Przyszła pora omówić ostatni już artykuł z październikowej serii poświęconej rozporządzeniu 561. Tym razem powiemy sobie o wyłączeniach, a więc o artykule 3 i artykule 13 ów dokumentu. Dowiesz się, o jakie wyłączenia chodzi, jakich pojazdów one dotyczą i co jest z nimi związane. Seria artykułów poświęcona rozporządzeniu 561 przyjęła się bardzo dobrze. Chętnie Państwo czytali przygotowane treści, więc niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości pojawią się kolejne artykuły przybliżające mniej znane artykułu z tegoż dokumentu.
W tym artykule znajdziesz m.in.:
Artykuł 3 i 13 – najważniejsze informacje
Artykuł 3. rozporządzenia 561 definiuje nam kiedy owe rozporządzenia nie ma zastosowania. Znajdziemy w nim 11 podpunktów (od a do i) w których zostają wyszczególnione konkretne pojazdy, których, podczas wykonywania przewozu drogowego, rozporządzenie 561 nie dotyczy. Na samym początku, bo już w pierwszym podpunkcie znajdziemy informacje na temat pojazdów używanych do przewozu osób na trasach do 50 km od siedziby firmy. Mowa tutaj rzecz jasna o najczęściej zaliczanych w tej grupie busach, które wykonują stałe trasy w okolicy firmy transportowej. Spotkamy takowe w każdej miejscowości. Kierowcy wykonujący takie przewozy osób nie są objęci rozporządzeniem 561, w związku z czym nie muszą np. robić przerw po 4,5 godzinach jazdy itd. Ważne, aby w tym miejscu pamiętać o tym, że w powyższych przypadkach nie obowiązuje nas stosowanie całego dokumentu!
Sytuacja wygląda inaczej w artykule 13, gdyż w tym dokumencie mówimy wyłącznie o wyjątkach związanych z artykułami 5, 6, 7, 8 i 9, a więc z wszystkimi tymi, które zostały ujęte w rozdziale II rozporządzenia 561 pod nazwą: “Załoga, czasy prowadzenia pojazdu, przerwy i okresy odpoczynku”. Na temat właśnie tych przepisów zostały poświęcone odrębne artykuły w zeszłych tygodniach.
W artykule 13 zostało wyszczególnionych aż 18 pojazdów, które, w zależności od wykonywanej pracy, mogą zostać objęte powyższymi wyjątkami od stosowania przepisów zawartych w artykułach 5-9 rozporządzenia 561. Wyróżniamy tutaj między innymi popularne “elki” służące do nauki jazdy i egzaminów, pojazdy do przewozu cyrków i wesołych miasteczek, specjalistyczne pojazdy do przewozu pieniędzy i rzeczy wartościowych, czy chociażby pojazdy wykorzystywane wyłącznie na drogach wewnętrznych w takich obiektach jak porty, obszary między portowe oraz terminale kolejowe. Jeżeli pojazd podlega pod artykuł 13, to nie musi być on wyposażony w tachograf, a gdy takowy już w pojeździe się znajduje, to kierowca nie ma obowiązku jego używania. Potwierdzenie tego znajdziemy w artykule 29 ustawy o czasie pracy kierowców:
W punkcie pierwszym ów artykułu widzimy powtórzenie zapisu artykułu 13, zaś w punkcie 2 informacje na temat wyłączeń z zakresu stosowania tachografów. Za nierejestrowania aktywności na karcie kierowcy przez tachograf grożą niemałe konsekwencje finansowe. Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym i załącznikiem 1, a więc taryfikatorem dla kierowców, kierujący może spodziewać się takiej o to kary:
Przedsiębiorstwo transportowe musi liczyć się ze znacznie wyższymi kosztami za taki proceder:
Zauważ, że za powyższe naruszenie mamy przydzieloną wagę NN, a więc najpoważniejszego naruszenia!
Kiedy stosujemy rozporządzenie 561?
Nie można mówić o wyłączeniach całościowych (art. 3) i częściowych (art. 13) bez powiedzenia o tym, kiedy rozporządzenie 561 należy stosować. Informacje na ten temat znajdujemy w artykule 2 ów dokumentu, gdzie czytamy:
Obowiązującymi na ten moment (październik 2023 roku) są dwie grupy. Pierwsza dotyczy przewozu drogowego rzeczy, gdy DMC>3,5 tony, druga zaś dotyczy przewozu osób, gdy liczba osób z kierowcą przekracza 9. To jak dotąd od lat jedyne warunki związane ze stosowaniem rozporządzenia 561. Od paru lat wiemy, że już za niedługo, bo od 1 lipca 2026 roku, dojdzie nam trzecia grupa pojazdów – będą to pojazdy o DMC>2,5 tony w przewozie międzynarodowym.
Pojawienie się w tym miejscu trzeciej grupy zostało zapisane w rozporządzeniu już 20 sierpnia 2020 roku, wraz z datą wejścia w życie tego zapisu (1 lipiec 2026 roku). Co ciekawe, miesiąc przed wejściem w życie tego zapisu zacznie obowiązywać inny, równie istotny. Od 1 czerwca 2026 roku tachografy inteligentne drugiej generacji (obowiązujące w nowo produkowanych pojazdach od 21 sierpnia 2023 roku) będą musiały znaleźć się w pojazdach, które wykonują przewozy międzynarodowe i których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 tony. Czasu do tego dnia zostało sporo i muszą zostać spełnione odpowiednie warunki, abyśmy mogli mówić o pełnym funkcjonowaniu tego zapisu. Ostatnie wydarzenia związane z pojawieniem się wspomnianych tachografów inteligentnych drugiej generacji i wielu problemów z nimi związanymi nie napawają specjalnym optymizmem w tej kwestii. Czas pokaże jak sytuacja się rozwinie.
Jak rozumieć wyłączenia z artykułów 3 i 13 rozporządzenia 561 – stanowisko Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego
Na stronie rządowej można znaleźć pewne wytyczne w kwestii interpretacji artykułów 3 i 13 z rozporządzenia 561. Wytyczne te podaje samo GITD w sekcji najczęściej zadawanych pytań. W zdawkowy sposób możemy dowiedzieć się o zapisach ów artykułów. Link do strony poniżej:
https://www.gov.pl/web/gitd/wylaczenia-art-3-i-13-z-5612006
Przypomnienie
Link do wcześniejszych artykułów poświęconych tematyce rozporządzenia 561 poniżej:
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl