1 stycznia 2012 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące czasu pracy kierowców. Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim pory nocnej, układania harmonogramów oraz prowadzenia ewidencji czasu pracy. Poniżej wyjaśniamy, na czym polegają te istotne zmiany.
Inna praca? Obowiązują nowe oświadczenia
Nowe regulacje nakładają na pracodawcę konieczność posiadania oświadczeń o zatrudnieniu (lub niezatrudnieniu) kierowcy w innej firmie. Przed zmianą obowiązek ten dotyczył jedynie dodatkowej pracy świadczonej w ramach stosunku pracy, a stosowny dokument musiał obejmować wskazanie wymiaru etatu, w jakim dany kierowca był zatrudniony.
Pracodawca nie był jednak w stanie określić na postawie „starej” treści oświadczenia, czy kierowca nie przekroczył 60 godzinnej normy tygodniowej (liczonej łącznie dla wszystkich miejsc zatrudnienia). Niemożliwe było też stwierdzenie, czy kierowca pracuje dla innej firmy na podstawie umów cywilnoprawnych lub w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W dodatku żadnych oświadczeń nie musieli składać kierowcy wykonujący przewozy regularne na trasach do 50 km.
Nowe przepisy uzupełniają te braki – kierowcy muszą składać oświadczenia o pracy w innej firmie bez względu na to, na jakiej podstawie są w niej zatrudnieni. W przypadku zatrudnienia w innej firmie na podstawie umowy cywilnoprawnej muszą też wskazać przeciętną liczbę przepracowanych godzin.
W związku z tym kierowca może dostarczyć pracodawcy uzupełniające oświadczenie o przeciętnej liczbie godzin przepracowanych w innej firma. Pracodawca może też sporządzić nowe oświadczenie, uwzględniające zaktualizowane przepisy.
Skrócono porę nocną
Przed zmianą przepisów pora nocna dla kierowców (zatrudnienie w ramach stosunku pracy) obejmowała godziny z zakresu 21:00 – 7:00 lub cały ten czas w sytuacji, gdy pracodawca nie wyznaczył 8 „nocnych” godzin. Taki zapis nie odpowiadał jednak regulacjom unijnym, które definiują porę nocną jako 4-godzinny czas pracy.
Wraz z początkiem bieżącego roku ustawa o czasie pracy kierowców, znowelizowana przez ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, zawiera już zapisy dostosowujące prawo polskie do unijnego. W efekcie obowiązuje 4-godzinna pora nocna, którą pracodawcą może wyznaczyć pomiędzy północą a 7:00.
Co ważne, interpretacja nowych przepisów dokonana przez Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że pora nocna powinna zostać ustalona w regulaminie pracy. Dotyczy to pracodawców, którzy mają obowiązek taki regulamin tworzyć. Jeśli zaś nie mają takiego obowiązku lub posiadają układ zbiorowy pracy, wyznaczenie pory nocnej dla kierowcy może się odbyć w inny sposób.
Pracodawca powinien jednak w takiej sytuacji oprzeć się na przepisach kodeksowych (art. 29 § 3 K.p. lub art. 104 § 1 i 2 K.p.), a to może wiązać się z koniecznością wydania dodatkowego wewnętrznego zarządzenia dotyczącego pory nocnej.
Zindywidualizowana ewidencja nieobecności
Od 1 stycznia br. pracodawcy mają obowiązek prowadzenia indywidualnych kart ewidencji nieobecności (z podziałem na rodzaj i wymiar) kierowców w pracy. Ta zasada dotyczy wszystkich postaci ewidencji określonych w art. 25 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców.
Czas pracy kierowców – zmiana przepisów
- od 1 stycznia 2012 r. system zadaniowy może być stosowany do kierowców wykonujących przewozy na potrzeby własne.
- pracodawcy zwolnieni są z obowiązku tworzenia harmonogramów dla kierowcy wykonującego przewozy okazjonalne.
- jeżeli ten sam kierowca wykonuje przewozy okazjonalne, jak i przewozy regularne osób na trasach do 50 km (harmonogram na okres 1 miesiąca) oraz powyżej 50 km (harmonogram dwutygodniowy), należy stosować harmonogram jednomiesięczny.
- w przypadku wykonywania w ramach tego samego zatrudnienia przewozów okazjonalnych i regularnych powyżej 50 km, istnieje konieczność ustalania harmonogram na okres 2 tygodni.
Źródło: Inwestycje.pl („Czas pracy kierowców po zmianach”, Agata Barczewska)
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: pomoc@tachospeed.pl
Lub z działem Sprzedaży:
Zadzwoń: 32 70 70 400
Napisz: biuro@tachospeed.pl