Montaż tachografu w busie. Ile kosztuje, jakie są ukryte opłaty i obowiązek od 2026 roku?

Montaż tachografu w busie to obowiązek wynikający z Pakietu Mobilności, który od 2026 roku obejmie wszystkie pojazdy o DMC powyżej 2,5 tony wykonujące przewozy międzynarodowe. Koszt montażu waha się od 3 000 do 5 500 zł w zależności od modelu tachografu, dodatkowego osprzętu i warsztatu. Warto uwzględnić nie tylko cenę urządzenia, ale także kalibrację, antenę DSRC czy czujnik impulsowy. Sprawdź, jakie są realne wydatki, możliwości dofinansowania i jak uniknąć wzrostu cen tuż…

Czytaj dalej

Kontrola w firmie transportowej. Co najczęściej budzi zastrzeżenia inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy?

Kontrola w firmie transportowej to proces, który może zadecydować o bezpieczeństwie firmy, jej reputacji, ale także proces, który ujawnia nieprawidłowości mogące skutkować karami finansowymi. Ma to szczególne znaczenie w transporcie, gdzie ryzyko sankcji i wymogi prawne są wyjątkowo wysokie. W 2025 roku inspektorzy PIP i ITD szczególnie analizują czas pracy kierowców, dokumentację przewozową, obsługę tachografów oraz zgodność zatrudnienia z prawem. Dowiedz się, jakie obszary najczęściej budzą zastrzeżenia i jak krok po kroku…

Czytaj dalej

Mandaty na drogach. Stawki, punkty karne, recydywa i najczęstsze wykroczenia drogowe.

Mandaty na drogach w 2025 roku interesują każdego kierowcę: od stawek i punktów karnych, przez zasady recydywy, aż po listę najczęstszych wykroczeń drogowych. W 2024 roku wystawiono ponad 3,7 mln mandatów na kwotę 1,28 mld zł, a najczęstsze przewinienia to przekroczenie prędkości, brak pasów i jazda bez wymaganych świateł. Aktualny taryfikator mandatów przewiduje grzywny od 50 zł do 2500 zł (przy recydywie nawet 5000 zł) oraz kary do 15 punktów karnych za najpoważniejsze…

Czytaj dalej

Kurs na przewóz rzeczy. Kto musi go zrobić, ile kosztuje i jak zdobyć kod 95?

Kurs na przewóz rzeczy to obowiązkowe szkolenie okresowe lub kurs kwalifikacji wstępnej dla kierowców ciężarówek i osób planujących wykonywanie zawodu kierowcy w transporcie drogowym. Przedsiębiorco, właścicielu firmy transportowej – czy posiadasz pojazdy w swojej flocie, busa albo auta do 3,5 t, którymi wykonujesz przejazdy międzynarodowe? W 2025 roku przepisy jasno określają, kto musi posiadać kwalifikację wstępną lub szkolenie okresowe, aby legalnie wykonywać przewóz zarobkowy.…

Czytaj dalej

Funkcja OUT w tachografie. Czy naprawdę zwalnia z rejestracji czasu pracy kierowcy?

Funkcja „OUT” w tachografie cyfrowym, znana również jako „poza zakresem stosowania rozporządzenia 561/2006”, budzi wiele pytań wśród przewoźników oraz kierowców. Czy jej zastosowanie faktycznie zwalnia z obowiązku rejestrowania aktywności kierowcy? Czy można dzięki niej uniknąć odpowiedzialności za naruszenia przepisów o czasie pracy? W tym artykule wyjaśniamy, czym jest funkcja OUT, kiedy można ją legalnie stosować oraz jakie niesie skutki prawne i organizacyjne. Funkcja jest często określana…

Czytaj dalej

Jazda bez karty kierowcy, jakie niesie konsekwencje? Odpowiedzi na najczęstsze pytania.

Jazda bez karty kierowcy może wydawać się błahostką – szczególnie gdy karta się zgubi, uszkodzi albo po prostu zostanie zapomniana. Niestety, dla Inspekcji Transportu Drogowego to jedno z najcięższych naruszeń, za które płaci nie tylko kierowca, ale przede wszystkim Ty – właściciel firmy. W tym artykule odpowiadamy na najczęstsze pytania dotyczące jazdy bez karty kierowcy: kiedy taka jazda jest dopuszczalna (jeśli w ogóle), jak zachować się w przypadku awarii karty, jakie…

Czytaj dalej

Tachograf w busie od 2,5 tony DMC obowiązkowy od 2026 roku. Kogo dotyczą nowe przepisy i jak się przygotować?

Tachograf w busie to istotna zmiana dla transportu busami, która może wpłynąć na organizację pracy całej Twojej floty – i lepiej przygotować się do niej z wyprzedzeniem. Jeśli prowadzisz firmę zajmującą się transportem rzeczy busami i wykorzystujesz lekkie pojazdy dostawcze (DMC od 2,5 do 3,5 tony) w międzynarodowym transporcie, od 1 lipca 2026 roku czekają Cię nowe obowiązki. W dalszej części artykułu znajdziesz kluczowe informacje dotyczące obowiązkowych tachografów w busach…

Czytaj dalej

Wymiana tachografów 2025. Terminy, koszty i kary — co musisz wiedzieć przed 18 sierpnia!

Wymiana tachografów to jeden z najważniejszych obowiązków, jakie czekają firmy transportowe w najbliższych miesiącach. Jeśli Twoje pojazdy realizują przewozy międzynarodowe, to dobry moment, by zaplanować wymianę urządzeń na nowoczesne tachografy drugiej generacji (SMT2). Dzięki temu zyskasz nie tylko pełną zgodność z przepisami, ale również większą kontrolę nad czasem pracy kierowców i lepszą organizację floty. Z tego artykułu dowiesz się, kogo dotyczy wymiana, jakie są terminy, koszty oraz jak sprawnie przeprowadzić cały…

Czytaj dalej

Czym jest odnowienie kodu 95? Poradnik jak przeprowadzić je krok po kroku.

Odnowienie kodu 95 to obowiązek każdego kierowcy zawodowego wykonującego przewozy drogowe. Brak aktualnego wpisu może skutkować dotkliwymi karami finansowymi. Sprawdź, czym jest kod 95, kiedy należy go odnowić i jak wygląda cały proces zgodnie z obowiązującymi przepisami. Kod 95 – co to jest i gdzie się znajduje? Od przyszłego roku również kierowcy pojazdów o DMC do 2,5 tony, wykonujący międzynarodowe przewozy, będą musieli spełniać wymagania…

Czytaj dalej

E-book: Jakie przepisy musisz znać, aby uniknąć problemów podczas kontroli PIP?

Dlaczego warto przeczytać ten e-book? Dowiesz się, jak wygląda kontrola PIP od podszewki Poznasz prawdziwe błędy, za które firmy płacą dziesiątki tysięcy złotych Sprawdzisz, czy Twoja dokumentacja naprawdę spełnia wymogi ustaw Otrzymasz checklistę, tabele, quizy i rady od praktyków Zyskasz spokój i przewagę – zanim ktoś z zewnątrz zajrzy Ci w papiery Ten e-book to nie sucha teoria. To przewodnik oparty na ponad 20-letnim doświadczeniu w pracy z firmami transportowymi…

Czytaj dalej