Rosnące koszty, niekorzystne regulacje i skutki wojny w Ukrainie sprawiły, że duża liczba firm transportowych znalazła się na krawędzi bankructwa. Złą sytuację w branży potwierdzają liczby. Tylko w pierwszym kwartale roku upadłość ogłosiło 120 przewoźników. 1400 znajduje się w restrukturyzacji. Problemy widać gołym okiem.
Spis treści:
Polska branża transportowa odgrywa kluczową rolę w europejskim i światowym handlu. Dzięki strategicznemu położeniu w centrum Europy oraz dobrze rozwiniętej infrastrukturze nasz kraj stał się jednym z głównych hubów transportowych na kontynencie.
Niemniej jednak sektor ten zmaga się z wieloma wyzwaniami, które mogą wpłynąć na jego dalszy rozwój i konkurencyjność. Kolejne firmy transportowe znikają z rynku — pokazują to dobitnie dane.
Jak informuje Główny Urząd Statystyczny, w pierwszym kwartale 2024 r. upadłość ogłosiło 120 przewoźników, gdy rok wcześniej było ich 105, a dwa lata temu 90. Jeszcze większy niepokój budzą statystyki dotyczące postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych łącznie.
Według danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej, w pierwszych trzech miesiącach tego roku otwarto ich 1278, z czego 7 dotyczyło przedsiębiorstw zajmujących się transportem i magazynowaniem. W całym 2023 roku takich spraw odnotowano 4649 (wzrost o 70 proc. rok do roku). Natomiast w 2022 r. było 2730 spraw, w 2021 r. 2270, a w 2019 r., czyli przed pandemią – 1051.
W całej branży słychać głosy, że: „Sytuacja systematycznie pogarsza się, a perspektywy na przyszłość nie napawają optymizmem”.
Jak obniżyć koszty?
Rozwiązaniem, które pomoże zmierzyć się z rosnącymi kosztami transportu, może być audyt wewnętrzny w firmie transportowej. Ma on na celu zidentyfikowanie wszelkich nieprawidłowości w działalności przedsiębiorstwa.
Nasi experci podpowiedzą, jak najkorzystniej zatrudniać kierowców w transporcie drogowym. Przygotujemy i wdrożymy rozwiązania, które pozwolą optymalnie wykorzystać Twoje zasoby.
Nauczymy Twoich kierowców poprawnej obsługi tachografów cyfrowych. Doradzimy, jak podpisać umowę o pracę, jak skonstruować regulamin pracy i wynagradzania. Wskażemy gdzie szukać oszczędności i jak zoptymalizować koszty.
W skład audytu wchodzą: teczki osobowe i dokumentacja firmowa. Audyt jest rozwiązaniem, które zagwarantuje Ci indywidualną analizę prawidłowości dotychczas prowadzonych działań To również wdrożenie nowych strategii pozwalających zoptymalizować i usystematyzować proces dokumentowania i rozliczania Twojej firmy i pracowników.
Po audycie nie zostajesz sam! W naszej ofercie znajduje się również kompleksowa usługa po audytowa. Gwarantujemy wsparcie w całym procesie wdrażania nowej strategii lub rozwiązań.
Problemy legislacyjne
Polska branża transportowa musi również zmagać się z rosnącą ilością regulacji prawnych i biurokratycznych wymogów. Zmieniające się przepisy dotyczące czasu pracy kierowców, norm emisji spalin oraz różnorodne wymagania w różnych krajach UE sprawiają, że przedsiębiorstwa muszą inwestować znaczące środki w dostosowanie się do nowych wymagań.
Biurokracja, związana z koniecznością uzyskiwania różnego rodzaju zezwoleń i certyfikatów, również stanowi istotne obciążenie. Oznacza ona zwiększenie kosztów.
Na tym nie koniec. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało zawieszenie na okres 2 lat wydawania zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencji wspólnotowych przewozu drogowego rzeczy.
Propozycja jest uargumentowana fatalną sytuacją branży oraz rosnącą aktywnością na polskim rynku kapitału zagranicznego. Po wybuchu wojny na Ukrainie ministerstwo zauważa, że rejestracja nowych firm może nie być wyłącznie domeną polskiego kapitału.
Co dalej?
Branża transportowa stoi przed wieloma wyzwaniami, które mogą wpłynąć na jej dalszy rozwój i konkurencyjność. Wzrost kosztów operacyjnych, niedobór wykwalifikowanych kierowców, problemy infrastrukturalne, skomplikowane regulacje prawne oraz rosnąca konkurencja międzynarodowa to tylko niektóre z problemów, z jakimi musi się zmierzyć ten sektor.
Aby sprostać tym wyzwaniom, konieczne jest podjęcie działań na różnych poziomach – od inwestycji w infrastrukturę, przez wspieranie edukacji i szkolenia kierowców, po wprowadzenie usprawnień legislacyjnych. Tylko kompleksowe podejście może zapewnić dalszy rozwój i sukces polskiej branży transportowej na globalnym rynku.