Cross-trade to coraz istotniejsza forma przewozów w międzynarodowym transporcie towarów. Warto poznać ją bliżej. Czym się różni od kabotażu i dlaczego dwa lata temu było tak głośno przewozach cross-trade, zwłaszcza w kontekście zmian, które wprowadził pakiet mobilności.
Spis treści:
Transport cross trade – definicja
Transport cross-trade to rodzaj przewozu w międzynarodowym transporcie towarów, w którym transport odbywa się między dwoma krajami, jednak ani punkt początkowy, ani końcowy nie znajduje się w kraju, w którym firma transportowa ma zarejestrowaną swoją siedzibę. Oznacza to, że firma realizuje przewozy bezpośrednio między trzecimi krajami, nie angażując się w przewóz ładunków do lub z kraju, w którym jest zarejestrowana. Ten model transportu wykorzystywany jest często w celu optymalizacji logistycznej i kosztowej, wykorzystując globalne sieci handlowe i specjalistyczną wiedzę firm transportowych w zakresie międzynarodowych przepisów celnych i logistyki.
Czyli cross trade to taki rodzaj transportu, w którym kierowca jeździ po krajach, w których nie ma siedziby jego firmy.
Cross trade a kabotaż
Mogą tu nasunąć się skojarzenia z innym typem transportu w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, kabotażem. Główną różnicą pomiędzy operacjami cross-trade a kabotażem jest, że transport kabotażowy dzieje się w obrębie jednego kraju.
Przykładowo kabotaż może odbywać się na trasie Berlin-Monachium, a cross-trade odbywa się pomiędzy krajami więc będzie to raczej trasa typu Berlin-Paryż.
Jeżeli zastanawiasz się jaką usługę wybrać – jaka będzie opłacalna w przypadku Twojej firmy? Skontaktuj się z nami.
Przewóz cross-trade – przykłady
Często zdarza się, że kierowcy podczas jednej wyprawy wykonują różne typy zadań transportowych, w tym transport cross-trade. To przewóz między krajami, w których ich firma nie ma siedziby. Są też przejazdy bilateralne, czyli przewóz między krajem siedziby a innym krajem.
Na przykład, wyobraź sobie kierowcę z Polski, który najpierw wiezie łyżki z Polski do Francji. Po rozładunku łyżek we Francji, ten sam polski kierowca zabiera krzesła i jedzie z Francji do Belgii. Potem, kiedy nastąpi rozładunek krzeseł w Belgii, kierowca wraca do Polski ze stołami. Część podróży między Francją a Belgią to właśnie transport cross-trade. Rozróżnienie tego rodzaju przewozów jest bardzo ważne, bo te dwa rodzaje transportu są inaczej traktowane przez przepisy pakietu mobilności i odbija się to na wynagrodzeniach kierowców.
Kiedy kierowca wykonuje przewóz ładunków pomiędzy punktem znajdującym się w Polsce a punktem znajdującym się w innym kraju, mamy do czynienia z transportem dwustronnym i nie jest to cross trade. Ten typ transportu jest rozliczany inaczej niż cross trade.
Cross trade i pakiet mobilności
Wynagrodzenia minimalne
Podczas operacji cross-trade kierowcy, dzięki pakietowi mobilności, przysługuje stawka minimalnego wynagrodzenia obowiązująca w danym kraju. Czyli kierowca, wykonując przewozy cross-trade np. pomiędzy Rzymem a Wiedniem musi zostać wynagrodzony uwzględniając stawki minimalnego wynagrodzenia określone w prawie tych krajów. W ramach tego prawa, transport cross-trade musi być teraz zgłaszany w specjalnym systemie (IMI), z informacją o miejscach załadunku i rozładunku, a także wymagane jest, aby kierowcy otrzymali adekwatne wynagrodzenie.
