Ustawa Macrona, znana również jako Loi Macron, która weszła w życie z dniem 1 lipca 2016 roku, nakłada na polskie firmy transportowe szereg nowych obowiązków, które znacznie wpływają na ich działalność we Francji. Jednym z kluczowych wymogów jest konieczność posiadania przez przewoźnika specjalnego Francuskiego Przedstawiciela. Jest to osoba lub firma odpowiedzialna za reprezentowanie polskiego przedsiębiorstwa w kontaktach z lokalnymi władzami oraz pełnienie roli łącznika pomiędzy firmą a administracją francuską.
Dodatkowo, każdy przewoźnik jest zobowiązany do obowiązkowej rejestracji zaświadczenia o oddelegowaniu kierowcy na dedykowanej platformie internetowej Francuskiego Ministerstwa Pracy, znanej jako SIPSI. Strona internetowa SIPSI, dostępna pod adresem www.sipsi.travail.gouv.fr, jest kluczowym elementem w procesie legalizacji pracy kierowców, a jej obsługa wymaga staranności i zrozumienia przepisów francuskiego prawa pracy.
Niestety, dla polskich przewoźników oraz innych firm spoza Francji, rejestracja na tej platformie może być niezwykle kosztowna, osiągając kwoty sięgające nawet 50 euro za jednego kierowcę. Taka opłata jest bezpośrednio wynikiem przepisów zawartych w francuskim kodeksie pracy, a dokładniej w artykule L. 1262-4-6, który reguluje te kwestie.
Czy takie środki są formą dyskryminacji przedsiębiorstw spoza Francji? Interpretację tej sytuacji pozostawiamy Państwa ocenie. Niemniej jednak, decyzje podjęte przez francuski rząd mogą w niedalekiej przyszłości stanowić kluczowy czynnik prowadzący do odpływu polskich przewoźników z francuskiego rynku, co mogłoby znacząco wpłynąć na konkurencyjność i koszty działalności tych firm w Europie.
W ramach wymogów Ustawy Macrona, obowiązki przedstawiciela przewoźnika na terenie Republiki Francuskiej obejmują między innymi regularne kontaktowanie się ze służbami kontroli i administracji francuskiej. Jest to zadanie wymagające zarówno znajomości lokalnych regulacji, jak i umiejętności nawiązywania odpowiednich relacji z instytucjami publicznymi, co w dłuższym czasie może przynieść firmom dodatkowe wyzwania w kontekście logistyki i zarządzania operacjami.






