Zmiany przepisów związane z wprowadzaniem pakietu mobilności w 2020 roku w dalszym ciągu mogą zaskakiwać kierowców czy przedsiębiorców w trakcie kontroli drogowych, czy w przedsiębiorstwie.
W 2020 do rozporządzenia 165/2014, w art. 34 dodano zapis, zgodnie z którym kierowca pojazdu wyposażonego w tachograf analogowy, nanosi symbole państw, w których rozpoczyna i kończy dzienny okres pracy. Ponadto, na początku pierwszego postoju kierowcy w tym państwie członkowskim kierowca wprowadza również symbol państwa, do którego wjechał, po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego. Ten pierwszy postój odbywa się w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu. W przypadku gdy przekraczanie granicy państwa członkowskiego odbywa się na promie lub w pociągu, kierowca wprowadza symbol państwa w porcie lub na stacji przybycia.
Jakie są konsekwencje wprowadzenia powyższej zmiany? Kierowca, wpisując miejsce rozpoczęcia pracy, przeważnie miejscowość, powinien dodatkowo wpisać na wykresówce kod kraju, np. (PL) obok nazwy miejsca rozpoczęcia lub zakończenia pracy. Dodatkowo, jak wynika z cytowanego przepisu, powinien na najbliższym możliwym postoju wprowadzić symbol państwa, do którego wjechał. Ustawodawca nie określił, gdzie należy tych wpisy dokonać. O ile w pierwszym przypadku możemy wpisać kod kraju po nazwie miejscowości lub miejsca rozpoczęcia, lub zakończenia pracy, to w przypadku przekraczania granicy nie wskazano takiego miejsca, zwłaszcza że wzory używanych wykresówek nie zostały zmienione. Zostaje wpisanie tej informacji w wolne miejsce, na przykład na odwrocie wykresówki.
Powyższy przepis wydaje się być jasny i zrozumiały i nie powinien wzbudzać większych wątpliwości czy problemów, gdyby nie fakt, że coraz więcej przedsiębiorców dostaje kary w trakcie kontroli firmy, właśnie za brak wpisów kodów krajów. Załącznik nr 3 do ustawy o transporcie drogowym, w punkcie 6.3.14, przewiduje karę w wysokości 50 zł za nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych wpisów, lub umieszczenie na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych. Kara jest ograniczona do 500 zł, ale za jedną wykresówkę lub jeden wydruk. Co w praktyce oznacza, że kara z tego tytułu jest ograniczona jedynie ilością poddanych kontroli wykresówek. Jeżeli zatem mamy do czynienia z przedsiębiorcą, który używa wielu pojazdów wyposażonych w tachografy analogowe, a nie zwróci uwagi na omawiane naruszenie, to ograniczeniem kary będzie, ograniczenie wynikające z maksymalnej kary dla jednego przedsiębiorcy wynikające z ustawy o transporcie drogowym. Co więcej, otrzymanie wspomnianej kary w kontroli przedsiębiorcy jest o tyle dziwne, że przedsiębiorca ma czas na przygotowanie się do kontroli, czyli przynajmniej powinien przejrzeć tarcze, które później przekaże np. Inspekcji Transportu Drogowego do kontroli i ewentualnie uzupełnić brakujące wpisy. Zaskakuje zatem fakt, iż odnotowywane są przypadki, gdzie 70-80% maksymalnej kary, jaką otrzymał przedsiębiorca, jest za omawiane naruszenie.
Zwrócić należy również uwagę na przepis, który będzie obowiązywał od dnia 2 lutego 2022 r., a dotyczył będzie tachografów cyfrowych. Od tego dnia kierowca na początku pierwszego postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego wprowadzać będzie również symbol państwa, do którego wjechał. Ten pierwszy postój odbywać się powinien w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu. W przypadku gdy przekraczanie granicy państwa członkowskiego odbywa się na promie lub w pociągu, kierowca wprowadza symbol państwa w porcie lub na stacji przybycia.
Tutaj, w przeciwieństwie do tachografów analogowych, braku wymaganego wpisu przez kierowcę, nie da się uzupełnić po fakcie, jak na wykresówce. Biorąc pod uwagę, że od 31 grudnia 2024, kontroli na drodze podawane będzie 57 dni, to wysokość kar wyłącznie za brak wpisów może być całkiem wysoka.
Kierowcy nie będą musieli wprowadzać informacji dotyczących przekraczania granic, jeśli tachograf automatycznie będzie rejestrował takie dane, a to nastąpi w następnej generacji tachografów.
Autor:
Janusz Grzesica