Tachograf w busie to istotna zmiana dla transportu busami, która może wpłynąć na organizację pracy całej Twojej floty – i lepiej przygotować się do niej z wyprzedzeniem. Jeśli prowadzisz firmę zajmującą się transportem rzeczy busami i wykorzystujesz lekkie pojazdy dostawcze (DMC od 2,5 do 3,5 tony) w międzynarodowym transporcie, od 1 lipca 2026 roku czekają Cię nowe obowiązki. W dalszej części artykułu znajdziesz kluczowe informacje dotyczące obowiązkowych tachografów w busach oraz zmian w przepisach, które mają istotne znaczenie dla całego sektora transportu.
Spis treści:
Odliczanie trwa: 1 lipca 2026 – ważna data dla firm transportowych
Od lat obowiązek używania tachografów kojarzony był głównie z ciężkimi pojazdami powyżej 3,5 tony. Jednak w związku z unijnym Pakietem Mobilności przepisy ulegają istotnym zmianom. Już wkrótce tachograf stanie się obowiązkowy również w mniejszych pojazdach. Jeśli Twoja firma korzysta z busów lub lekkich pojazdów dostawczych o DMC od 2,5 do 3,5 tony w transporcie międzynarodowym, powinieneś przygotować się na nowe wymogi, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2026 roku.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku, oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów:
Kogo dotyczą zmiany?
Nowe przepisy mają zastosowanie do:
- przewozu rzeczy w międzynarodowym transporcie drogowym i kabotażowym,
- pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony (łącznie z przyczepą lub naczepą).
To oznacza, że nawet jeśli Twoja firma nie korzysta z ciężarówek, ale przewozisz ładunki busem – musisz zainstalować tachograf i spełniać normy czasu pracy kierowcy. Nie wiesz, jak rozliczać odpoczynki lub przerwy kierowców zgodnie z prawem? Pobierz nasz darmowy e-book: Odpoczynki kierowcy pod kontrolą.

Podstawa prawna – co dokładnie się zmienia?
W rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:
„aa) od dnia 1 lipca 2026 r. – rzeczy w międzynarodowym transporcie drogowym lub kabotażowym, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 2,5 tony; lub”;
Powyższy zapis oznacza, że Rozporządzenie 561 będzie dotyczyło także przewozu rzeczy pojazdami od 2,5 tony.
Pełna treść artykułu 2 Rozporządzenia 561 uwzględniające zmiany związane z pojazdami o DMC od 2,5 tony w przewozie międzynarodowym:
Artykuł 2
1. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do przewozu drogowego:
a) rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5 tony; lub
aa) 10 od dnia 1 lipca 2026 r. – rzeczy w międzynarodowym transporcie drogowym lub kabotażowym, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 2,5 tony; lub
b) osób, pojazdami skonstruowanymi lub trwale przystosowanymi i przeznaczonymi do przewozu więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą.
Link do pełnej treści Rozporządzenia 2020/1054:
Link do pełnej treści Rozporządzenia 561:
Wejście w życie zmian dotyczących pojazdów już od dopuszczalnej masy całkowitej 2,5 tony do Rozporządzenia 561 znacząco wpłynie na bezpieczeństwo samych kierowców, ale także na pozostałych uczestników ruchu drogowego. Wszystko to za sprawą tego, że kierowcy zaczną podlegać pod artykuły 6, 7, 8 i 9 Rozporządzenia 561, które odnosi się do istotnego rozdziału pt: „ZAŁOGA, CZASY PROWADZENIA POJAZDU, PRZERWY I OKRESY ODPOCZYNKU”, który to jest fundamentem organizacji czasu pracy kierowców w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.
Zobacz skróconą ściągę z Czasu Pracy Kierowcy (Rozporządzenie 561) – idealne narzędzie do szybkiej orientacji w przepisach.
Jakie obowiązki spadną na przewoźników?
Wprowadzenie obowiązku montażu tachografów w pojazdach o DMC od 2,5 do 3,5 tony stanowi istotną zmianę dla przedsiębiorców działających w transporcie międzynarodowym. Nowe regulacje wynikające z Pakietu Mobilności mają na celu ujednolicenie standardów pracy kierowców oraz zapewnienie uczciwej konkurencji na unijnym rynku usług przewozowych.
Aby uniknąć konsekwencji prawnych i administracyjnych, przedsiębiorcy powinni już teraz rozpocząć przygotowania do nadchodzących zmian, w szczególności zaplanować wyposażenie pojazdów w odpowiednie tachografy, przeszkolenie kierowców oraz wdrożenie procedur związanych z odczytem i archiwizacją danych.
Wczesne dostosowanie się do wymogów prawnych pozwoli nie tylko na zachowanie ciągłości operacyjnej, lecz także na zwiększenie przejrzystości i efektywności zarządzania flotą w dłuższej perspektywie.
Chcesz wiedzieć więcej o Pakiecie Mobilności?
Jeśli umknęły Ci dotychczasowe zmiany, które wprowadził Pakiet Mobilności, to koniecznie zajrzyj do specjalnie przygotowanego przez nas artykułu na ten temat, w którym dokładnie opisujemy wszystko, co już się wydarzyło, oraz to, co jeszcze przed nami: Pakiet Mobilności – wszystko, co musisz wiedzieć
Podsumowanie
Nowelizacja Rozporządzenia 561, która obejmie już od 1 lipca 2026 r. również pojazdy o DMC powyżej 2,5 tony w transporcie międzynarodowym, wprowadza fundamentalne zmiany w funkcjonowaniu firm transportowych. To nie tylko obowiązek montażu tachografów – to zmiana całego modelu zarządzania czasem pracy kierowcy.
Kierowcy busów, podobnie jak ich koledzy z ciężkiego transportu, będą objęci przepisami dotyczącymi maksymalnych czasów jazdy, obowiązkowych przerw i okresów odpoczynku – zgodnie z artykułami 6, 7, 8 i 9 Rozporządzenia 561. Przepisy te nie są formalnością – ich przestrzeganie ma realny wpływ na bezpieczeństwo na drogach oraz zdrowie i wydajność kierowców.
W praktyce oznacza to konieczność:
- rzetelnego planowania tras,
- stałego monitorowania naruszeń,
- szkolenia załogi z przepisów czasu pracy,
- a także przygotowania firmy na kontrole drogowe i administracyjne.
Aby ułatwić Ci przygotowania i upewnić się, że znasz wszystkie kluczowe zasady – pobierz bezpłatny e-book:
W razie dodatkowych informacji skontaktuj się z naszym działem sprzedaży (+48 32 70 70 400) lub działem pomocy technicznej (+48 32 70 70 440).
Zachęcamy do śledzenia nas na portalach LinkedIn, Facebook, Instagram oraz obserwowanie strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie i szeroki wybór szkoleń między innymi z czasu pracy kierowców.