Transport międzynarodowy stawki w 2025 to temat, który szczególnie interesuje właścicieli firm przewozowych — nie tylko z powodu obowiązujących od stycznia 2025 roku wyższych kosztów pracy w Polsce, ale również w związku z oficjalnie ogłoszonymi podwyżkami na 2026 rok. Obecnie od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie wynosi 4666 zł brutto miesięcznie oraz 30,50 zł brutto za godzinę. Jednak według rozporządzenia opublikowanego 15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw, od stycznia 2026 r. płaca minimalna wzrośnie do 4806 zł brutto i 31,40 zł brutto za godzinę. Jedno pozostaje pewne – koszty pracy w transporcie będą nadal rosnąć. Tymczasem największym wyzwaniem pozostaje niezmiennie prawidłowe rozliczanie wynagrodzeń kierowców pracujących za granicą, zgodnie z lokalnymi przepisami każdego kraju oraz wymaganiami Pakietu Mobilności.
Spis treści
Transport międzynarodowy – jak odróżnić przewozy płatne?
W transporcie drogowym rozróżnienie przewozów płatnych od niepłatnych decyduje o opłatach (w tym dodatkowe opłaty), sposobie rozliczenia i stawkach. Przewóz płatny to usługa wykonywana za wynagrodzeniem zgodnie z umową i cennikiem usługi. Na końcową cenę mają wpływ m.in.: rodzaj ładunku, długość trasy, cena paliwa, użycie pojazdu z windą załadunkową, wymogi dotyczące terminowość dostawy na jedną stronę lub obie strony, a także czy to transport ekspresowy.
Dobrą praktyką jest audyt dokumentów (umowy, CMR, faktury) i monitorowanie nowych stawek opłat drogowych oraz ograniczeń emisji CO₂ dla pojazdów ciężarowych. W 2025 r. dodatkowe koszty mogą wynikać z klasy emisji, rodzaju pojazdów i kategorii dróg, a dla przewoźników operujących w wielu krajach zależność bywa więcej niż jedna.
Kabotaż – są to usługi transportowe wewnątrz jednego państwa UE przez zagranicznego przewoźnika (pochodzącego z innego kraju), np.:
- załadunek w DE (Niemcy) → rozładunek w DE,
- załadunek w CZ (Czechy) → rozładunek w CZ,
- załadunek w FR (Francja) → rozładunek w FR.
Cross trade – są to usługi przewożenia przez przewoźnika ładunków pomiędzy dwoma krajami, w przypadku, gdy przewoźnik nie ma siedziby w żadnym z nich, np.:
- załadunek w DE (Niemcy) → rozładunek w CZ (Czechy),
- załadunek w PT (Portugalia) → rozładunek w BE (Belgia),
- załadunek w SE (Szwecja) → rozładunek w FR (Francja).
Transport bilateralny – jest to transport dwustronny, umowa bilateralna zawarta między dwoma państwami, umowy takie obowiązują również z państwami niebędącymi w UE, np.:
- załadunek w CZ (Czechy) → rozładunek w PL (Polska),
- załadunek w PL (Polska) → rozładunek w FR (Francja),
- załadunek w ES (Hiszpania) → rozładunek w PL (Polska).
W przypadku cross-trade i kabotażu obowiązuje wypłata zgodna z lokalnymi stawkami i wymogi prawne kraju wykonywania pracy (to rdzeń Pakietu Mobilności). Błędy w wyliczeniu płacy zagranicznej mogą skutkować dopłatami i karami – przykładowo, za brak właściwych dokumentów lub błędną kwalifikację aktywności kierowcy może grozić poważne naruszenie.
Rozliczenie kierowcy wykonującego przewóz płatny w Finlandii — przykład stawek
W Finlandii dla przewozów płatnych obowiązują różne stawki dla kierowców, różnicowane według:
- rodzaju pojazdu,
- stażu pracy.
Stawki dla kierowców autobusów (€/h):
Staż pracy | < 4 lata | 4–8 lat | 8–12 lat | > 12 lat |
---|---|---|---|---|
Autobus | 16,22 | 16,46 | 16,95 | 17,28 |
Aby rozliczyć kierowcę prawidłowo w poszczególnych krajów, firma musi uzupełnić w programie:
- rodzaj pojazdu,
- staż pracy kierowcy,
- liczbę załadunków/rozładunków,
- występowanie nadgodzin, pracy nocnej, wieczornej, niedzielnej czy świątecznej.
Uwaga: Finlandia definiuje godziny nocne i wieczorne inaczej niż Polska. Każda z tych kategorii wiąże się z inną stawką dodatku. Korzystanie z programów, takich jak Tachospeed Expert, pozwala rozróżnić te składniki i zrobić prawidłowo płacę sektorową kierowcy.
Transport międzynarodowy w UE: jak różnice w dodatkach wpływają na końcową cenę
Rozliczenia komplikuje jeszcze bardziej fakt, że kierowcy często pracują w kilku krajach w ramach jednej trasy. Różne kraje to różne dodatki, np.:
- za pracę w nocy,
- w święta i niedziele,
- w warunkach szczególnych.
Przykład:
- W Niemczech dodatek za pracę w niedzielę wynosi 75%,
- W Finlandii – już 100%.
Każdy przypadek pracy kierowcy za granicą musi zostać ujęty indywidualnie w rozliczeniu – z uwzględnieniem kraju, czasu wykonywania pracy oraz obowiązujących tam stawek wynagrodzenia. Ręczne wyliczenia w takiej sytuacji są nie tylko czasochłonne, ale również narażone na błędy, które mogą skutkować poważnymi konsekwencjami podczas kontroli.
Dlatego niezbędnym wsparciem dla firm transportowych jest program Tachospeed Expert – narzędzie, które automatycznie i precyzyjnie wylicza płace zagraniczne. Wystarczy wprowadzić dane dotyczące załadunków i rozładunków w module delegacji, a program sam określi, kiedy i w jakim kraju kierowca wykonywał pracę oraz jakie wynagrodzenie przysługuje mu zgodnie z lokalnym prawem. To ogromna oszczędność czasu i gwarancja zgodności z przepisami Pakietu Mobilności.
Wirtualne diety — co to jest i jak wpływają na PIT/ZUS
Po rozliczeniu płacy zagranicznej nie można zapominać o tzw. wirtualnych dietach. Ich wyliczenie jest niezbędne do prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego oraz składek na zakład ubezpieczeń społecznych, ale bywa bardzo skomplikowane.
Czym są wirtualne diety ?
Rozdział 3b Ustawy o czasie pracy kierowców
Art. 26f. 1. Kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.
2. Do kierowcy, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio, w zakresie ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przepisy wydane na podstawie art. 21 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych dotyczące pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców
Art. 26g. W przypadku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, o której mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych nie wchodzą:
1)kwota stanowiąca równowartość 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą, z zastrzeżeniem że tak ustalony miesięczny przychód tych osób stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia …. ;
Art. 21 Podatek dochodowy od osób fizycznych.
23d) przychody ze stosunku pracy oraz umowy zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, otrzymane przez kierowcę z tytułu wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych na podstawie tego stosunku lub tej umowy, w wysokości stanowiącej równowartość 20 euro za każdy dzień pobytu kierowcy za granicą, przy czym dni pobytu za granicą ustala się zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2024 r. poz. 220), oraz zwrot kosztów … :
Wyliczenie tych składników ręcznie wiąże się z dużą trudnością dlatego z pomocą przychodzi oprogramowanie Tachospeed Expert, które umożliwia:
- Automatyczne utworzenie raportu odliczeń PIT/ZUS na podstawie danych cyfrowych i zawartych w nich informacjach o przekroczeniach granic wprowadzanych automatycznie czy też manualnie przez kierowców.
- Generowanie raportu wirtualnych diet dla kierowców indywidualnie czy też zbiorczo


Stawka zaszeregowania kierowcy — teoria vs. praktyka
W teorii jest to bardzo proste:
Stawka = wynagrodzenie / wymiar czasu pracy, np.
4666 zł / 160 godz. = 29,16 zł/h
W praktyce pojawia się pytanie – czy każda godzina to faktyczna praca kierowcy?
Nie wszystkie aktywności są traktowane jako czas pracy – dlatego kierowca, mimo że od jednego odpoczynku dziennego do innego mija aż 15 godzin, niekoniecznie otrzyma 15 × 29,16 zł.
Jeśli wynagrodzenie nie spełnia wymogów płacy zagranicznej, firma musi dopłacić do lokalnej płacy minimalnej. Dlatego tak ważne jest korzystanie z profesjonalnych narzędzi, takich jak Tachospeed Expert. Program ten pozwala nie tylko precyzyjnie wyliczyć należności za pracę za granicą, ale również sporządzić szczegółową ewidencję czasu pracy kierowcy, zgodną z przepisami Pakietu Mobilności. Dzięki niemu każda minuta pracy kierowcy jest właściwie uwzględniona i rozliczona – co oznacza większe bezpieczeństwo firmy oraz spokój podczas kontroli.

Tachospeed Expert — automatyzacja rozliczeń zgodnie z Pakietem Mobilności
Zamiast samodzielnie analizować przepisy każdego kraju, warto skorzystać z narzędzia, które zrobi to za Ciebie. Tachospeed Expert to kompleksowe wsparcie, które:
- automatycznie rozpoznaje kabotaż, cross-trade i transport bilateralny na podstawie CMR wprowadzonych w module delegacje.
- analizuje dane z tachografów i kart kierowców,
- dobiera właściwe stawki według kraju, stażu i rodzaju pojazdu,
- uwzględnia nadgodziny, godziny nocne, niedziele i święta w poszczególnych krajach
- generuje raporty zgodne z wymaganiami Pakietu Mobilności.
Efekt? Rozliczenia kierowców są zgodne z przepisami – bez stresu, bez błędów.
Podsumowanie
Co realnie wpływa na stawki transportu międzynarodowego?
- Popyt i sezonowość (szczególnie w drugiej połowie roku).
- Rodzaj ładunku i wymagania techniczne (np. samochód z windą załadunkową).
- Długość trasy (w tym odcinki w jedną stronę i obie strony).
- Kategoria dróg i opłat drogowych, dodatkowe opłaty (mosty/tunele).
- Koszty paliwa (tu liczy się bieżąca cena paliwa) i ubezpieczeń.
- Forma zatrudnienia kierowcy, poziom wynagrodzeń i obciążeń (składek, podatków).
- Wymogi Pakietu Mobilności i lokalne wymogi prawne w krajach Unii Europejskiej czy np. w Wielkiej Brytanii.
- Wzrost kosztów i zwiększenie ryzyka kar za nieprawidłowe rozliczenia.
- Zapotrzebowanie klientów na transport ekspresowy i SLA (wpływa na końcową cenę).
- Presja na ograniczenie emisji i przejrzystość stawek.
- Wsparcie narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję (predykcja obciążeń, kalkulacja tras i stawki frachtowe).
FAQ – Kluczowe pytania i odpowiedzi w tym artykule
1. Jakie są wyjściowe wartości kosztów pracy w Polsce w 2025 r.?
Minimalne: 4666 zł brutto/mies. oraz 30,50 zł brutto/h dla zleceń.
2. Czy w 2026 r. koszty mogą wzrosnąć?
Tak — płaca minimalna wzrośnie do 4806 zł brutto/mies. i 31,40 zł brutto/h. To zwiększa presję na marże i sprawia, że poprawność rozliczeń płacy zagranicznej jest jeszcze ważniejsza.
3. Kiedy muszę stosować lokalne stawki płacy sektorowej?
Przede wszystkim przy kabotażu i cross-trade — zgodnie z Pakietem Mobilności.
4. Jak uwzględniać różne dodatki w trasie wielokrajowej?
Niezbędny jest podział czasu pracy na kraje i rodzaje godzin (nocne, niedziele/święta itp.). Tu najlepiej sprawdza się Tachospeed Expert, który robi to automatycznie.
5. Czym są wirtualne diety i jak wpływają na ZUS/PIT?
To mechanizm uwzględniany przy ustalaniu podstawy składek i podatku: co do zasady 60 EUR/dzień (ZUS, z minimalną podstawą) i 20 EUR/dzień (PIT) — zgodnie z odpowiednimi przepisami.