23 maja tego roku ukazał się ciekawy projekt ustawy poświęcony delegowaniu kierowców w Polsce. Jakie są główne założenie tej ustawy? Przede wszystkim zniwelowanie nieuczciwej konkurencyjności w branży transportowej, szczególnie ukierunkowane wschodnim flankom Europy.
Polska jako kraj raczej nie gwarantuje specjalnie wysokiego wynagrodzenia kierowcom, w związku z czym trudno tutaj mówić o globalnym (na skale całego kontynentu) przełomie w tej sprawie. Póki co Rada Ministrów przyjęła projekt, który został przedłożony przez Ministerstwo Infrastruktury. Będziemy musieli poczekać jeszcze trochę, aż cały proces legislacyjny dojdzie do końca.
W tym artykule znajdziesz m.in.
Delegowanie kierowców – co należy wiedzieć?
Przepisy zawarte w ustawie dotyczą przewoźników wykonujących przewóz drogowy na drogach europejskich oraz tych, którzy pochodzą spoza Europy. Kluczowy tutaj jest fakt delegowania ów kierowców do pracy wykonywanej na terytorium Polski. Doskonale wiemy, że musimy wyrównywać wynagrodzenie naszych kierowców do standardów, które są określone w krajach Europy zachodniej, tak i teraz przyjdzie innym krajom podnosić swoje wynagrodzenie do standardów zapisanych dla kraju Polskiego.
Każdy przewoźnik, któremu przyjdzie świadczyć usługi na terytorium naszego kraju będzie musiał zgłosić swojego kierowcę do popularnego systemu IMI. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zgłoszenie to można wykonać na okres maksymalnie sześciu miesięcy. Należy pamiętać, że w owe zgłoszenie winien być zaopatrzony sam kierowca na wypadek kontroli.
Co z kierowcami spoza Europy wykonującymi przewozy w Polsce?
Wstępne zapisy projektu wskazują tutaj na konieczność zgłaszania tego typu pracy bezpośrednio do samej Państwowej Inspekcji Pracy. Zgłoszenie to również będzie wymagało poświadczenia przez kierowcę odpowiednim drukiem (forma papierowa) w przypadku kontroli.
Tak samo jak polscy kierowcy są kontrolowani w innych krajach, gdzie szeroko rozwinięte są kanały informacyjne związane z koniecznością zgłaszania wykonywania przez kierowcę pracy na danym terytorium w zależności od charakteru przewozu, tak samo i w Polsce będzie to konieczne. Warto tutaj pamiętać, że samo zgłoszenie to jedno, zaś obowiązek wyrównywania obcego wynagrodzenia do tego polskiego do drugie. Na terytorium naszego kraju będzie kontrolowane to na drogach przez Inspekcje Transportu Drogowego za sprawą odpowiednio wyszkolonych do tego inspektorów, jak także przez inspektorów z Państwowej Inspekcji Pracy w kontekście prawidłowo przygotowanego zgłoszenia kierowcy do wykonywanej pracy w Polsce tzw. zgłoszenia delegowania.
Kogo nie obejmą powyższe przepisy?
Pamiętajmy, że dyrektywa unijna 2020/1057 jasno określa zasady delegowania kierowcy. W przypadku kierowcy wykonującego pracę na terytorium Polski nie będzie nowych wyjątków. Nadal nie trzeba będzie zgłaszać do systemu IMI kierowców wykonujących przewozy tranzytowe przez nasz kraj, jak także przewozów bilateralnych. W związku z czym, jeżeli dana firma np. zarejestrowana w Litwie, zechce wykonywać przewozy bilateralne, a więc takie których załadunek lub rozładunek danego przewozu odbędzie się na terytorium Litwy a druga część ów załadunku będzie miała miejsce w Polsce, to nie będzie konieczności ani zgłaszania kierowcy z Litwy do systemu IMI, ani też jakiegokolwiek wyrównywania jego wynagrodzenia względem „standardów” naszego kraju.
Póki co wyłączeniom podlegają również tzw. dodatkowe operacje, które ulegają sporym zmianom od 21 sierpnia 2023 roku. Poniżej link do artykułu, w którym dokładnie opisywaliśmy już co będzie się zmieniało. Czasu coraz mniej, więc jeśli nic na ten temat do tej pory nie słyszałeś / słyszałaś, to koniecznie poświęć kilka minut na zapoznaniu się z poniższą tematyką.
Projekt ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym – link do pełnej treści
Jeżeli skupimy się na tym, co już padło w kontekście wykluczeń od konieczności uznania kierowcy za delegowanego, to okaże się, że interesujące dla stron zewnętrznych okażą się wyłącznie przewozy kabotażowe i cross-trade. Łatwo tutaj zauważyć, że w kontekście zapisów ustawy o delegowaniu kierowców w Polsce, a tego jak postrzegani są sami kierowcy wykonujący przewozy drogowe dla firm zarejestrowanych w Polsce, że nic się nie zmienia w podejściu do ów tematu.
Rozliczenia polskich kierowców – jakie zmiany?
Ciekawą kwestią zapisaną w ustawie jest pewnego rodzaju ujednolicenie czy bardziej uproszczenie tematyki związanej z wirtualnymi dietami. W związku z tym, że w tym temacie, póki co nie ma zbyt wielu informacji, pozostaje nam śledzić rozwój sytuacji.
Wstępne założenia są takie, że powyższe zmiany mają znacząco uprościć obliczanie podstawy wymiaru składek ZUS oraz podstawy składek związanych z podatkiem PIT dla kierowców, którzy wykonują przewozy międzynarodowe dla firm zlokalizowanych w Polsce. Pozostaje nam czekać na dalsze wytyczne.
Zgłaszanie kierowców do systemu IMI – krok po kroku
Jeżeli jeszcze nie miałaś/miałeś okazji dowiedzieć się niczego na temat konieczności zgłaszania kierowców na specjalnie utworzonej do tego platformie IMI, to koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem poświęconym właśnie tej tematyce. Pamiętaj, że przepisy w tym temacie uległy znacznej zmianie w lutym 2022 roku. Koniecznie zapoznaj się z przygotowanymi przez nas „ściągami” w tym temacie, aby nie narazić swojego przedsiębiorstwa oraz samego kierowcy na dużą odpowiedzialność finansową.
Link do artykułu zgłaszaniu kierowców do systemu IMI:
Śledzenie zmian w przepisach – obowiązek lidera na rynku
Pamiętaj, że jako jeden z głównych producentów oprogramowania do rozliczania czasu pracy kierowców, usługowy producent czytników do sczytywania danych z kart kierowcy i tachografów analogowych itd. jesteśmy zobowiązani do śledzenia wszelkich zmian w tematach, które dotyczą branżę transportową, a więc tych, które interesują samych przedsiębiorców i kierowców.
Będąc z nami możesz być spokojny o jutro, gdyż na bieżąco śledzimy wszelkiego rodzaju nowinki związane z tematyką transportową.
Na bieżąco publikujemy różnego rodzaju treści, które ułatwiają pracę firmom transportowym. Jeżeli nie miałaś/miałeś do tej pory okazji do zapoznania się z szerzoną przez nas wiedzą, to koniecznie odwiedź nasz kanał na platformie Youtube i zapoznaj się z darmowymi materiałami wideo.
Rozwijaj swoją wiedzę oraz wiedzę Twoich pracowników z naszymi szkoleniami!
Realizujemy liczne szkoleni w zakresie przekazywanej wiedzy firmom transportowym, w tym osobom zarządzającym, kadrowym, księgowym, logistykom, spedytorom, kierowcom itd. Nasze szkolenia mogą odbyć się w popularnej ostatnimi czasy formie online, jak także w formie stacjonarnej, czyli w naszej siedzibie w Tychach lub w Twoim przedsiębiorstwie. Koniecznie zapoznaj się ze szczegółami ofertowanych przez nas szkoleń klikając w link umieszczony poniżej:
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl