Akty prawne wchodzące w skład pakietu mobilności zostały opublikowane 31 lipca 2020r. w dzienniku urzędowym UE, ich wdrożenie zajmie kilka lat. Pierwsza część z zakresu przepisów czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku obowiązuje od 20 sierpnia 2020 r., a następne będą kolejno wchodzić w życie aż do 2026 r. Największą obawą dla przewoźników są przepisy dotyczące delegowania, które będą obowiązywały od lutego 2022 r. Obecnie pojawia się wiele informacji dotyczących znacznego wzrostu kosztów, które tylko potęgują niepokój wśród właścicieli firm transportowych.
Spis treści
- Pakiet mobilności – wszystko co musisz wiedzieć
- Czego możemy się spodziewać w przyszłości?
- Przewozy objęte delegowaniem
- Przewozy wyłączone z delegowania
- Wymogi formalne przewoźnika
- Dokumenty w kabinie pojazdu
- Wyrównanie do wynagrodzenia minimalnego
- Zmiany w polskich przepisach
Pakiet mobilności – wszystko co musisz wiedzieć
Cały proces kolejnego wdrażania przepisów z pakietu mobilności został przez nas szczegółowo opisany w jednym z naszych poprzednich artykułów. Dowiedz się więcej: Pakiet mobilności – wszystko co musisz wiedzieć
Czego możemy się spodziewać w przyszłości?
Nowe przepisy mają na celu ustalenie płacy równej dla kierowców ciężarówek, którzy wykonują przewozy międzynarodowe. Przewoźnicy będą zobowiązani do rozliczania i wypłacania kierowcom co najmniej płacy minimalnej oraz wszelkich dodatków obowiązujących w kraju, w którym wykonują usługę transportową. Najistotniejszą zasadą jest to, że za tę samą pracę w tym samym miejscu powinno przysługiwać to samo wynagrodzenie. Oznacza to, że kierowca powinien otrzymywać takie wynagrodzenie jak pracownik lokalny. Przykładowo, jeżeli kierowca wykonuje operacje kabotażowe we Francji, to za czas pracy przysługuje mu wynagrodzenie określone według prawa francuskiego.
Nie lada wyzwanie stoi w rezultacie przed przedsiębiorcami zajmującymi się branżą transportową.
Przewozy objęte delegowaniem
- Przewozy kabotażowe
- Przewozy typu cross-trade
Przewozy wyłączone z delegowania
- Tranzyt
- Przewozy bilateralne
- Przewozy kombinowane odbywające się w ramach transportu dwustronnego
Wymogi formalne przewoźnika
Zasady formalne zostały uproszczone, przewoźnicy nie będą musieli dokonywać zgłoszeń na różnych formularzach danego kraju. Zostanie wprowadzony jeden ustandaryzowany, ogólnoeuropejski formularz, który będzie składany elektronicznie przy pomocy systemu IMI. Zgłoszenia kierowcy trzeba będzie dokonać najpóźniej w momencie rozpoczęcia delegowania. Do celów kontrolnych informacje zawarte w zgłoszeniach będą przechowywane przez 24 miesiące.
Uwaga! Ważna zmiana! Brak obowiązku powoływania przedstawicielstwa w kraju do którego delegujemy kierowcę!
Dokumenty w kabinie pojazdu
Kierowca nie będzie musiał posiadać przy sobie dokumentów w wersji papierowej, do celów kontrolnych wystarczająca będzie wersja elektroniczna. Najważniejsze dokumenty to:
- elektroniczne potwierdzenie zgłoszenia kierowcy
- listy przewozowe
- zapisy tachografu z wpisanymi symbolami państw przekroczenia granic
Pozostałe dokumenty, jak umowy o pracę, ewidencje czasu pracy mogą być przesyłane elektronicznie również za pomocą systemu IMI na wyraźne polecenie służb kontrolnych.
Wyrównanie do wynagrodzenia minimalnego
Przewoźnicy będą mieli obowiązek wypłacania delegowanym kierowcom pełnego wynagrodzenia obowiązującego w danym kraju, a nie stawki minimalnej. Należy więc pamiętać aby wliczać wszystkie składniki wynagrodzenia określone w ustawodawstwie państw członkowskich.
Uwaga! Ważna zmiana! Do wynagrodzenia za okres delegowania nie wolno będzie zaliczyć diet i noclegów kierowcy.
Zmiany w polskich przepisach
Niewątpliwie zmiany odnośnie delegowania kierowców spowodują ogromny wzrost kosztów poniesionych przez przewoźników, dlatego środowisko transportowe domaga się zmian w polskim ustawodawstwie. Ministerstwo Infrastruktury planuje znaczące zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców dotyczące definicji podróży służbowej. Przychodzi nam jedno pytanie na myśl – czy zdążą ze zmianami przed wejściem w życie przepisów o delegowaniu w lutym 2022 r.?
Autorką artykułu jest:
Anna Kabus Ekspert branży transportowej |