwolnione z konieczności stosowania tachografów. Jednakże, przewozy na potrzeby własne pojazdami z przyczepą, której DMC całości przekracza 2,5 tony, wymagają używania tachografu. Dlatego ważne jest, aby każdy przedsiębiorca dokładnie znał przepisy dotyczące przewozów i przestrzegał ich, aby uniknąć problemów prawnych.
Pamiętaj o wymianie tachografu!
Wymiana tachografów jest ściśle określona przez przepisy unijne. Od 21 sierpnia 2023 roku, wszystkie nowe pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony muszą być wyposażone w tachografy inteligentne drugiej generacji. Kolejnym ważnym terminem jest 31 grudnia 2024 roku, do którego wszystkie tachografy analogowe i cyfrowe muszą zostać wymienione na tachografy inteligentne drugiej generacji. Przewoźnicy drogowi muszą więc odpowiednio zaplanować wymianę swoich urządzeń, aby spełnić nowe wymagania i uniknąć ewentualnych kar. Zachęcamy Cię do jak najszybszej wymiany urządzenia, aby uniknąć unieruchomienia pojazdów z powodu braku odpowiedniego tachografu.
Jak możemy Ci pomóc
Jeśli jesteś właścicielem firmy, która posiada pojazdy o DMC powyżej 2,5 tony, prawdopodobnie słyszałeś już wiele o zmianach wprowadzonych przez Pakiet Mobilności. Nowe przepisy dotyczące obowiązku stosowania tachografów mogą wydawać się skomplikowane, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz zgłębiać temat tachografów, czasu pracy kierowców i nowych obowiązków. Ale nie martw się – jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc! Nasze oprogramowanie Tachospeed Expert pozwala na łatwe i szybkie rozliczanie czasu pracy kierowcy, zgodnie z wymogami prawa. Jeśli chcesz oddelegować te obowiązki, możesz skorzystać z naszej usługi rozliczania czasu pracy kierowców, a nasi eksperci zajmą się wszystkim za Ciebie. Dodatkowo oferujemy szkolenia, które pomogą Ci zrozumieć, jak działają tachografy i jak dostosować się do nowych regulacji w transporcie drogowym. Dzięki nam w pełni opanujesz temat tachografów. Dowiesz się także więcej o rozporządzeniu 561, ewidencji i delegacjach krajowych oraz płacy zagranicznej – wybór należy do Ciebie!
Z nami nie musisz martwić się o zmiany w przepisach – zapewnimy Ci kompleksowe wsparcie, abyś mógł skupić się na rozwoju swojej firmy, a my zajmiemy się resztą!
Zachęcamy do śledzenia nas na Instagramie, Facebooku oraz obserwowanie strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie, baza wiedzy czy szeroki wybór szkoleń.