[AKTUALIZACJA] Odstępstwa od stosowania Rozporządzenia 561 (EU) w związku z pandemią

W związku z sytuacją epidemiologiczną w Europie, kraje europejskie wprowadziły wyłączenia stosowania się do norm czasu jazdy, przerw i odpoczynków kierowców wynikających z Rozporządzenia 561/2006. Poniżej przedstawiamy listę krajów, które wprowadziły zmiany powołując się na art. 14 Rozporządzenia 561/2006. Zawieszenie norm ma ułatwić zaopatrzenie w żywność oraz leki, spowodowane jest również zamknięciem granic. Kierowcy mają pracować więcej i odpoczywać krócej, by uzupełnić braki w dostawach.   Wprowadzanie zmian…

Czytaj dalej

[AKTUALIZACJA] Odstępstwa od stosowania Rozporządzenia 561 w Polsce w związku z pandemią

Polska jest kolejnym krajem wprowadzającym odstępstwa w stosowaniu Rozporządzenia 561 w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 (COVID-19). Jak informuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, w Polsce od dnia dzisiejszego na podstawie art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego wprowadza się tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów art. 6-7 ww. rozporządzenia w stosunku do kierowców wykonujących międzynarodowy transport…

Czytaj dalej

Zasady zwolnienia z obowiązku kwarantanny kierowców zawodowych

Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy również kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który legitymuje się świadectwem kierowcy. Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy również kierowców zawodowych w międzynarodowym transporcie drogowym (w tym międzynarodowym transporcie kombinowanym) wracających z zagranicy innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport…

Czytaj dalej

Błąd X35 występujący w tachografach Stoneridge 

Przedsiębiorcy, którzy w swoich pojazdach posiadają tachograf nowej generacji Stoneridge SE5000-8 „Rev A”, który został sparowany z czujnikiem ruchu KITAS4 produkcji firmy Continental mogą w niektórych przypadkach wpaść w kłopoty w trakcie kontroli i zostać oskarżeni o manipulację w zapisie tachografu w przypadku kontroli. Co może spowodować taki stan rzeczy? Obecnie istnieją dwa rodzaje czujników ruchu zatwierdzone do stosowania wraz z inteligentnymi tachografami, są to modele, TACH3 i KITAS4 wykonane zgodnie z normą…

Czytaj dalej

Małe ilości – ADR, czy nie ADR? cz. 2

W poprzednim artykule zacząłem omawianie sposobu przewozu towarów niebezpiecznych w „ilościach ograniczonych”. Przewożenie w „ilościach ograniczonych” pozwala na ograniczenie kosztów związanych z dostosowaniem się do obowiązujących przepisów. Stosując ten sposób przewozu jesteśmy zwolnieni z dużej części przepisów umowy ADR, jednakże to zwolnienie nie obejmuje wszystkich przepisów określających przewóz towarów niebezpiecznych.

Czytaj dalej

Małe ilości – ADR, czy nie ADR? cz. 1

Mamy przepisy wyłączające niektóre towary niebezpieczne, bądź określone ich ilości spod przepisów stosowanych przy przewozie towarów niebezpiecznych, gdyż te „małe ilości” nie stanowią takiego samego zagrożenia, jak większe ilości tych towarów, które już są obwarowane przepisami umowy ADR. Sama idea wprowadzenia tych przepisów jest słuszna, ale czy przewóz tych małych ilości towarów niebezpiecznych jest naprawdę bezpieczny?

Czytaj dalej

Badania techniczne pojazdów

Ostatnio głośno się zrobiło na temat badań technicznych pojazdów. A wszystko za sprawą niedawnych zmian w przepisach, a dokładniej nowej sankcji za brak badań technicznych nakładanych przez organy kontrolne. We wrześniu 2018 r. ukazała się nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, która zawiera m.in. załączniki określające wysokości kar za naruszenia określonych przepisów. Znajdziemy tam kary pieniężne za naruszenia norm czasu pracy, naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym, ale są tam również sankcje za niepoddanie…

Czytaj dalej

Czy za manipulację zapisów tachografu można trafić do więzienia?

Nowelizacja prawa o ruchu drogowym i kodeksu karnego wprowadzająca obowiązek zgłoszenia wymiany drogomierza i sankcje karne za fałszowanie zapisów stanu drogomierza czeka na podpis prezydenta. O ile zmiany w prawie o ruchu drogowym mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku o tyle zmiany w kodeksie karnym będą obowiązywać po 14 dniach od opublikowania zmiany do ustawy. Treść art. 306a kodeksu karnego § 1 wskazuje, że kto zmienia wskazanie drogomierza…

Czytaj dalej

Nie płać kary za brak ewidencji pomimo wyłączenia z obowiązku rejestracji przez tachograf

W związku z wątpliwościami dotyczącymi przewozów wyłączonych z zakresie stosowania Rozp. 561/2006, jak również wyłączenia z ustawy o czasie pracy kierowców, należy wskazać, że zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt. h ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. i art. 3 Rozp. 561/2006 spora część przewozów i pojazdów wyłączona jest na podstawie ww. artykułów z obowiązku stosowania zapisów z art. 5-9 Rozporządzenia WE 561/2006, tj. stosowania…

Czytaj dalej