Rząd przyjął w ubiegłym tygodniu projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Zgodnie z jej zapisami, miasta powyżej 100 tys. mieszkańców z przekroczeniami stężeń dwutlenku azotu (NO2) będą musiały stworzyć strefę czystego transportu. Dotychczas takie przekroczenie zanotowano w: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach.
22 października Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (UD 52). W uzasadnieniu projektu Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że wdrażane regulacje przyczynią się w szczególności do redukcji szkodliwych emisji m.in. tlenków azotu, pyłów zawieszonych oraz do ograniczenia zanieczyszczenia hałasem.
Wielkość stref czystego transportu ma zostać określona przez samorządy. W sytuacji, gdy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców – obowiązek utworzenia strefy czystego transportu, dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na terenie którego zostało odnotowane przekroczenie.
Warto w tym miejscu podkreślić, że Warszawa posiada już taką strefę, z kolei Kraków będzie miał ją ponownie najprawdopodobniej w przyszłym roku.
Wrocław jest zaawansowany w pracach nad SCT. Władze miejscie zleciły już wykonanie pomiarów drogowych oraz są po konsultacjach społecznych. Jedynym miastem, które nie podjęło jak na razie działań w tym zakresie są Katowice.
Rządowy projekt zakłada również obowiązek nabywania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych służących do wykonywania przewozów pasażerskich w ramach komunikacji miejskiej w gminach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tysięcy.