Przegląd techniczny ciężarówek od września 2025 będzie droższy. Po raz pierwszy od ponad 20 lat opłaty wzrosną zgodnie z decyzją Ministerstwa Infrastruktury. Powodem są rosnące koszty utrzymania stacji kontroli pojazdów (SKP) – m.in. wynagrodzenia diagnostów, inflacja i energia. Dla firm transportowych posiadających samochody ciężarowe oznacza to konieczność strategicznego planowania badań technicznych oraz to, że każde okresowe badanie techniczne będzie generowało wyższe koszty.
Spis treści
Podwyżki opłat za badania techniczne ciężarówek od września 2025 – co musisz wiedzieć?
W sierpniu 2025 r. rząd ogłosił, że od września 2025 r. wzrosną opłaty za badania techniczne pojazdów. Po raz pierwszy od ponad dwóch dekad Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na podwyżkę, a nowe stawki szczególnie dotkną firmy transportowe posiadające floty ciężarówek.
Przez ostatnie 20 lat opłaty pozostawały zamrożone, mimo że koszty funkcjonowania stacji kontroli pojazdów (SKP) rosły w szybkim tempie. Badania techniczne samochodów ciężarowych przeprowadzane są w okręgowej stacji, a opłaty za te usługi są ustalane ustawowo i obowiązują na wszystkich stacjach w Polsce. Płace diagnostów, koszty energii, ogrzewania i legalizacji sprzętu oraz opłaty administracyjne rosnące z roku na rok. W latach 2023–2024 doprowadziło to do spadku rentowności wielu stacji i zamykania kolejnych punktów. Resort infrastruktury swoje działania uzasadnia w następujący sposób, że brak waloryzacji stawek przez ponad dwie dekady zmniejszał atrakcyjność rynku SKP, co w konsekwencji ograniczało dostępność przeglądów technicznych, która zależy również od liczby czynnych stacji.
Co się zmieni? – nowe stawki i reformy
Wysokość opłat po podwyżce
Największy skok cen dotyczy pojazdów ciężarowych i autobusów. Po zmianach właściciele ciężarówek i autobusów zapłacą:
- Samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5–16 t – 234 zł (obecnie 153 zł)
- Samochody ciężarowe powyżej 16 t, ciągniki siodłowe i balastowe – 269 zł (176 zł)
- Autobusy powyżej 15 miejsc – 304 zł (199 zł),
Dla porównania, w przypadku mniejszych pojazdów:
- Samochody osobowe, busy do 15 osób, małe samochody dostawcze lub lekkie pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 149 zł (98 zł)
- Motocykle i ciągniki rolnicze – 94 zł (62 zł)
Rząd planuje także automatyczną waloryzację stawek powiązaną z sytuacją gospodarczą, aby uniknąć ponownego wieloletniego zamrożenia cen.
Dodatkowe zmiany w systemie badań
Podwyżki to tylko jedna część reformy. Nowe przepisy wprowadzają kilka istotnych wymogów:
- Obowiązkowa dokumentacja fotograficzna pojazdu podczas przeglądu. Dzięki czemu każdy przegląd techniczny samochodu ciężarowego będzie lepiej udokumentowany i łatwiejszy do weryfikacji w przypadku kontroli ruchu drogowego.
- Nowy system szkoleń i certyfikacji diagnostów – poprawi jakość badań i ujednolici standardy.
- Badanie do 30 dni przed terminem – właściciele pojazdów będą mogli przeprowadzić przegląd wcześniej bez utraty ważności, co ułatwi planowanie.
- Automatyczna waloryzacja opłat – stawki będą indeksowane zgodnie z określonymi wskaźnikami ekonomicznymi.
Niektóre badania techniczne są przeprowadzane w celu identyfikacji pojazdu lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji. W przypadku pojazdów po zmianach konstrukcyjnych, przeznaczonych do nauki jazdy, przewozu materiałów niebezpiecznych lub przewozu osób, wymagane są badania specjalistyczne oraz spełnienie dodatkowych wymagań technicznych lub dodatkowych warunków technicznych. Określono dodatkowe wymagania techniczne dla pojazdów, które muszą spełniać określone warunki techniczne, np. dla przewozu osób lub przewozu materiałów niebezpiecznych.
Jak podwyżki wpłyną na firmy transportowe?
Dla przewoźników posiadających kilka lub kilkanaście pojazdów roczne badania stanowią istotny koszt. Wzrost stawki o kilkadziesiąt złotych na każdy pojazd oznacza zwiększenie budżetu stałego nawet o kilka tysięcy złotych rocznie. Z drugiej strony, rząd argumentuje, że wyższe opłaty ustabilizują sieć stacji kontroli pojazdów i poprawią dostępność terminów badań technicznych.
Wzrost kosztów będzie szczególnie odczuwalny w:
- Małych firmach transportowych, które często operują na niskich marżach. Każde dodatkowe obciążenie finansowe może wymagać renegocjacji umów lub podwyższenia cen usług.
- Dużych flotach, gdzie kilkadziesiąt pojazdów zwiększa sumę rocznych wydatków. Firmy te będą musiały uwzględnić podwyżki w swoich planach finansowych i negocjacjach z klientami.
- Obsłudze logistycznej, ponieważ terminy badań technicznych będą musiały być zaplanowane z wyprzedzeniem, aby uniknąć przestojów w pracy pojazdów.
Warto jednak podkreślić, że dzięki reformie stacje będą lepiej wyposażone i szkolone, co zmniejszy ryzyko błędów i potencjalnych mandatów za niewłaściwy stan techniczny pojazdu.
Tym bardziej że wraz z podwyżką rośnie też ryzyko kar – a te, zgodnie z nowym taryfikatorem kar w transporcie 2025, są surowe i szczegółowo opisane. Warto przy okazji przypomnieć o innych obowiązkach przewoźników – np. tych związanych z kontrolami PIP i wymaganiami prawnymi.
Konsekwencje braku przeglądu technicznego – ryzyka i sankcje dla przewoźników
Brak ważnego przeglądu technicznego samochodu ciężarowego to nie tylko ryzyko dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale także poważne konsekwencje prawne i finansowe dla przewoźników. W przypadku, gdy pojazd nie posiada aktualnego badania technicznego, podczas kontroli drogowej może dojść do zatrzymania dowodu rejestracyjnego oraz natychmiastowego wycofania pojazdu z ruchu drogowego. Dodatkowo właścicielowi grożą wysokie mandaty, sięgające nawet kilku tysięcy złotych, a w skrajnych przypadkach wszczęcie postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji przewoźnika.
Strategia dla przewoźników – jak przygotować firmę na badania techniczne pojazdów?
1. Zaplanuj przeglądy przed wrześniem 2025
Jeśli termin badania technicznego pojazdu ciężarowego przypada na lato lub wczesną jesień, warto rozważyć wykonanie badania okresowego samochodu ciężarowego przed wejściem w życie nowych stawek. Dzięki temu zaoszczędzisz kilkadziesiąt złotych na każdym pojeździe i zyskasz rok spokoju przed kolejnym badaniem.
O zasadach i wysokości kar przeczytasz tutaj: Mandaty na drogach – przewodnik dla kierowców i firm.
2. Uwzględnij wyższe koszty w budżecie
Podczas planowania budżetu na 2026 r. uwzględnij roczne koszty badań technicznych według nowych stawek. Jeśli zarządzasz flotą kilkudziesięciu pojazdów, wzrost opłat może znacząco wpłynąć na rentowność. Warto renegocjować stawki z klientami lub poszukać oszczędności w innych obszarach.
3. Wykorzystaj narzędzia do zarządzania flotą
Nowe przepisy wymagają lepszego planowania i kontroli terminów. System Tachospeed Expert może Ci w tym pomóc – pozwala monitorować terminy badań technicznych oraz planować przeglądy z wyprzedzeniem. Dzięki automatycznym przypomnieniom unikniesz kar za brak ważnego badania i zaplanujesz serwis w czasie najmniej obciążającym Twoje zlecenia.
4. Edukuj kierowców i zespół
Przekaż kierowcom informację o nowych zasadach, w tym obowiązku dokumentacji fotograficznej i możliwości wykonania badania z wyprzedzeniem. Dzięki temu unikniecie nieporozumień podczas wizyty w stacji kontroli pojazdów. Zadbaj również o szkolenia w zakresie bezpieczeństwa, aby każdy pojazd był utrzymany w należytym stanie technicznym.
Podsumowanie
Podwyżki opłat za badania techniczne samochodów ciężarowych i innych pojazdów, które wejdą w życie we wrześniu 2025 r., są pierwszą taką zmianą od ponad 20 lat. Rosnące koszty utrzymania stacji kontroli pojazdów i malejąca ich liczba zmusiły rząd do działania. Choć nowe stawki zwiększą obciążenia finansowe przewoźników, reforma ma poprawić jakość badań i stabilność rynku. Właściciele firm transportowych powinni już teraz zaplanować badania swoich pojazdów, uwzględnić wyższe opłaty w budżetach, aby sprawnie zarządzać flotą i minimalizować ryzyko dodatkowych kosztów.
Zachęcamy do śledzenia nas na portalach LinkedIn, Facebook, Instagram oraz obserwowanie strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie i szeroki wybór szkoleń między innymi z czasu pracy kierowców.