Montaż tachografu w busie to obowiązek wynikający z Pakietu Mobilności, który od 2026 roku obejmie wszystkie pojazdy o DMC powyżej 2,5 tony wykonujące przewozy międzynarodowe. Koszt montażu waha się od 3 000 do 5 500 zł w zależności od modelu tachografu, dodatkowego osprzętu i warsztatu. Warto uwzględnić nie tylko cenę urządzenia, ale także kalibrację, antenę DSRC czy czujnik impulsowy. Sprawdź, jakie są realne wydatki, możliwości dofinansowania i jak uniknąć wzrostu cen tuż przed terminem obowiązkowej instalacji.
Spis treści
Montaż tachografu w busie – nowe przepisy od 2026
Nieubłaganie zbliża się ostatni etap zmian w ramach Pakietu Mobilności dotyczący obowiązku montażu tachografów cyfrowych najnowszej generacji w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 tony wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. Wystarczająco trudna sytuacja transportowa w połączeniu z kolejnymi wydatkami związanymi z montażem tachografów z pewnością nie napawa optymizmem.
Na szczęście rok 2025 i proponowane dofinansowania dając nadzieję na mniej bolesny dla portfela okres. W maju 2025 roku rząd ogłosił dofinansowania tachografów cyfrowych. Pisaliśmy na ten temat w artykule: Dofinansowanie wymiany tachografów z KPO. Szansa dla przewoźników na zwrot kosztów. Kto wie, może podobna forma wsparcia dotknie w przyszłym roku także tzw. „busiarzy”.
Pakiet mobilności i jego wpływ na obowiązek montażu tachografów
Pakiet mobilności to zestaw unijnych regulacji, które mają na celu ujednolicenie zasad wykonywania zawodu przewoźnika drogowego w całej Europie. Jednym z kluczowych elementów tych przepisów jest rozszerzenie obowiązku montażu tachografów na pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony, wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie zarobkowym.
Oznacza to, że od 2026 roku także busy o DMC od 2,5 do 3,5 tony, które realizują przewozy międzynarodowe, będą musiały być wyposażone w tachografy cyfrowe. Dotyczy to zarówno pojazdów nowych, jak i już eksploatowanych, które do tej pory nie podlegały temu obowiązkowi. W praktyce każdy przewoźnik planujący wykonywanie przewozów międzynarodowych busami w tej kategorii wagowej musi przygotować się na konieczność montażu tachografu i dostosowania swojej działalności do nowych wymogów pakietu mobilności. To istotna zmiana dla całej branży transportowej, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i transparentności w transporcie międzynarodowym.
Koszt wymiany/montażu tachografu cyfrowego w busie.
Zakres cenowy związany z montażem tachografu jest dosyć spory i zależy od kilku czynników. Różnice wynikają z modelu urządzenia (VDO, Stoneridge) i tego, co jest w zestawie np. oryginalny czy zamiennik, konieczność użycia anteny DSRC, czy czujnika impulsowego. Przykładowe ofert poniżej:
- Sobiesław Zasada Automotive oferuje oryginalny Smart II VDO w cenie około 3 350 zł netto (sam tachograf + montaż/kalibracja) dla aut po 2019 roku; zamiennik w cenie 3 871 zł netto.
- Grupa DBK wycenia montaż i kalibrację VDO lub Stoneridge od 3 900 zł netto, zależnie od długości czujnika skrzyni biegów i osprzętu.
- W warsztatach (np. Wrocław, VDO Gen2V2 + czujnik DSRC) cena to 5 500 zł netto za całość (instalacja, aktywacja, pierwsza kalibracja).
- Poznań OSKP Rosiak Kompletna instalacja Smart II / Gen 2V2 (tachograf + impulsator + antena DSRC + montaż + kalibracja) – 4 680 zł brutto. Sama kalibracja Gen 2V2 – 720 zł brutto.
Warsztat | Usługa | Cena netto | Cena brutto approx |
TachoFOX (Kielce) | Kalibracja Smart | 500 zł | 615 zł |
TachoFOX | Stoneridge EX + kalibracja | 2 250 + 200 = 2 450 zł | ~ 3 014 zł |
TachoFOX | Smart 4.0 / VDO 3.0 (pełen zestaw) | 3 500–4 000 zł | ~ 4 305–4 920 zł |
OSKP Rosiak (Poznań) | Montaż Smart II (pełne op.) | – | 4 680 zł brutto |
OSKP Rosiak | Sama kalibracja Gen 2V2 | – | 720 zł brutto |
Serwis Box (Piaseczno/Tarczyn) | Sprawdzenie Smart 4.0 | 650 zł | ~ 800 zł |
Frost Truck Serwis (Słubice) | Montaż + legalizacja (VDO WorkshopTab) | – | – |
Grupa DBK (ogólnopolska) | Montaż + kalibracja (VDO/Stoneridge) | od 3 900 zł | ~ 4 797 zł |
Oferty OLX (sąsiednie miasta) | Wymiana na Smart 2 (Pakiet mobilności) | ~ 3 999 zł | ~ 4 919 zł |
Warto pamiętać, że obowiązujące obecnie ceny montażu tachografów mogą znacząco wzrosnąć wraz ze zbliżaniem się terminu wprowadzenia obowiązku ich instalacji w busach. Doświadczenia z ostatnich lat – m.in. wprowadzenie systemu e-TOLL czy pojawienie się tachografów inteligentnych I generacji w 2019 roku – pokazały, że ceny tego typu urządzeń potrafią wzrosnąć nawet kilkunastokrotnie w krótkim czasie. Aby uniknąć niepotrzebnych kosztów oraz presji związanej z ograniczoną dostępnością warsztatów, rekomendujemy wcześniejsze zaplanowanie montażu tachografu w sprawdzonym serwisie.
Kary za brak tachografu – co grozi przewoźnikom?
Niedopełnienie obowiązku montażu tachografu w pojeździe o DMC powyżej 2,5 tony, wykorzystywanym w międzynarodowym transporcie zarobkowym, może mieć poważne konsekwencje finansowe i organizacyjne. W przypadku kontroli drogowej brak tachografu skutkuje nałożeniem wysokich kar – przewoźnik może zostać obciążony grzywną. Co więcej, pojazd bez wymaganego tachografu może zostać unieruchomiony do czasu zamontowania odpowiedniego urządzenia, co oznacza przestój w realizacji zleceń i dodatkowe straty dla firmy. Najpoważniejszą konsekwencją jest jednak ryzyko utraty licencji wspólnotowej, która uprawnia do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego w transporcie międzynarodowym. Utrata tej licencji oznacza faktyczne wykluczenie z rynku przewozów międzynarodowych, dlatego tak ważne jest, by każdy pojazd spełniał aktualne przepisy dotyczące tachografów.
Karty kierowcy i obsługa tachografu w praktyce
Aby prawidłowo korzystać z tachografu cyfrowego, każdy kierowca musi posiadać ważną kartę kierowcy, wydawaną przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych. Karta kierowcy jest niezbędna do rejestracji czasu pracy, odpoczynku oraz innych aktywności za kierownicą. Przewoźnik ma również obowiązek przeszkolenia kierowcy z obsługi tachografu, tak aby potrafił on prawidłowo korzystać z urządzenia i znał zasady jego działania. Regularne szkolenia z obsługi tachografu pomagają uniknąć błędów, które mogą prowadzić do niepotrzebnych kar i problemów podczas kontroli drogowych.
Sprawdź nasze szkolenie z czasu pracy kierowców i dowiedz się, jak uniknąć błędów w obsłudze tachografu.
Dlaczego warto zamontować w tachograf wcześniej?
- ceny urządzeń mogą wzrosnąć nawet kilkukrotnie tuż przed wejściem obowiązku,
- unikniesz kolejek w warsztatach w 2026 roku,
- zyskasz pewność zgodności z Pakietem Mobilności.
Więcej informacji na temat obowiązku montażu tachografu w busie znajduje się w artykule: Tachograf w busie od 2,5 tony DMC obowiązkowy od 2026 roku. Kogo dotyczą nowe przepisy i jak się przygotować?
Podsumowanie
Montaż tachografu w busie w 2025 roku kosztuje od 3 000 do 5 500 zł w zależności od urządzenia i warsztatu. Przewoźnicy powinni przygotować się na obowiązek od 2026 roku, a najlepiej już teraz skorzystać z dostępnych programów dofinansowań. Warto działać wcześniej, aby uniknąć rosnących kosztów i problemów organizacyjnych.
Zachęcamy do śledzenia nas na portalach LinkedIn, Facebook, Instagram oraz obserwowanie strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie i szeroki wybór szkoleń między innymi z czasu pracy kierowców.