Bezpieczeństwo na drodze jest tematem niezwykle istotnym. Ciągłe zmiany w obowiązujących przepisach potwierdzają tylko, jak ważne jest to zagadnienie. Na drodze często możemy spotkać się z funkcjonariuszami, kierującymi ruchem drogowym. Sprawdzamy, kto może kierować ruchem oraz jakie polecenia i sygnały może dana osoba wydawać.
W tym artykule znajdziesz m.in.:
Wprowadzone ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym, jazda na suwak, zachowanie bezpiecznej odległości na autostradzie, to tylko część ze zmian, które ostatnimi laty zostały wdrożone w naszych przepisach.
Bez posiadania podstawowej wiedzy nie możemy czuć się świadomymi i odpowiedzialnymi uczestnikami ruchu drogowego, dlatego w tym artykule postanowiliśmy przybliżyć Państwu temat fundamentalny, a dokładniej zasady kierowania ruchem drogowym przez Policję – jednostkę uprawnioną do kierowania ruchem drogowym.
Kto może kierować ruchem w Polsce?
Zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 roku prawo o ruchu drogowym mamy wyszczególnione 16 jednostek, które mogą kierowca ruchem drogowym, a więc dawać sygnały i wydawać polecenia innym uczestnikom ruchu. W artykule 6 pt. Osoby uprawnione do wydawania poleceń i sygnałów ów dokumentu należą do nich m.in.:
- Policjanci,
- Funkcjonariusz Straży Granicznej,
- Inspektor Inspekcji Transportu Drogowego,
- Umundurowany funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej.
Osoby pełniące role operatora ruchem mają obowiązek być łatwo rozpoznawalne i widoczne zarówno w dzień, jak i w nocy.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo w ruchu drogowym – link do pełnej treści
Ciekawostką w tym temacie jest to, że tylko osoby wymienione w artykule 6 (o których mowa powyżej) mogą wydawać polecenia pod warunkiem ukończenia specjalistycznego szkolenia. Cena takiego szkolenia nie może być wyższa nić 30% minimalnego wynagrodzenia. Od 1 lipca 2023 roku wynagrodzenie minimalne w Polsce wynosi 3600 zł, zatem maksymalny koszt szkolenia może wynieść 1080 zł. Za szkolenie płaci osoba, która nas na to szkolenie wysyła, więc najczęściej jest to sam pracodawca.
Według polskich przepisów w pierwszej kolejności muszą być egzekwowane polecenia wydawane przez kierującego ruchem, następne w hierarchii są sygnały świetlne, a dopiero na końcu znaki drogowe.
Link do naszego artykułu poświęconego tematyce nowej płacy minimalnej od 1 lipca 2023 roku a faktycznym wzrostem wynagrodzeń kierowców:
Jakie polecenia i sygnały wydaje kierujący ruchem drogowym?
Osoba uprawniona do kierowania ruchem może wydawać szereg różnych sygnałów i poleceń. Pierwszą z nich jest postawa informująca o zakazie i nakazie jazdy.
Jeżeli przed nami znajdzie się policjant, który jest skierowany do nas (przed nami) w następujący sposób, oznacza to, że mamy obowiązek się zatrzymania tj. zakaz dalszej jazdy. Jeżeli znajdujemy się na pasach w kierunku których skierowane zostają ręce osoby kierującej, jest to jednoznaczne z zezwoleniem do dalszej jazdy.
Kierujący ruchem drogowym nie zawsze ma skierowane dłonie w przeciwnym sobie kierunku. Skierowanie rąk w następujący sposób, tworząc kąt 90 stopni, informuje osoby (pojazdy) w kierunku których dłonie są skierowane o możliwej jeździe w kierunku, które wskazuje druga z dłoni. W tym przypadku o możliwym skręcie pojazdów w lewo.
Podniesienie jednej dłoni do góry nakazuje innym uczestnikom ruchu drogowego do zachowania szczególnej ostrożności, gdyż niebawem nastąpi zmiana w kierowaniu ruchem. Oznacza to zmianę w pierwszeństwie jazdy za sprawą innej postawy osoby kierującej (kierunek w którym będzie wydawała dalsze polecenia).
Powyższa postawa informuje osobę (pojazd) w kierunku której jest skierowana dłoń o konieczności podjechania bliżej skrzyżowania (kierującej ruchem). Po dojechaniu kierujący ma obowiązek się zatrzymać i czekać na dalsze polecenia.
Wyciągnięta dłoń w prezentowany powyżej sposób informuje o nakazie zatrzymania się osób (pojazdów) znajdujących się w tym kierunku, w którym skierowana jest ręka. W powyższej sytuacji zakaz dalszej jazdy dotyczy wszystkich znajdujących się po lewej stronie od osoby kierującej ruchem.
Więcej informacji na temat wydawanych sygnałów dźwiękowych i poleceń znajdą Państwo na stronie Policji z Braniewa, która to przygotowała pełną instrukcję postępowania wraz z materiałem wideo. Link do strony poniżej:
Kierowanie ruchem przez policję – dowiedz się więcej!
Bezpieczeństwo firmy transportowej
Bezpieczeństwo firm transportowych jest dla nas bardzo ważnym tematem, począwszy od rozliczania czasu pracy kierowców, poprawnie prowadzoną dokumentację wewnątrzzakładową po weryfikowanie powstałych naruszeń na bieżąco. Stoimy na stanowisku, że zdecydowanie lepiej jest wiedzieć o wszelkiego rodzaju nieprawidłowościach z poziomu programu po zaimportowaniu do niego pliku .ddd, niż z protokołu pokontrolnego będącego następstwem kontroli na drodze. W związku z czym regularnie szkolimy firmy transportowe z niezbędnej tematyki.
Poniżej link do oferty szkoleń dla transportu:
Niestosowanie się do poleceń osoby kierującej ruchem drogowym – kara
Odpowiedzialność finansowa i karta za niewykonywanie poleceń kierującego ruchem jest poważna. Zgodnie z artykułem 92 Kodeksy wykroczeń (ustęp 1):
Kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny albo karze nagany.
Powyższa grzywna może wynosić nawet 5000 zł!
Bezpieczne rozliczanie czasu pracy kierowców
Jako producenci oprogramowania do rozliczania czasu pracy kierowców, dbamy o to, aby Twoje rozliczenia były zgodnie z obowiązującymi przepisami, a generowane raporty kontrolne inspekcji drogowej prezentowały aktualne dane zgodnie z taryfikatorami. Dlatego jeżeli szukasz narzędzia, które może pomóc Ci zarówno rozliczać jak i kontrolować kierowców, pobierz nasze oprogramowanie Tachospeed Expert – to nic nie kosztuje.
Link do pobrania instalatora programu Tachospeed Expert:
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl