W dniu 29.07.2021 r. do konsultacji publicznych trafił rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez Ministra Infrastruktury. Projekt wykonuje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie K11/15 oraz realizuje przepisy Pakietu Mobilności.
Projekt zakłada zmianę przepisów:
- Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 919 i 1005),
- Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1412),
- Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 756),
- Ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach.
Ze względu na zbliżający się termin 02.02.2022 r. wejścia w życie przepisów Pakietu mobilności dotyczących delegowania kierowców pojawiały się naciski na rząd, aby wprowadzić zmiany do polskiego ustawodawstwa, które pozwolą obniżyć ogromne koszty związane z wynagrodzeniami kierowców, jakie czekają na przewoźników. Analizując projekt zmian, możemy dojść do jednego wniosku, kosztów będzie jeszcze więcej.
Spis treści
Delegacje
Odejście od podróży służbowej kierowców w transporcie. W projekcie uchylono definicję podróży służbowej, uzasadniając, że w sytuacji stałego przebywania w podróży służbowej, gdy około 75% wynagrodzenia kierowcy stanowią diety i ryczałty kierowcy ci nie otrzymują należnego wynagrodzenia, lecz zwrot kosztów utrzymania. Podróże służbowe nie stanowią u kierowców zjawiska wyjątkowego, lecz są normalnym wykonywaniem obowiązków pracowniczych.
Indywidualny rozkład czasu pracy kierowców
Wprowadzenie indywidualnego rozkładu czasu pracy dla kierowców będzie możliwe tylko na pisemny wniosek pracownika, pracodawca został pozbawiony możliwości wprowadzenia ww. rozkładu.
Dyżury kierowców
Wynagrodzenia z tytułu dyżurów kierowcy nie będą wliczane do minimalnego wynagrodzenia. Do wynagrodzenia minimalnego można będzie zaliczyć wynagrodzenia z tytułu dyżurów, które stanowią uzupełnienie wymiaru czasu pracy w przypadku jego niewypracowania przez kierowcę w danym okresie rozliczeniowym.
Harmonogramy
Harmonogramy czasu pracy będą obowiązkowe nie tylko dla kierowców wykonujących okazjonalny przewóz osób. Projekt zakłada również taki obowiązek dla kierowców wykonujących przewóz rzeczy.
Ograniczenie czasu pracy kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50km
Wydłużenie czasu pracy kierowców do 12 godzin w ramach systemu równoważnego czasu pracy nie dotyczy kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km. Czas pracy tych kierowców, nie będzie mógł przekroczyć 10 godzin na dobę. Propozycja ta zmierza do ograniczenia czasu pracy, tak aby łącznie z godzinami nadliczbowymi czas ten nie przekroczył 10 godzin.
Ewidencja czasu pracy
Wskazano w projekcie co dokładnie powinno znaleźć się w ewidencji czasu pracy kierowców. Przede wszystkim będzie obejmowała pracę w poszczególnych dobach, w tym pracę w niedziele i święta, w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych oraz w dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, dyżury, urlopy, zwolnienia od pracy oraz inne usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy, z uwzględnieniem:
- zapisów na wykresówkach;
- wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego;
- plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego;
- innych dokumentów potwierdzających czas pracy i rodzaj wykonywanej czynności;
- rejestrów opracowanych na podstawie dokumentów, o których mowa w pkt 1-3.
Zadaniowy system czasu pracy – obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy.
Okres przechowywania ewidencji – 10 lat.
Możliwość prowadzenia w postaci papierowej lub elektronicznej.
Warunki wynagradzania
Wysokość wynagrodzenia kierowców nie może być uzależniona od ilości przejechanych kilometrów oraz ilości przewiezionego ładunku-zapis ten uzupełniono również o szybkość dostawy.
Proponowane zmiany w Ustawie o transporcie drogowym:
- Po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego przedsiębiorca będzie zobowiązany złożyć oświadczenie o liczbie osób zatrudnionych na dzień 31 grudnia danego roku, corocznie, w terminie do 31 marca roku następnego. Za osoby zatrudnione uważa się również osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, wykonujące osobiście przewozy drogowe na jego rzecz, w tym osoby wykonujące na własny rachunek działalność gospodarczą.
- Przestępstwo podatkowe będzie przesłanką niespełnienia dobrej reputacji, co w konsekwencji doprowadzi do nieuzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego za przestępstwa umyślne.
- Określenie wymogu dostępu do zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji dla przewozu rzeczy od 2,5t dmc do 3,5t dmc.
- Wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji wspólnotowej będzie zawierał informację o adresie siedziby przedsiębiorcy oraz obowiązek wskazania adresów posiadanych lokali, w których będzie dostęp do oryginałów dokumentów dotyczących głównej działalności transportowej prowadzonej przez przedsiębiorcę.
- Przedsiębiorca nie będzie mógł zgłosić do zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej pojazdów niezarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Zmiana taryfikatora kar – Dostosowanie wysokości kar do wagi naruszeń, przykładowo za nieokazanie danych z karty kierowcy zapłacimy zamiast 200 zł aż 500 zł; za wykorzystywanie w pojeździe regularnego tygodniowego odpoczynku lub dowolnego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego ponad 45 godzin grozi karą w wysokości 1000 zł. Przewoźnicy będą musieli liczyć się z dużym wzrostem kar przewidzianych w taryfikatorze.
Pełen wykaz zmian: https://legislacja.gov.pl/docs//2/12349554/12806724/12806725/dokument515196.pdf