Dariusz Wata, Dyrektor w Infolab, będąc jednocześnie członkiem CORTE (Konfederacja Organizacji Kontroli w Transporcie Drogowym z siedzibą w Brukseli) oraz ekspertem Tachograph Forum (forum ekspertów sygnowane przez Dyrekcję Generalną ds. Mobilności i Transportu DG MOVE) jest częstym gościem w Brukseli, gdzie aktywnie uczestniczy w pracach zmierzających do wprowadzenia ujednoliconych wymogów i interpretacji dotyczących kontroli kierowców w poszczególnych krajach Unii Europejskiej.
Dariusz Wata: – W siedzibie CORTE wraz z przedstawicielami instytucji kontrolujących debatowaliśmy nad ostatecznym kształtem dokumentu, który ma stanowić harmonizację wytycznych i interpretacji funkcjonujących w różnych krajach Unii Europejskiej. Dodał również, że prace nad tym dokumentem trwają już ponad dwa lata. To świadczy o tym, jak skomplikowana jest kwestia analizy naruszeń czasu jazdy, przerw i odpoczynków.
Z informacji, które uzyskaliśmy, w dokumencie CORTE mają pojawić się konkretne przykłady analizy wraz z konkretnymi krokami analizy dla każdego z 4 artykułów Rozporządzenia 561/2006. Zdaniem Dariusza Wata najbardziej skomplikowaną częścią analizy wykroczeń jest odpowiednie planowanie i wykrywanie naruszeń w odpoczynkach tygodniowych.
– Stworzyłem flowchart do wykrywania regularnych i skróconych odpoczynków tygodniowych wraz z wykrywaniem odpowiedniej rekompensaty. – Cieszę się, że Flowchart został zaakceptowany w całości przez członków grupy roboczej. Na spotkaniu przeanalizowaliśmy kilkanaście przykładów analizy, aby sprawdzić poprawność zaproponowanych procedur – dodaje.
Przed oficjalną prezentacją dokumentu odbędzie się jeszcze jedno spotkanie grupy roboczej. Miejmy nadzieję, że już niedługo ten dokument obok instrukcji opracowanych przez TRACE będzie podstawą do ujednolicenia sposobów kontroli naruszeń czasu pracy kierowców w poszczególnych krajach Unii Europejskiej.
Ujednolicenie interpretacji przepisów Rozporządzenia 561/2006 skutkować będzie większą harmonizacją przepisów, dzięki czemu planowanie czasu pracy kierowcy będzie identyczne dla każdego przedsiębiorcy niezależnie od kierunków wykonywanych przez kierowców przewozów.
O wydarzeniu pisały m.in. portal nf.pl czy vat.pl