Zalety cross-trade
Transport typu cross trade jest bardzo korzystny, gdy mamy do czynienia z sytuacją, w której dostawca towarów i ich odbiorca mieszczą się w różnych krajach, a firma pośrednicząca nie chce, aby przesyłka przechodziła przez kraj, w którym ma swoją siedzibę. Dzieje się tak z kilku powodów — na przykład, żeby unikać dodatkowych kosztów związanych z transportem, cłem czy też różnymi podatkami.
Taka metoda jest również atrakcyjna dla firm, które mają rozbudowane łańcuchy dostaw i interesuje je możliwość skrócenia czasu, jaki jest potrzebny na dostarczenie towarów do miejsca przeznaczenia.
Podczas realizacji przewozów cross-trade kluczowa jest posiadanie odpowiedniej dokumentacji, aby zapewnić zgodność z przepisami i efektywne przeprowadzenie transakcji. Do niezbędnych dokumentów należą faktura handlowa z szczegółowymi informacjami o transakcji, list przewozowy potwierdzający odbiór towarów i umowę przewozu, pozwolenia na import i eksport adekwatne do kraju i rodzaju towaru, certyfikat pochodzenia określający kraj produkcji towaru dla celów celnych, dokumenty celne niezbędne do zgłoszenia towarów oraz, w zależności od specyfiki towaru i krajów uczestniczących w transakcji, dodatkowe dokumenty takie jak certyfikaty sanitarne czy fitosanitarne.
Cross-trade w Unii Europejskiej
Prowadzenie transportu cross-trade między państwami Unii Europejskiej może być szczególnie atrakcyjne i stosunkowo łatwiejsze niż między krajami spoza UE, głównie dzięki jednolitemu rynkowi i zharmonizowanym przepisom. W Unii Europejskiej, dzięki swobodzie przepływu towarów, operacje takie mogą być realizowane bez konieczności płacenia cła za towary przekraczające granice między państwami członkowskimi, co jest jednym z głównych atutów tego regionu.
Kluczowe Aspekty w transporcie międzynarodowym między krajami Unii
Jednolity Rynek: Dzięki jednolitemu rynkowi Unii Europejskiej, towary mogą swobodnie przemieszczać się między państwami członkowskimi. To ułatwia operacje cross trade, ponieważ eliminuje potrzebę obszernych kontroli celnych i związanych z nimi opóźnień oraz kosztów.
Zharmonizowane Przepisy: UE dąży do ujednolicenia przepisów dotyczących transportu i handlu między państwami członkowskimi. To obejmuje regulacje dotyczące bezpieczeństwa, zdrowia, ochrony środowiska oraz standardów pracy, co ułatwia firmom planowanie i realizację
cross-trade’u.
Wymogi Dokumentacyjne: Chociaż wymogi dotyczące dokumentacji mogą być mniej rygorystyczne niż w handlu międzynarodowym poza UE, nadal istnieją pewne niezbędne dokumenty, jak faktury handlowe czy listy przewozowe, które muszą towarzyszyć przesyłkom.
VAT i Cło: W przypadku operacji cross trade między państwami UE, zazwyczaj nie ma konieczności płacenia cła. Jednakże firmy muszą prawidłowo zarządzać kwestiami związanymi z VAT, co może być skomplikowane, zwłaszcza gdy towar jest sprzedawany dalej w łańcuchu dostaw.
Różnice Podatkowe: Należy także zwrócić uwagę na różnice w stawkach VAT i innych przepisach podatkowych między państwami członkowskimi, co może wpływać na koszty i ceny końcowe towarów.
Wady
Mimo wielu udogodnień, prowadzenie przewozów cross trade w UE może wiązać się z wyzwaniami, takimi jak konieczność śledzenia zmieniających się regulacji prawnych, zarządzanie VAT i inne zobowiązania podatkowe, czy też adaptacja do lokalnych wymogów i standardów. Firmy muszą być więc dobrze zorientowane w aktualnych przepisach i mieć elastyczność, by dostosować się do dynamicznego środowiska regulacyjnego Unii Europejskiej.
Zachęcamy do śledzenia profilu Tachospeed na Facebooku oraz strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie, baza wiedzy czy szeroki wybór szkoleń.