Dlaczego naruszenia mają wagi?
W celu ujednolicenia postępowania w przypadku naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców w Państwach Członkowskich Unii Europejskiej została wprowadzona w życie Dyrektywa 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Zgodnie z obowiązującym załącznikiem 3 Rozporządzenia 403/2016/WE każde naruszenie powinno mieć przypisaną odpowiednią wagę. W przypadku oceny ryzyka występowania naruszeń, decyzję o sposobie wyznaczania współczynnika ryzyka, podejmuje ustawodawczy podmiot danego państwa. Na terenie Rzeczypospolitej Polskiej aktualnym aktem prawnym jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 sierpnia 2019 r.
Jak obliczyć współczynnik ryzyka?
W Polsce do wyznaczania współczynnika ryzyka służy następujący wzór:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:
wr – współczynnik ryzyka,
n1 – łączną liczbę NMW,
n2 – łączną liczbę PN,
n3 – łączną liczbę BPN,
n4 – łączną liczbę NN,
w1 – wartość punktową dla NMW wynoszącą 1,
w2 – wartość punktową dla PN wynoszącą 3,
w3 – wartość punktową dla BPN wynoszącą 5,
w4 – wartość punktową dla NN wynoszącą 7,
m – liczbę kontroli drogowych podmiotu wykonującego przewóz drogowy w roku kalendarzowym,
NMW – naruszenie mniejszej wagi,
PN – poważne naruszenie,
BPN – bardzo poważne naruszenie,
NN – najpoważniejsze naruszenie.
Jednakże w zakresie sposobu wyznaczania współczynnika ryzyka można spodziewać się zmian. Obecnie CORTE pracuje między innymi nad ujednoliceniem wzoru oraz wartości punktowej naruszeń.
Jak określany jest współczynnik ryzyka występowania naruszeń?
Na podstawie analizy wykrytych naruszeń wynikających z Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w czasie przeprowadzonych kontroli w danym roku kalendarzowym, określana jest wysokość współczynnika występowania naruszeń przez Główną Inspekcję Transportu Drogowego.
Co roku do 31 marca, w zarządzeniu wydanym na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140) w związku z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 października 2019 r. w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy (DZ.U. z 2022 r. poz. 180 i 209) Główny Inspektor Transportu Drogowego umieszcza informacje o współczynniku ryzyka występowania naruszeń za rok poprzedni.
Na co wpływa wysoki współczynnik ryzyka występowania naruszeń?
Wszystkie naruszenia, które zostały popełnione przez przedsiębiorcę, zarządzającego transportem lub kierowców odnotowywane są w Centralnej Ewidencji Naruszeń. Każda firma ma swoją kartotekę, w której są zamieszczane informacje o stwierdzonych naruszeniach. Określają one wykaz podmiotów wysokiego współczynnika występowania naruszeń ryzyka.
Konsekwencją wysokiego współczynnika ryzyka występowania naruszeń jest zwiększenie ilości kontroli przeprowadzanych przez ITD między innymi w przedsiębiorstwie. Należy zatem zadbać, aby podmiot wykonujący usługi transportowe miał jak najniższy współczynnik ryzyka występowania naruszeń. Program Tachospeed umożliwia weryfikację owego współczynnika zarówno za lata ubiegłe jak w roku bieżącym.
Jaki jest współczynnik ryzyka występowania naruszeń za rok 2021?
Główny Inspektor Transportu Drogowego określił wysokość współczynnika ryzyka występowania naruszeń za rok 2021 na 40 punktów.
Współczynnik ryzyka występowania naruszeń to nic innego jak kolejny czynnik, który powinien być kontrolowany przez przedsiębiorcę wykonującego usługi transportowe.
Współczynnik ryzyka występowania naruszeń określany na podstawie średniej liczby punktów nie powinien być mylony ze współczynnikiem dotyczącym postępowań np. odnośnie oceny dobrej reputacji, a także ze średnią liczbą naruszeń, w tym najpoważniejszych.
Współczynnik ryzyka występowania naruszeń w programie Tachospeed.
Klienci korzystający z programu Tachospeed, którzy posiadają dostęp do najnowszej wersji programu, mogą spać spokojnie. W oprogramowaniu ten współczynnik jest aktualizowany automatycznie, co zapewnia stałą kontrolę. Pamiętaj, aby systematycznie aktualizować program – tylko to zapewni zgodność z obowiązującymi przepisami.
Jeśli posiadasz dostęp do aktualizacji, czym prędzej pobierz najnowszą wersję programu.
Jeśli nie posiadasz dostępu do aktualizacji, zapraszamy do kontaktu z naszym Działem Obsługi:
- mailowo: biuro@tachospeed.pl
- telefonicznie: 32 70 70 400
Źródło: Dziennik Urzędowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego