W dniu 21 marca 2019r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie o sygnaturze C-127/17 orzekł, że Polska naruszyła prawo unijne wprowadzając ograniczenia dla swobodnego ruchu pojazdów o maksymalnym nacisku osi napędowej wynoszącym 11,5 tony.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani przygotowaniem wniosku o zwrot zapłaconej kary zapraszamy do kontaktu z TACHOLAB Sp. z o.o., ul. Estetyczna 4, 43-100 Tychy
biuro@tacholab.pl lub telefonicznie: (32) 70 70 472
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku ze skargą Komisji Europejskiej, po przeprowadzeniu postępowania wydał następujące orzeczenie:
„Nakładając na przedsiębiorstwa transportowe wymóg posiadania specjalnych zezwoleń umożliwiających poruszanie się po niektórych drogach publicznych, Rzeczpospolita Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie przepisów art. 3 i 7 dyrektywy Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/719 z dnia 29 kwietnia 2015 r., w związku z pkt 3.1 i 3.4 załącznika I do tej dyrektywy 96/53”.
Wyrok ten stanowi dla przewoźników podstawę do zwrotu zapłaconych kar administracyjnych jak również podstawę do umorzenia niezakończonych postępowań dotyczących nałożonych kar.
Podoba Ci się artykuł? Polub nas!
Wasze lajki są dla nas motywacją do przygotowywana kolejnych ciekawych materiałów 🙂
[fblike]
Zwrotu zapłaconych kar będą mogli domagać się przewoźnicy:
- których pojazd nie przekroczył DMC (dopuszczalnej masy całkowitej);
- stwierdzony podczas pomiaru nacisk osi napędowej przekraczał wartości dopuszczalne dla danej drogi, ale nie przekraczał 11,5 t;
- wykonywali przewóz międzynarodowy, w szczególności jeżeli poruszali się po drodze o standardzie niższym niż 11,5 tony na tzw. ostatnim odcinku (dojazd na rozładunek do magazynu, centrum logistycznego itd.); orzeczenie TSUE może również znaleźć zastosowanie dla przewozów krajowych
- w przypadku niektórych przewoźników, których pojazd przekroczył DMC lub stwierdzony podczas pomiaru nacisk osi napędowej przekroczył 11,5 tony, możliwe będzie domaganie się zwrotu części zapłaconej kary, zależnie od tego o ile procent został przekroczony nacisk lub DMC .
Procedura dochodzenia zwrotu zapłaconych kar:
- W przypadku, gdy przewoźnik zaskarżył decyzję o nałożeniu kary do sądu administracyjnego, a sprawa została prawomocnie zakończona, będzie przysługiwała mu skarga o wznowienie postępowania sądowoadministracyjnego w terminie 3 miesięcy od ogłoszenia wyroku, tj. do 21 czerwca 2019r.
- W przypadku, gdy przewoźnik nie zaskarżył decyzji o nałożeniu kary do sądu administracyjnego, istnieje możliwości wystąpienia z wnioskiem o wznowienie postępowania administracyjnego w terminie 1 miesiąca od ogłoszenia wyroku, tj. do 21 kwietnia 2019r. (ewentualnie uchylenia decyzji -w każdym czasie lub stwierdzenia jej nieważności -w terminie 10 lat od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji).
Uchylenie decyzji w wyniku wznowienia postępowania administracyjnego w związku z orzeczeniem TSUE jest możliwe wyłącznie jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji nie upłynęło pięć lat.
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani przygotowaniem wniosku o zwrot zapłaconej kary zapraszamy do kontaktu z TACHOLAB Sp. z o.o., ul. Estetyczna 4, 43-100 Tychy
biuro@tacholab.pl lub telefonicznie: (32) 70 70 472