Od 1 marca 2022 roku, wprowadzono przepisy wymagające coroczne raportowania przez przedsiębiorstwa transportowe, do organu, który wydał zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego informacji o liczbie zatrudnionych osób w tym kierowców.
Coroczne raporty
Treść omawianego przepisu brzmi w sposób następujący:
Po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym mowa w art. 7 ust. 2 (zob. przypis) w terminie do dnia 31 marca roku następnego:
1) oświadczenie o liczbie osób zatrudnionych, w tym osób, o których mowa w pkt 2 (kierowcy), na dzień 31 grudnia poprzedniego roku, bez względu na formę zatrudnienia;
2) informację o średniej arytmetycznej liczby kierowców zatrudnionych, bez względu na formę zatrudnienia, wykonujących operacje transportowe w roku poprzedzającym obowiązek złożenia informacji.
Termin składania zgłoszeń i oświadczeń
Wskazany przepis oraz data jego wejścia w życie sugerować mogą, że informację o ilości zatrudnienia należy złożyć już za rok 2021. Takie stanowisko ma np. Dział Prawny, Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Katowicach. Inaczej do tego podchodzi np. Wydziału Komunikacji UM Tychy, który wskazuje w swoich materiałach, że termin składania zgłoszeń i wymaganych oświadczeń mija dopiero 31 marca 2023 roku.
Zwrócić należy również uwagę, iż obecnie nie ma żadnych formularzy umożliwiających jakiekolwiek sensowne zgłoszenie wymaganych danych. Również Główny Inspektorat Transportu Drogowego na swoich stronach WWW nie umieścił żadnych informacji o formie i terminach zgłoszeń.
Ponadto w związku z opublikowaniem zmiany ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza m. in. zmiany w zakresie warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Ustawa ta wprowadza nową definicję bazy eksploatacyjnej – nowe brzmienie art. 4 pkt 21a oraz art. 5 ust. 2c i 2d ustawy o transporcie drogowym.
Baza eksploatacyjna
Nowa definicja bazy eksploatacyjnej – miejsce będące w dyspozycji przedsiębiorcy, przystosowane do prowadzenia działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład którego wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów: miejsce postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym, miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków, miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów; przez bazę eksploatacyjną należy rozumieć także centrum operacyjne pracodawcy, o którym mowa w przepisach rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Ponadto przedsiębiorca musi dysponować odpowiednią do skali prowadzenia działalności bazą eksploatacyjną, znajdującą się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyposażoną co najmniej w miejsca postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym w liczbie odpowiadającej co najmniej 1/3 liczby pojazdów zgłoszonych przez przewoźnika do organu wydającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Jeżeli przewoźnik drogowy posiada kilka baz eksploatacyjnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej łączna liczba miejsc postojowych musi odpowiadać co najmniej 1/3 liczby pojazdów zgłoszonych przez przewoźnika drogowego do organu wydającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Na podstawie art. 5 ust. 5 i 6 ustawy zmieniającej: przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, wydane przed 1 marca 2022 r. mają obowiązek dostosować się do nowych wymagań w zakresie bazy eksploatacyjnej w terminie do dnia 1 stycznia 2023 r.
Oświadczenie o bazie eksploatacyjnej
Przedsiębiorcy są zobowiązani do złożenia do organu wydającego to zezwolenie oświadczenia, że dysponują bazą eksploatacyjną wraz ze wskazaniem adresu tej bazy (lub baz), w terminie do dnia 15 stycznia 2023 r.
Ponadto wprowadzono kolejny zapis, zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 26 stycznia 2022 r. o zmiany ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, w przypadku gdy przewoźnik drogowy dokonał zgłoszenia pojazdu do licencji wspólnotowej przed 1 marca 2022 r., a pojazd taki nie został zgłoszony do zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, przewoźnik ma obowiązek zgłoszenia takiego pojazdu do tego zezwolenia w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Termin ten liczony jest od 1 marca 2022 r. Oznacza to, że termin mija 31 maja 2022 roku.
przypis odn. art 7 ust. 2:
Organem właściwym w sprawach udzielenia odmowy, udzielenia zmiany oraz zawieszenia lub cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego jest:
1)starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy określonej w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), a w przypadku przedsiębiorców będących osobami fizycznymi – adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej określonego w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
2) Główny Inspektor Transportu Drogowego, w przypadku ubiegania się o licencję wspólnotową, jeżeli przedsiębiorca nie występował z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego przez organ, o którym mowa w pkt 1.
Autor:
Janusz Grzesica
Ekspert prawa transportowego i były inspektor ITD