Wielu sczytuje dane z karty kierowcy i przechowuje je niezgodnie z obowiązującymi przepisami, lub w ogóle tego nie robi. Zasady określone przez prawo unijne i krajowe przewidują w takich przypadkach wysokie kary.
Spis treści
Przewoźnicy, stosując się do obowiązujących zasad, mogą unikać surowych kar, ale również chronią stabilność oraz dobry wizerunek swojej firmy z branży transportowej. W obliczu coraz ostrzejszych przepisów, jak na przykład te wprowadzone przez pakiet mobilności, bardzo ważne jest dokładne przestrzeganie zasad. W tym celu instruują każdego kierowcę, aby regularne pobieranie danych pojazdu za pomocą tachografu było realizowane.
Kluczowym aspektem w tym obszarze jest poprawne dokumentowanie działalności i godzin pracy kierowcy. Ta odpowiedzialność spoczywa na kierowcach pojazdów wyposażonych w tachografy, którzy muszą posiadać przy sobie kartę kierowcy. Na tej karcie zapisywane są informacje ważne dla organów kontrolnych.
W naszym artykule przybliżymy, czym jest karta kierowcy, jakie informacje zawiera, oraz jak prawidłowo i zgodnie z prawem pobierać dane z tej karty. Omówimy także najczęściej występujące błędy podczas tego procesu i przyjrzymy się przepisom dotyczącym karty kierowcy. Zapraszamy do czytania!
Co to jest karta kierowcy
Karta kierowcy to indywidualny dokument niezbędny do monitorowania czasu pracy kierowcy. Dzięki temu właściciel firmy transportowej ma wgląd w realizacje zadań danego pracownika.
Nie można jej dawać innym osobom, a każdy kierowca ma prawo do posiadania tylko jednej aktywnej karty. Zawiera ona dane osobowe takie jak imię, nazwisko, datę urodzenia, numer prawa jazdy oraz PESEL.
Indywidualny dokument oznacza taki, który należy osobiście do kierowcy. Karta kierowcy jest jedna, niezależnie od tego w ilu firmach transportowych pracuje.
Na karcie zapisywane są również informacje o wydarzeniach w trakcie transportu oraz działaniach kierowcy, w tym czasy jazdy, przerw, odpoczynku, miejsce rozpoczęcia i zakończenia pracy, awarie tachografu cyfrowego i inne dane istotne dla wykonywanej pracy i dostępności. Wymóg posiadania karty dotyczy kierowców prowadzących transport drogowy pojazdami ciężarowymi o masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz przewożących więcej niż 9 osób.
Dane z tachografu cyfrowego i karty kierowcy dostarczają służbom kontrolnym kluczowych informacji, stąd ważne jest, aby zdarzenia były rejestrowane z precyzją, z podaniem daty, godziny oraz aktualnego stanu licznika. Dlatego regularne pobranie danych, a następnie ich analiza są kluczowe.
Karta kierowcy umożliwia organom kontrolnym skuteczne monitorowanie przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenia ryzyka wypadków spowodowanych na przykład przez zmęczenie kierowców.
Jak sczytać dane z karty kierowcy
Dane z kart kierowców i tachografów można odczytywać za pomocą specjalnych czytników. Te urządzenia umożliwiają automatyczne pobieranie, odbieranie, analizowanie oraz archiwizowanie danych na komputerach firmowych przy użyciu odpowiedniego oprogramowania, które obsługuje pliki w formacie DDD (Digital Data Distille).
Przykładem takiego urządzenia jest TachoTerminal Pro 2 , nowoczesny czytnik zaprojektowany do automatycznego pobierania danych zgodnie z terminami określonymi w przepisach. Dane z karty kierowcy należy odczytywać co najmniej raz na 28 dni zarejestrowanej działalności, a dane z tachografu cyfrowego – co najmniej raz na 90 dni zarejestrowanej działalności.
Ważne jest, aby urządzenie do odczytu danych z karty kierowcy było zgodne z najnowszymi standardami, w tym kartami G2V2 oraz inteligentnymi tachografami cyfrowymi drugiej generacji. Przy wyborze czytnika warto zwrócić uwagę na:
- pojemność czytnika – na przykład TachoTerminal Pro 2 obsługuje do 160 000 odczytów,
- możliwość automatycznego pobierania danych na podstawie ostatniego odczytu,
- kompatybilność z różnymi kartami kierowców i tachografami dostępnymi na rynku.
Narzędzia telematyczne, takie jak TachoTerminal Pro 2, umożliwiają także zdalny odczyt danych automatycznie, zgodnie z ustalonym harmonogramem, bez konieczności angażowania kierowcy pojazdu.
Najczęstsze błędy przy obsłudze karty kierowcy
Pobieranie danych zapisywanych na karcie kierowcy jest prosty, ale mogą wystąpić błędy, które wpływają na prawidłowość monitorowania czasu pracy kierowcy i zachowanie zgodności z przepisami krajowymi.
Najczęściej spotykanym problemem są błędy ludzkie, takie jak niedotrzymanie terminów obowiązkowego odczytu danych z karty kierowcy. Przypominamy, że dane należy sczytywać co najmniej raz na 28 dni. Warto jednak zauważyć, że okres ten obejmuje tylko dni, w których zarejestrowano aktywność kierowcy – jeśli karta nie była używana, nie ma konieczności jej odczytu. Pojawiają się również inne błędy, na przykład brak odczytu danych z karty kierowcy po zakończeniu stosunku pracy czy w sytuacji wygaśnięcia ważności dokumentu.
Warto pamiętać, że zgodnie z przepisami dotyczącymi karty kierowcy i tachografu cyfrowego, dane muszą być przechowywane przez 12 miesięcy od daty odczytu. Obowiązek ten spoczywa na przewoźniku.
Przepisy dotyczące kart kierowców
Przepisy dotyczące kart kierowców są określone w różnych aktach prawnych. Kluczowym dokumentem jest Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, które ustala obowiązek sczytywania danych z kart oraz ich warunki przechowywania. Zawiera również zasady dotyczące kontroli drogowych, informacje, które kierowca powinien przedstawić podczas takiej kontroli, oraz procedury na wypadek uszkodzenia czy utraty karty.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 581/2010 w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostki pojazdowej i karty kierowcy nakłada nam maksymalne okresy czasu przeznaczone na sczytywanie danych z karty kierowcy i danych z tachografu cyfrowego.
Obowiązek sczytywania danych w polskim porządku prawnym określa ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych oraz rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 23 sierpnia 2007 r. w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych
Zgodnie z tymi przepisami, dane z karty kierowcy muszą być sczytywane co najmniej raz na 28 dni, ale istnieją sytuacje, które wymagają częstszego sczytania, na przykład:
- zakończenie stosunku pracy kierowcy zawodowego lub rozwiązanie umowy o świadczenie przewozów,
- utrata ważności karty kierowcy,
- kiedy uprawnione organy kontrolne nas o to poproszą.
Zachęcamy do śledzenia profilu Tachospeed na Facebooku oraz strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie, baza wiedzy czy szeroki wybór szkoleń.