Wartość minimalnego wynagrodzenia, które musi zostać osiągnięte przez pracownika, zostało po raz pierwszy określone w dla 2000 roku i wynosiło wtedy 700 zł brutto. Dziś kwota ta jest około pięciokrotnie wyższa.
W tym artykule znajdziesz m.in.:
Po raz pierwszy w historii mamy do czynienia ze wzrostem płacy minimalnej dwukrotnie w ciągu danego roku kalendarzowego. Taka sytuacja ma miejsce właśnie w 2023 roku. Pierwszy wzrost minimalnego wynagrodzenia w tym roku miał miejsce 1 stycznia (wówczas płaca minimalna wzrosła z 3010 zł do 3490 zł). Drugi wzrost będzie miał miejsce w lipcu.
Wzrost ten wyniesie 110 zł brutto, a zatem wynagrodzenie minimalne wzrośnie z dotychczasowych 3490 zł do kwoty 3600 zł. Jak to zwykle bywa najważniejsze pytanie w tej kwestii to: „ile to będzie na rękę?„. Odpowiedź na to pytanie jest uzależniona formą rodzaju współpracy, jaką mamy z naszym pracodawcą, gdyż płaca minimalna netto wyniesie dla konkretnych form współpracy odpowiednio:
- Umowa o prace: 2784 zł
- Umowa zlecenie: 2600 zł
- Umowa o dzieło: 3254 zł
- Umowa B2B: 2696 zł
Do tej pory, dla kwoty 3490 zł, wartości tzw. „na rękę” (netto) prezentowały się następująco:
- Umowa o prace: 2709 zł
- Umowa zlecenie: 2521 zł
- Umowa o dzieło: 3155 zł
- Umowa B2B: 2607 zł
Co daje wzrost wynagrodzenia brutto (złotówkowo):
- Umowa o prace: +75 zł
- Umowa zlecenie: +79 zł
- Umowa o dzieło: +99 zł
- Umowa B2B: +89 zł
W przełożeniu na wzrost procentowy jest to:
- Umowa o prace: +2,77%
- Umowa zlecenie: +3,13%
- Umowa o dzieło: +3,14%
- Umowa B2B: +3,41%
Jeżeli weźmiemy pod uwagę galopującą inflację i wzrosty cen w sklepach, czy chociażby mediów, to powyższe kwoty mogą okazać się niespecjalnie imponujące. Pamiętajmy jednak, że wzrost minimalnego wynagrodzenia kierowcy wiąże się także ze wzrostem dodatkowych składników wynagrodzenia kierowcy, a więc stawki godzinowej za pracę wykonywaną w porze nocnej lub nadgodzin zgodnie z Kodeksem Pracy, co, w przypadku większej liczby kierowców, może dać niebagatelną kwotę w comiesięcznych wydatkach zarządzającego przedsiębiorstwem.
Wartości godziny pracy kierowcy w nocy dla każdego miesiąca w 2023 roku
Zgodnie z literą prawą (Kodeksem Pracy), aby wyliczyć przysługującą kierowcy stawkę godzinową brutto, za każdą godzinę pracy w nocy, należy podzielić wartość minimalnego wynagrodzenia przez wymiar czasu pracy (normę godzinową). W związku, z czym dla każdego miesiąca w 2023 roku normy godzinowe oraz stawki godzinowe brutto za każdą godzinę pracy w nocy prezentują się następująco:
- Styczeń – norma godzinowa: 168 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 4,15 zł
- Luty – norma godzinowa: 160 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 4,36 zł
- Marzec – norma godzinowa: 184 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 3,79 zł
- Kwiecień – norma godzinowa: 152 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 3,79 zł
- Maj – norma godzinowa: 168 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 4,15 zł
- Czerwiec – norma godzinowa: 168 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 4,15 zł
- Lipiec – norma godzinowa: 168 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 4,15 zł
- Sierpień – norma godzinowa: 176 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 4,09 zł
- Wrzesień – norma godzinowa: 168 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 4,29 zł
- Październik – norma godzinowa: 176 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 4,09 zł
- Listopad – norma godzinowa: 160 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 4,50 zł
- Grudzień – norma godzinowa: 152 – stawka brutto za 1 godzinę pracy: 4,76 zł
Suma norm godzinowych w pierwszej połowie roku tj. od stycznia do czerwca wynosi równo 1000 godzin do przepracowania. Suma norm godzinowych dla drugiej połowy roku tj. od lipca do grudnia wynosi także 1000 godzin. Okazuje się zatem, że w skali całego roku pracujemy tyle samo w ciągu pierwszego półrocza, co drugiego półrocza.
Średnia wartość brutto dla pracy w nocy wykonywanej w pierwszej połowie 2023 roku wynosi 4,065 zł, zaś dla drugiej połowy roku wartość ta wynosi 4,313 zł. Daje to przeciętnie około 25 groszy brutto więcej do wynagrodzenia kierowcy za jego pracę wykonywaną w porze nocnej.
Minimalna stawka godzinowa dla umowy zlecenia
Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia wzrasta też minimalna stawka godzinowa, która musi zostać osiągnięta dla zleceniobiorców w ramach zawartej umowy zlecenia. Od 1 stycznia 2023 roku stawka ta wynosiła 22,80 zł. Od 1 lipca 2023 roku zostanie ona podwyższona do kwoty 23,50 zł, a więc o równe 70 zł brutto w górę.
Biorąc pod uwagę fakt, że przeciętny miesięczny wymiar czasu pracy dla roku 2023 wynosi 168 godzin (2000h/12=166,67h) daje to kwotę 117,60 zł brutto więcej miesięcznie dla zleceniobiorcy. Jako ciekawostkę w tym miejscu zostawię, że minimalna stawka dla umowy zlecenia została po raz pierwszy ustalona od 1 stycznia 2017 roku i wynosiła wtedy 13 złotych brutto za godzinę pracy, przy minimalnym wtedy wynagrodzeniu miesięcznym wynoszącym 2000 zł.
Wynagrodzenie kierowcy – jak się zmieni płaca minimalna?
O tym jak bardzo zmieni się wynagrodzenie kierowcy brutto/netto będą mogli Państwo przeczytać w kolejnym artykule, który ukaże się 26 czerwca 2023 roku. W opisywanych tam przykładach pojawią się dane z kart kierowców wykonujących przewozy krajowe i międzynarodowe. Wszelkiego rodzaju przykłady, jak i symulacje zostaną przygotowane z wykorzystaniem naszej programu do rozliczania czasu pracy kierowców, czyli Tachospeed Expert.
Już dzisiaj możesz się zapisać na kolejny darmowy webinar poświęcony właśnie tej tematyce, czyli wzrostowi minimalnego wynagrodzenia od 1 lipca 2023 roku. Webinar odbędzie się w czwartek 29 czerwca o godzinie 10:00.
Forma zatrudnienia – teoria
Na koniec trochę teorii na temat praktykowanych form zatrudnienia kierowców. Przede wszystkim, na pierwszym miejscu, należy tutaj wyróżnić umowę o prace. Informację na temat jej zawarcia znajdziemy w artykułach 25-29 Kodeksu Pracy. Jest to najpopularniejszy sposób na zawieranie stosunku pracy między pracownikiem a pracodawcą. Może być zawarta na okres próbny (terminowy), na okres zwyczajnie terminowy (określony) lub bezterminowo, a więc na tzw. czas nieokreślony. Umowa ta zawierana jest w formie pisemnej.
Inną formą zatrudnienia jest umowa zlecenie. W odróżnieniu od poprzedniej umowa, ta nie zawiera stosunku pracy pomiędzy kierowcą a pracodawcą. Informację na temat jej zawierania znajdziemy w artykułach 734-751 Kodeksu Pracy. Co warto wiedzieć? Na pewno to, że ma określoną stawkę godzinową i od zeszłego roku należy prowadzić ewidencję czasu pracy naszym zleceniobiorcom, zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców – rozdział 3a. Tego typu forma zatrudnienia jest raczej rzadko praktykowana na dłużej w przypadku relacji kierowca-pracodawca.
Umowa o dzieło nie jest zalecaną formą zatrudnienia. Charakterystyka pracy, jaką wykonuje kierowca, nie sprzyja nawiązywaniu tego typu relacji pomiędzy nim, a potencjalnym pracodawcą. Warto tutaj zapoznać się z licznymi interpretacjami, decyzjami, wyrokami sądu itp. Jedną z takowych z Państwowej Inspekcji Pracy dla województwa wielkopolskiego zamieszam poniżej (link):
Umowa o dzieło nie dla kierowcy!
Umowa B2B, czyli potocznie samozatrudnienie jest dosyć często spotykaną formą zawierania współpracy pomiędzy kierowcą a firmą transportową. Przenoszenie kosztów i odpowiedzialności z firmy na kierowcę jest jednym z potencjalnie największych atutów takiej formy współpracy. Temat samozatrudnienia kierowcy i jego relacji z firmami transportowymi jest dosyć rzadko spotykany i niejednokrotnie wiąże ze sobą sporo wątpliwości, chociażby na temat zgłaszania do IMI, wyliczania delegacji i wiele innych.
Płaca minimalna kierowców w Polsce względem innych krajów europejskich
Wynagrodzenie polskiego kierowcy jest około 3 razy niższe od kierowcy niemieckiego, holenderskiego czy belgijskiego. Niemniej jednak to wciąż przyzwoity wynik na rynku europejskim. Biorąc pod uwagę kurs euro z dnia 10 czerwca 2023 wynoszący 4,44 zł, to możemy przyjąć, że polski kierowca zarabia przeciętnie w pierwszej połowie 2023 roku (minimalne wynagrodzenie równe 3490 zł) równowartość 786 euro, gdzie w wyżej wymienionych krajach minimalne wynagrodzenie w 2023 roku wynosi kolejno:
- Belgia – 1955 euro,
- Niemcy – 1981 euro,
- Holandia – 1934 euro.
Na pocieszenie w tej kwestii pozostaje fakt, że polscy kierowcy zarabiają więcej od kierowców z takich krajów jak: Bułgaria, Węgry, Rumunia, Łotwa, Chorwacja, Słowacja, Czechy i Estonia, bowiem w tych krajach przeciętne wynagrodzenie kierowców wynosi:
- Bułgaria – 399 euro,
- Węgry – 579 euro,
- Rumunia – 606 euro,
- Łotwa – 620 euro,
- Chorwacja – 700 euro,
- Słowacja – 700 euro,
- Czechy – 717 euro,
- Estonia – 725 euro.
Według informacji, które pojawiały się w drugiej połowie maja 2023 roku, możemy spodziewać się w przyszłym roku znów podwójnego wzrostu minimalnego wynagrodzenia.
Płaca minimalna z kolejną podwyżką w 2024 r.! Sprawdź jakie zmiany nas czekają!
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl