Baza eksploatacyjna jest fundamentem dla prowadzenia działalności transportowej. Stanowi ona ośrodek, z którego zarządzane są operacje logistyczne, takie jak załadunek, rozładunek, konserwacja, czy naprawa pojazdów. Jest to centrum operacyjne pracodawcy, gdzie przedsiębiorca może efektywnie koordynować przepływ towarów, zarządzać flotą pojazdów, a także planować ich przeglądy techniczne i serwisowanie. Aby baza eksploatacyjna mogła skutecznie służyć firmie transportowej, musi spełniać określone wymogi prawne i operacyjne.
Spis treści:
Jakie wymogi musi spełniać baza eksploatacyjna?
Zgodnie z przepisami, baza eksploatacyjna musi być zlokalizowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i adekwatna do skali prowadzonej działalności. Powinna zapewniać odpowiednie miejsce postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym oraz umożliwiać realizację czynności związanych z załadunkiem, rozładunkiem lub łączeniem ładunków. Ważnym aspektem jest również dostęp do miejsca konserwacji i naprawy pojazdów, co zapewnia ich ciągłą gotowość do użytku.
Do niedawna wymóg posiadania przez przewoźników odpowiednio przygotowanej bazy eksploatacyjnej był traktowany raczej formalnie, bez szczegółowych wytycznych w przepisach. Jednak wprowadzenie pakietu mobilności, który jest zestawem nowych regulacji dotyczących transportu w Europie, znacząco zmieniło to podejście.
Zgodnie z najnowszymi zmianami w prawie, wprowadzonymi w celu dostosowania do wymogów pakietu mobilności, od 1 stycznia 2023 roku przewoźnicy muszą spełniać nowe kryteria odnośnie bazy eksploatacyjnej. Te zmiany oparte są na artykule 4 pkt 21a ustawy o transporcie drogowym, który precyzuje, że baza eksploatacyjna to miejsce, które przewoźnik ma do dyspozycji, dostosowane do ciągłej i zorganizowanej działalności. Baza ta musi obejmować przynajmniej jedno z następujących miejsc:
- parking dla pojazdów używanych do transportu,
- miejsce do załadunku i rozładunku towarów lub ich łączenia,
- przestrzeń przeznaczoną na naprawy lub konserwację pojazdów.
Dodatkowo zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, baza eksploatacyjna uznawana jest również za siedzibę firmy. To właśnie tam kierowcy powinni wracać, aby korzystać z przysługującego im tygodniowego odpoczynku. To miejsce działa jak centrum operacyjne, z którego zarządzana jest cała działalność transportowa przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego są zobowiązani do złożenia oświadczenia o liczbie osób zatrudnionych oraz liczbie kierowców dysponujących odpowiednimi uprawnieniami do prowadzenia pojazdów. Jest to element kontroli nad zapewnieniem odpowiedniej kadry do wykonywania usług transportowych, a także środek zapewniający bezpieczeństwo na drogach.
Czym różni się baza transportowa od bazy eksploatacyjnej firmy transportowej?
Choć pojęcia bazy transportowej i eksploatacyjnej są często używane zamiennie, istnieją między nimi istotne różnice. Baza transportowa odnosi się szerzej do miejsc związanych z realizacją transportu, w tym punktów logistycznych, magazynów czy terminali. Tymczasem baza eksploatacyjna skupia się bardziej na aspekcie operacyjnym i technicznym zarządzania flotą pojazdów.
Liczba miejsc w bazie eksploatacyjnej.
Jednym z kluczowych wymagań w zakresie bazy eksploatacyjnej jest posiadanie odpowiedniej liczby miejsc parkingowych. Aby dostosować bazę eksploatacyjną do wielkości działalności, potrzebna jest przestrzeń parkingowa dla co najmniej jednej trzeciej wszystkich pojazdów używanych przez firmę. Oznacza to, że jeśli firma zgłasza do użytku dwa pojazdy lub mniej, musi zapewnić przynajmniej jedno miejsce parkingowe w swojej bazie operacyjnej.
Co to jest druk OB i gdzie go wysłać?
Druk OB to oficjalny dokument, który przedsiębiorcy muszą wypełnić i wysłać do organu wydającego zezwolenie, aby zgłosić posiadanie bazy eksploatacyjnej. Ten dokument jest kluczowy w procesie uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, gdyż potwierdza spełnienie wymogów dotyczących infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności transportowej.
Jakie ustalenia dotyczą bazy transportowej w ustawie?
Ustawa o transporcie drogowym nakłada na przedsiębiorców posiadających zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego obowiązek posiadania bazy eksploatacyjnej. Przepisy szczegółowo określają wymagania dotyczące lokalizacji, wyposażenia oraz funkcji, jakie baza powinna spełniać. Cel tych regulacji to nie tylko organizacja pracy transportowej, ale również zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i efektywności w transporcie drogowym.
Co, jeżeli firma transportowa nie dostosuje się do wymogów?
Jeśli firma transportowa nie dostosuje się do wymagań dotyczących swojej bazy operacyjnej w ustalonym czasie, może to skutkować poważnymi konsekwencjami. Jeżeli odpowiedni organ nie otrzyma zgłoszenia o dostosowaniu, ma prawo wysłać inspektorów do dokładnego sprawdzenia bazy danego przewoźnika. Niespełnienie wymogów określonych w prawie o transporcie drogowym może doprowadzić do utraty licencji przez przedsiębiorstwo. Aktualnie, prawo nie przewiduje kar pieniężnych za sam brak dostosowania bazy, ale niezgłoszenie wymaganych zmian w określonym terminie może skutkować nałożeniem na przewoźnika grzywny w wysokości 800 zł.