Wraz z wejściem systemu e-TOLL firmy transportowe muszą zdecydować, które rozwiązanie będzie dla nich najodpowiedniejsze pod kątem przekazywania danych geolokalizacyjnych do nowego systemu poboru opłat. Do wyboru mamy trzy metody wysyłania danych za pomocą urządzenia OBU, ZSL oraz aplikacji mobilnej. Trzecia opcja jednak jest bardziej zawodna i nie sprawdzi się dla firm pokonujących długie trasy.
Spis treści
Wady i zalety urządzeń OBU i ZSL:
OBU (On-Board-Unit):
- możliwość podłączenia do złącza zapalniczki, OBD lub do zainstalowania we własnym zakresie
- Urządzenia przenośne – możemy zabierać urządzenie do innych pojazdów, pamiętając, aby zmianę wprowadzić również w systemie e-TOLL
- Nie wymagają specjalistycznego montażu
- Łatwość w dostępie- można zakupić na stacjach benzynowych, punktach dystrybucji lub przez Internet
- W urządzeniu znajduje się bateria, co może powodować dłuższy czas uruchomienia urządzenia i złapania sygnału po dłuższym postoju
- Najlepiej wybierać urządzenia, które posiadają dodatkowe funkcje m.in. powiadomienia o przypadkowym odłączeniu OBU podczas jazdy
- Koszty będą związane z zakupem urządzenia i comiesięcznej opłaty abonamentowej
- Urządzenia OBU nie są tak zaawansowane jak w przypadku ZSL, które pozwalają na wgląd danych, np. czas pracy kierowców, poziom paliwa
ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny):
- Brak konieczności ładowania
- System znany przewoźnikom
- zaawansowane urządzenia instalowane na stałe do pojazdów z podłączeniem do komputera pojazdu CAN i cyfrowego tachografu
- Urządzenie GPS
- Nowoczesne systemy ZSL łączą wiele funkcji, m.in. Kontrola czasu pracy kierowców, śledzenie pozycji pojazdów, korzystanie z systemu SENT, kontrolowanie poziomu i zużycia paliwa
- Kosztowny zakup i profesjonalny montaż
Tak więc pozostaje pytanie, które urządzenie wybrać?
Każde z tych urządzeń posiada zarówno wady jak i zalety, mają zarówno cechy wspólne jak i te zupełnie odmienne. Urządzenie OBU wiąże się z mniejszym kosztem, ale należy pamiętać, że jest zawodne. W przypadku ZSL musimy liczyć się z większym kosztem, ale mamy gwarancję niezawodności i funkcjonalności. Wybierając urządzenie, przewoźnicy powinni kierować się swoimi indywidualnymi potrzebami.
Pamiętaj! Zanim zdecydujesz się na urządzenie, sprawdź, czy są dopuszczone przez KAS.
Wprowadzony został otwarty model dystrybucji urządzeń wykorzystywanych do naliczania opłaty. Każdy producent ustala swoje własne reguły sprzedaży, od niego bowiem będzie zależała płatność jednorazowa lub miesięczna. Każdy operator, aby zostać podłączony do systemu, musi przejść szereg wymogów technicznych i otrzymać pozytywny wynik testów integracyjnych. Na stronie https://etoll.gov.pl/ opublikowana została lista certyfikowanych operatorów urządzeń OBU/ZSL, która jest na bieżąco aktualizowana.
Ulga podatkowa dla przewoźników
Zakup urządzeń ZSL/OBU stanowi ogromny wydatek dla przewoźników. Ulga ma złagodzić koszty poniesione przez przedsiębiorców transportowych w związku ze zmianą systemu poboru opłat drogowych. Przepisy wprowadzające ulgę na zakup urządzeń OBU/ZSL obowiązują od 29 czerwca 2021 r. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za 2021 rok. Można odliczyć koszty nabycia urządzeń OBU/ZSL (zakup, leasing) i ich utrzymanie np. koszty abonamentu. Wysokość odliczenia będzie uzależniona od liczby posiadanych urządzeń OBU/ZSL. Maksymalna wysokość ulgi to 500 zł (netto) na każdy pojazd podatnika, który w 2021 r. dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie.