3 kwietnia 2023 roku w Dzienniku Ustaw pojawiła się wyczekiwana pozycja z numerem 626: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy.
Zmiany w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy!
W §2 pojawił się punkt mówiący o przedziałach ryzyka zamkniętych w czterech grupach nazwanych kolorami:
W systemie oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców podmioty te na podstawie obliczonego dla nich stopnia ryzyka klasyfikuje się do następujących przedziałów ryzyka:
- przedział szary (przewoźnicy, u których nie przeprowadzono kontroli);
- przedział zielony (0-100 punktów: przewoźnicy niskiego ryzyka);
- przedział pomarańczowy (101-200 punktów: przewoźnicy średniego ryzyka);
- przedział czerwony (201 punktów lub więcej: przewoźnicy wysokiego ryzyka).
Możemy zauważyć zmiany w stosowanej terminologii zgodnie z powyższymi zmianami. W dalszej treści dokumentu dowiadujemy się o stopniu ryzyka, który będzie ustalany tak jak dotychczas, czyli na podstawie wykonanych kontroli, zarówno drogowych, jak i tych w siedzibie przedsiębiorstwa za sprawą inspektorów z Inspekcji Transportu Drogowego.
Współczynnik występowania ryzyka naruszeń — nowy wzór
Zmienił się wzór na wyliczenie współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów.
Stary wzór:
Nowy wzór:
Na pierwszy rzut oka zauważamy sporą różnicę we wzorze. Nowy wydaje się być zdecydowanie bardziej rozbudowany i złożony.
Dokładny opis poszczególnych składowych nowego wzoru na wyliczenie stopnia ryzyka znajdziemy w §3, punkcie 5:
Poszczególne symbole nowego wzoru:
R — ogólny stopień ryzyka przedsiębiorstwa,
n — liczbę naruszeń danego rodzaju na pojedynczą kontrolę (wszystkie rodzaje kontroli),
i — pojedynczą kontrolę,
v — ważony wynik w zależności od rodzaju/wagi naruszenia (NMW/PN/BPN/NN),
NN — najpoważniejsze naruszenie,
BPN — bardzo poważne naruszenie,
PN — poważne naruszenie,
NMW — naruszenie mniejszej wagi,
N — liczbę pojazdów skontrolowanych podczas pojedynczej kontroli,
r — łączną liczbę kontroli w przedsiębiorstwie,
g — współczynnik związany ze stosowaniem przez przedsiębiorcę we wszystkich użytkowanych pojazdach inteligentnych tachografów, zgodnych z rozdziałem II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, z późn. zm. 4 ),
współczynniki ważenia (v) w zależności od rodzaju naruszenia wynoszą:
NMW = 1,
PN = 10,
BPN = 30,
NN = 90.
Współczynnik uwag usterek zgodnie z §3, punktem 2 pozostał ten sam i dla:
- usterki niebezpiecznej (UN) wynosi 40;
- usterki poważnej (UP) wynosi 10;
- usterki drobnej (UD) wynosi 1.
Podobnie wzór na współczynnik ryzyka wystąpienia naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 oraz przyczep kategorii O3 i O4 został niezmieniony:
Legenda do powyższego wzoru:
wr — współczynnik ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4,
C — całkowitą liczbę drogowych kontroli technicznych pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4, o której mowa w ust. 1 pkt 1,
#UN — liczbę usterek niebezpiecznych,
#UP — liczbę usterek poważnych,
#UD — liczbę usterek drobnych.
Współczynnik występowania ryzyka — pozostałe zmiany
Spore zmiany pojawiły się w §5 systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy. Dotychczasowy §5 został zmieniony na §6, a w miejscu §5 pojawiły się zapisy dotyczące corocznego określania wykazu, który pojawił się w §2 pkt 3, czyli kolorowych przedziałów ryzyka, o których pisałem na początku tego artykułu. Wykaz ma być przygotowywany przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego corocznie do 31 maja danego roku na podstawie dwóch lat kalendarzowych poprzedzających ustalony wykaz.
Informacje o przedsiębiorstwach, które zostały zakwalifikowane do przedziału czerwonego, czyli zebrały ponad 201 punktów, zostaną udostępnione wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, Komendantowi Głównemu Policji, Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej oraz Głównemu Inspektorowi Pracy (zgodnie z §5, punktem 2). Niestety nowe zmiany informują nas również, że bycie w czerwonej grupie kwalifikuje nas do kontroli w pierwszej kolejności, gdyż takie przedsiębiorstwa określane są jako przewoźnicy wysokiego ryzyka.
Z nowego Rozporządzenia dowiadujemy się również o tym, że nowy wzór oraz sposób obliczania stopnia ryzyka będzie stosowany po raz pierwszy w roku 2024 w odniesieniu do kontroli przeprowadzonych w 2023 roku.
Zgodnie z §10 rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po jego ogłoszeniu, zatem od 04.04.2023 r.
Załączniki Rozporządzenia:
- Wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów popełnionych przez kierowcę – Tabela 1 wskazuje numer grupy naruszeń oraz wagę naruszenia zgodnie z dyrektywą 2006/22/WE.
- Tabela 2, która, analogicznie jak wcześniejsza, wskazuje wagi naruszenia z tą różnicę, że są one dedykowane podmiotowi wykonującemu przewóz drogowy, wiec są to punkty bezpośrednio skierowane w przedsiębiorstwo. Tabela 3 dotyczy osobę zarządzającą transportem.
Link do pełnej treści Rozporządzenia w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy.
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl