Od stycznia 2025 roku weszły w życie istotne zmiany w zagranicznych płacach minimalnych kierowców, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Czy wiesz, jak te zmiany wpłyną na koszty prowadzenia Twojej firmy transportowej? Przyjrzymy się nowym stawkom płac minimalnych, płac sektorowych oraz innym regulacjom, które mogą znacząco wpłynąć na Twoje finanse.
Spis treści
Czynniki wpływające na płace sektorowe
Czy wiesz, że wysokość wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym zależy od wielu czynników. Wysokość płac sektorowych oraz sposób ich obliczania różni się w zależności od państwa i jest uzależniony od szeregu czynników, takich jak:
- Staż pracy – doświadczenie zawodowe wpływa na wysokość wynagrodzenia.
- Rodzaj pojazdu – stawki mogą się różnić w zależności od masy i rodzaju prowadzonego pojazdu.
- Praca w niedziele i święta – w wielu krajach przewidziane są dodatki za pracę w dni wolne od pracy.
- Wiek – w niektórych państwach obowiązują różne stawki wynagrodzeń w zależności od wieku pracownika.
Nowa płaca minimalna w Polsce
Od 1 stycznia 2025 roku minimalne wynagrodzenie kierowcy w Polsce wynosi 4666 zł brutto, a stawka godzinowa wzrosła do 30,50 zł brutto. Czy wiesz, jak ta zmiana wpłynie na budżet Twojej firmy? Wzrost płacy minimalnej oznacza wyższe koszty zatrudnienia, zwłaszcza jeśli zatrudniasz kierowców na umowach cywilnoprawnych.
Dodatkowo, w kontekście międzynarodowych przewozów drogowych, musisz pamiętać o różnicach w stawkach między krajami. Czy masz system, który automatycznie rozlicza płace zgodnie z przepisami Pakietu Mobilności?
Zmiany w wynagrodzeniach kierowców międzynarodowych
W 2025 roku płace sektorowe w poszczególnych krajach UE nadal będą się różnić, co może wpłynąć na koszty zatrudnienia w Twojej firmie. Poniżej prezentujemy kilka przykładów.
Minimalne wynagrodzenia kierowców międzynarodowych w poszczególnych krajach:
Niemcy
- W Niemczech od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje nowa minimalna stawka godzinowa, która wynosi 12,82 EUR za godzinę.
Ponadto planowane jest dalsze stopniowe podwyższanie płacy minimalnej, które ma doprowadzić do jej wzrostu do 14–15 EUR w 2026 roku.
Francja
Od 1 listopada 2024 roku we Francji obowiązuje nowa stawka płacy minimalnej, wynosząca 11,88 EUR za godzinę. W przypadku kierowców zawodowych obowiązują jednak wyższe stawki, uzależnione od stażu pracy oraz kategorii pojazdu. Dlatego ważne jest odpowiednie przypisanie do odpowiedniego typu kierowcy spośród 10 możliwych oraz dobranie odpowiedniego stażu pracy, ponieważ stawka będzie się różnić .
- Najniższa stawka godzinowa – 12,09 EUR
➡ Dotyczy kierowców do 2 lat stażu, prowadzących pojazdy do 3,5 tony oraz ciężarówki do 11 ton (kategoria 3 oraz 4).
➡ Stawka ta jest jedynie nieznacznie wyższa od ustawowej płacy minimalnej, dlatego trwają rozmowy o jej podwyższenie. - Najwyższa stawka godzinowa – 14,71 EUR
➡ Przysługuje wysoko wykwalifikowanym kierowcom autokarów turystycznych (kategoria 10) z minimum 15-letnim stażem pracy.
Dodatki za pracę w niedziele i święta
Kierowcy wykonujący pracę w dni ustawowo wolne od pracy mogą liczyć na dodatkowe wynagrodzenie, należy również zaznaczyć że we Francji obowiązują zakazy jazdy w niedziele i święta.
Warto również dodać, że 9 stycznia 2025 roku odbyło się spotkanie partnerów społecznych w ramach obowiązkowych rocznych negocjacji (NAO) dotyczących wynagrodzeń w sektorze transportu drogowego towarów (TRM). Organizacje pracodawców wyraziły sprzeciw wobec jakichkolwiek podwyżek, co może wpłynąć na dalsze rozmowy dotyczące wynagrodzeń w branży transportowej.
Litwa
- Od 1 stycznia 2025 roku na Litwie obowiązuje wyższa minimalna stawka godzinowa. Wzrosła ona z 5,65 EUR w 2024 roku do 6,35 EUR w 2025 roku.
Holandia
W Holandii wysokość płacy minimalnej uzależniona jest wyłącznie od wieku. Dodatkowo przewidziane są liczne dodatki do wynagrodzenia, które rekompensują pracę w niestandardowych godzinach:
- 125% stawki dziennej – za pracę przekraczającą 8 godzin dziennie, a także za godziny nocne oraz soboty.
- 150% stawki dziennej – za pracę w niedziele.
- 200% stawki dziennej – za pracę w dni świąteczne.
Wiek | Minimalna stawka godzinowa (EUR) |
21 lat i więcej | 14.06 |
20 lat | 11.25 |
19 lat | 8.44 |
18 lat | 7.03 |
Belgia
Od 1 stycznia 2023 roku w Belgii obowiązuje zaktualizowany system klasyfikacji i wynagrodzeń dla kierowców. System ten podzielony jest na cztery poziomy, w zależności od zakresu obowiązków i posiadanych kwalifikacji.
Jak określić poziom wynagrodzenia?
Aby przypisać kierowcę do odpowiedniego poziomu, należy wypełnić kwestionariusz dostępny na stronie functions14003.be. Formularz ocenia m.in.:
✔ Kategorii prawa jazdy.
✔ Liczbę załadunków i rozładunków.
✔ Stopień trudności wykonywanych zadań.
✔ Dodatkowe obowiązki.
Kwoty wynagrodzenia w zależności od poziomu:
Poziom 1 – 13,85 EUR za godzinę
Poziom 2 – 14,336 EUR za godzinę
Poziom 3 – 14,5025 EUR za godzinę
Poziom 4 – 14,6699 EUR za godzinę
Jakie poziomy dotyczą kierowców ciężarówek?
➡ Kierowcy ciągników siodłowych zazwyczaj są klasyfikowani na poziomie 3.
➡ W przypadku dodatkowych obowiązków, takich jak przewóz towarów niebezpiecznych (ADR) czy szkolenie innych, możliwe jest zakwalifikowanie na wyższy poziom wynagrodzenia.
Nowy system pozwala na bardziej precyzyjne określenie wynagrodzeń i dostosowanie ich do rzeczywistego zakresu obowiązków kierowcy
Luksemburg
W Luksemburgu wysokość wynagrodzenia kierowców uzależniona jest od wieku oraz poziomu kwalifikacji:
- Powyżej 18 lat, niewykwalifikowany – 15,25 EUR za godzinę.
- Powyżej 18 lat, wykwalifikowany z doświadczeniem – 18,30 EUR za godzinę.
Dania
Wysokość wynagrodzenia zależna jest od rodzaju transportu:
- Przewozy kabotażowe pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony: 190,30 DKK za godzinę.
- Przewozy kabotażowe pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony: 195,15 DKK za godzinę.
- Przewozy kabotażowe autokarami: 195,15 DKK za godzinę.
Włochy
Płaca minimalna: Zgodnie z układem zbiorowym branży transportowej, zależna od kategorii:
- Kategoria 3 (pojazdy poniżej 8 ton): 10,35 EUR za godzinę.
- Kategoria 3S (pojazdy powyżej 8 ton): 10,64 EUR za godzinę.
Węgry
Na Węgrzech obowiązuje ustalona minimalna stawka godzinowa, która w 2025 roku wynosi 2005 HUF za godzinę pracy.
Norwegia
W Norwegii wysokość wynagrodzenia kierowców uzależniona jest od rodzaju transportu, który wykonują:
- Transport rzeczy – 222 NOK za godzinę.
- Transport osób – 213,62 NOK za godzinę.
Czechy
Wysokość wynagrodzenia zależna jest od rodzaju transportu:
- Pojazdy do 3,5 tony: 124,40 CZK za godzinę.
- Pojazdy powyżej 8 metrów długości lub przewóz powyżej 16 osób: 149,30 CZK za godzinę.
Szwecja
W Szwecji wysokość wynagrodzenia kierowców uzależniona jest od stażu pracy. Aktualne stawki godzinowe w 2025 roku przedstawiają się następująco:
- Do 2 lat doświadczenia – 173,35 SEK za godzinę.
- Powyżej 2 lat doświadczenia – 174,83 SEK za godzinę.
- Powyżej 4 lat doświadczenia – 176,75 SEK za godzinę.
- Powyżej 6 lat doświadczenia – 178,43 SEK za godzinę.
Dodatkowo w Szwecji przewidziane są dodatki do wynagrodzenia za:
- Pracę w nadgodzinach
- Pracę w godzinach nocnych
- Pracę w weekendy i święta
Wielka Brytania
W Wielkiej Brytanii obowiązuje ustalona minimalna stawka godzinowa, która w 2025 roku ulegnie podwyżce:
- Do 31 marca 2025 roku – minimalne wynagrodzenie wynosi 11,44 GBP za godzinę.
- Od 1 kwietnia 2025 roku – stawka wzrośnie do 12,21 GBP za godzinę.
Słowacja
Zgodnie ze słowackim Kodeksem Pracy, zawody są klasyfikowane w sześciu stopniach trudności. Kierowcy zawodowi zostali przypisani do trzeciej grupy, co oznacza, że w 2025 roku ich minimalna stawka godzinowa wynosi 6,023 EUR.
Austria
W 2025 roku w Austrii obowiązują zróżnicowane stawki wynagrodzeń dla kierowców zawodowych, uzależnione od stażu pracy oraz rodzaju pojazdu.
- Pojazdy do 3,5 tony (1) – stawka początkowa wynosi 11,98 EUR dla osób z doświadczeniem do 5 lat, a najwyższa przewidziana dla tej grupy to 13,20 EUR dla kierowców ze stażem powyżej 20 lat.
- Przewożący materiały niebezpieczne (ADR) (7) – najwyższe stawki przewidziane są dla tej kategorii, gdzie stawka wynosi 13,57 EUR w przypadku stażu do 5 lat, a maksymalna dla kierowców ze stażem powyżej 20 lat to 14,82 EUR.
Dodatki do wynagrodzenia:
- W Austrii obowiązuje dodatkowe wynagrodzenie świąteczne i urlopowe.
- Oraz dodatek za nadgodziny.
Finlandia
Aktualne stawki godzinowe w 2025 roku, różnią się w zależności od stażu pracy oraz rodzaju pojazdu. Ważne jest przypisanie odpowiedniego typu kierowcy oraz dopasowanie go do odpowiedniego przedziału stażowego, ponieważ stawki są uzależnione od tych czynników:
• Najniższa stawka godzinowa – 14,96 EUR
Dotyczy kierowców do 4 lat stażu pracy, prowadzących autobusy oraz pojazdy o masie do 3,5 tony (kategoria B, C1, C).
• Najwyższa stawka godzinowa – 17,23 EUR
Przysługuje wysoko wykwalifikowanym kierowcom ciężarówek z przyczepą oraz ciągników siodłowych z naczepą, którzy posiadają minimum 12-letni staż pracy.
Dodatkowo należy doliczyć dodatki za pracę w godzinach nocnych oraz nadgodziny.
Automatyczne rozliczanie płacy zagranicznej w branży transportowej
Obliczanie wynagrodzeń zgodnie z nowymi regulacjami i obowiązującymi przepisami może być czasochłonne, a także skomplikowane, szczególnie gdy wyliczamy płacę sektorową, dyżury oraz dodatki za pracę w weekendy i święta. Warto pamiętać, że w niektórych krajach, takich jak np.: Szwecja, Francja, Holandia kierowcom przysługują inne stawki za pracę w określonych dniach. Dodatkowo ewidencjonowanie dyżurów, może być różnie interpretowane w poszczególnych krajach, a wszystko to wpływa na prognozowanie wynagrodzenia.
Jak w rozliczeniach czasu pracy kierowców międzynarodowych pomoże Tachospeed?
Nowoczesne programy takie jak TachospeedExpert, eliminują konieczność ręcznego obliczania i minimalizują ryzyko błędów. Program automatycznie rozpoznaje rodzaj transportu, na podstawie załadunków/rozładunków wprowadzonych w module delegacji, określając, czy ma on charakter płatny, oraz czy kierowcy przysługuje wyrównanie do płacy zagranicznej.
Wstawianie załadunków i rozładunków w module delegacji
Wprowadzanie danych o załadunkach i rozładunkach do systemu rozliczeniowego jest kluczowe dla poprawnego naliczania płacy sektorowej oraz zgodności z przepisami Pakietu Mobilności. W programie TachospeedExpert można to zrobić na dwa sposoby.
1. Import załadunków i rozładunków z pliku Excel
Automatyczne wprowadzenie danych – szybkie i wygodne rozwiązanie dla firm, które mają dużą ilość tras do przetworzenia.
Jak to zrobić?
- Pobierz i wypełnij plik Excel TSImport-Zaladunki-i-rozladunki.xlsx.
- Wprowadź dane kierowcy (imię i nazwisko), datę i kraj załadunku, a następnie połącz go w parę z rozładunkiem.

- Wczytaj plik do programu TachospeedExpert.

- Wybierz odpowiednią firmę telematyczną – w naszym przypadku wystarczy wybrać TachospeedExpert, a następnie wybrać kierowcę i załadować wcześniej przygotowany plik z danymi.

- Następnie sprawdzamy czy dane z pliku zgadzają się z widokiem w programie oraz czy przy każdym załadunku/rozładunku mamy wybranego odpowiedniego kierowcę jeżeli wszystko się zgadza możemy kliknąć zapisz

- Plik zapisał się do bazy i w widoku delegacji będziemy widzieć odpowiednie Z (załadunek) oraz R (rozładunek).
Zalety tej opcji: oszczędność czasu, minimalizacja błędów przy wprowadzaniu danych.
2. Opcja ręcznego wprowadzania danych
Opcja dla osób, które preferują ręczne wprowadzanie danych bez korzystania z arkusza Excel.
Jak to zrobić?
1. Przejdź do modułu Delegacje.
2. Kliknij prawym przyciskiem myszy na konkretny dzień.

3️. Wybierz opcję Dodaj załadunek/rozładunek.
4️. Wypełnij dokument CMR – wybierz kraj i datę załadunku oraz rozładunku.

5️. Jeśli nie chcesz wpisywać danych ręcznie, możesz przesunąć znaczniki Z (załadunek) i R (rozładunek) w widoku delegacji.
Zalety tej opcji: pełna kontrola nad danymi, możliwość edycji i dopasowania do rzeczywistego przebiegu trasy.
Włączenie opcji rozliczania płacy zagranicznej na podstawie przekroczeń granic.
W przypadku braku dokumentów CMR, istnieje możliwość rozliczania płacy zagranicznej wyłącznie na podstawie znaczników przekroczeń granic. Opcję tę można aktywować w ustawieniach programu:
Zarządzanie → Ustawienia → Ustawienia Programu → Płaca zagraniczna
Po jej włączeniu system będzie bazował jedynie na przekroczeniach granic, co oznacza, że nie ma konieczności deklarowania załadunków i rozładunków. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku program nie będzie w stanie zweryfikować, czy kierowcy przysługuje dodatkowe wynagrodzenie z tytułu płacy sektorowej.
Kluczowe znaczenie poprawnego przypisania kierowców
Aby zapewnić pełną zgodność z przepisami i prawidłowe naliczanie wynagrodzeń, niezwykle istotne jest poprawne przypisanie do odpowiednich grup zaszeregowania tam gdzie to jest możliwe w module Kierowcy → Płaca zagraniczna.

Dzięki temu TachospeedExpert pozwala na sprawne zarządzanie wynagrodzeniami oraz uniknięcie ewentualnych kar wynikających z niepoprawnych rozliczeń.
Import z Excela czy ręczne wprowadzanie? Która to najlepsza opcja dla Twojej firmy?
Import z Excela – Dla firm transportowych obsługujących dużą liczbę załadunków i rozładunków, import danych z Excela to szybkie i efektywne rozwiązanie. Dzięki temu wprowadzisz istotne zmiany oraz możesz zaoszczędzić czas i zminimalizować ryzyko błędów przy ręcznym wprowadzaniu danych. Wystarczy przygotować plik Excel z danymi kierowców, załadunków i rozładunków, a system automatycznie przetworzy te informacje.
Ręczne wprowadzanie – Jeśli preferujesz pełną kontrolę nad danymi, ręczne wprowadzanie załadunków i rozładunków może być dobrym wyborem. Choć wymaga więcej czasu, daje możliwość dokładnego dopasowania danych do rzeczywistego przebiegu trasy. Pamiętaj jednak, że w przypadku dużej liczby tras, ręczne wprowadzanie może być czasochłonne i podatne na błędy.
Dodatkowo poprawne przypisanie kierowców do odpowiednich grup zaszeregowania to kluczowy element prawidłowego naliczania płacy zagranicznej. Warto regularnie weryfikować, poprawność zapisu do właściwych grup, zwłaszcza w kontekście nowych stawek wynagrodzeń w 2025 roku.
Płace sektorowe – ich głównym celem jest wyrównanie wynagrodzeń do poziomu obowiązującego w innych krajach. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku transportu międzynarodowego nie zawsze będą one miały zastosowanie. Dlatego tak istotne jest prawidłowe wprowadzenie danych dotyczących załadunków i rozładunków, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami.
Podsumowanie – co zmiany oznaczają dla Twojej firmy?
Zmiany w wynagrodzeniach kierowców międzynarodowych w 2025 roku to wyzwanie dla każdego właściciela firmy transportowej. Czy jesteś przygotowany na:
- Wzrost płacy minimalnej w Polsce i za granicą?
- Automatyczne rozliczanie płac zgodnie z przepisami Pakietu Mobilności?
- Optymalne zarządzanie kosztami zatrudnienia?
Jeśli nie masz jeszcze odpowiedzi na te pytania, to najwyższy czas, aby wprowadzić zmiany. W 2025 roku efektywne zarządzanie płacami będzie kluczowe dla utrzymania konkurencyjności Twojej firmy na rynku międzynarodowym.
Pobierz DEMO programu Tachospeed Expert i przekonaj się, jak łatwo możesz zadbać o prawidłową ewidencję czasu pracy kierowcy oraz pełną zgodność z przepisami w branży transportowej! Nasz program to niezastąpione narzędzie, które pozwala szybko i precyzyjnie analizować dane z tachografów, eliminując ryzyko błędów. Dzięki Tachospeed Expert praca z danymi staje się prostsza i bardziej efektywna, a kontrole drogowe nie będą już powodem do stresu!
Zachęcamy do śledzenia nas na Instagramie, Facebooku oraz obserwowanie strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie, baza wiedzy czy szeroki wybór szkoleń.