Taryfikator kar nadal budzi wiele pytań i wątpliwości – zarówno wśród kierowców, jak i przedsiębiorców transportowych. Obowiązujące kary pieniężne dotyczą m.in. naruszeń związanych z czasem pracy, tachografami, wagą pojazdu czy dokumentacją przewozową. Co istotne, odpowiedzialność spoczywa nie tylko na kierowcy – sankcje mogą dotknąć również firmę, a w skrajnych przypadkach skutkować utratą dobrej reputacji. Poniżej przedstawiamy kluczowe informacje o obowiązującym taryfikatorze kar, które w 2025 roku nadal mają zastosowanie w transporcie drogowym.
Spis treści:
Jedne z największych kar
Największymi i najbardziej dotkliwymi możliwymi karami jest kara za wykonywanie przewozów drogowych bez zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i bez wymaganej licencji (innej niż wspólnotowa); jak również wykonywanie transportu bez licencji wspólnotowej, na te wykroczenia może być nałożona kara w wysokości 12 000 zł.
W przypadku nieokazania przez kierowcę wypisu z:
- Zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego – kara to 200 zł. (12000 zł dla firmy).
- Wypisu z licencji – 200 zł. (500 zł dla zarządzającego).
- Świadectwa kierowcy – 150 zł. (dla międzynarodowego przewozu rzeczy 5000 zł dla zarządzającego).
Nieokazanie dokumentów:
- Zapisów i wydruków za dni, które podlegają kontroli, zapisów z karty kierowcy, oczywiście w przypadku jeśli kierowca taką kartę posiada – 200 zł.
- Wykresówki za dzień, który podlega kontroli – 500 zł.
- Za dni podlegające kontroli od 2 do 15 wykresówek – 1000 zł.
- W przypadku powyżej 15 wykresówek za dni podlegające kontroli – 1500 zł.
- Również każdego wymaganego dokumentu, związanego z danym transportem – 200 zł.
Możliwe jest również nałożenie kary przez organy kontrolujące w przypadku wykorzystania w pojeździe lub w miejscu do tego nieprzystosowanym; regularnego tygodniowego okresu odpoczynku lub innego dowolnego tygodniowego odpoczynku, który trwa ponad 45 godzin wykorzystywanego, który jest zastosowany jako rekompensata za skrócone tygodniowe odpoczynki – 50 zł.
Przy kontroli wykresówek, za każdy brakujący wpis 50 zł, nie więcej jednak niż 200 zł za jedną wykresówkę lub jeden wydruk.
Inna wysokość kary jest w przypadku jeśli kierowca okaże do kontroli wykresówkę brudną lub uszkodzoną na tyle, że nie będzie możliwe przeprowadzenie kontroli – za każdą wykresówkę 200 zł dla kierowcy i 100 zł dla firmy.
W przypadku kontroli w firmie transportowej nieokazanie danych z tachografu i karty kierowcy, jakie przedsiębiorca powinien przechowywać za każdy dzień, jest to 200 zł dla kierowcy, 150 zł dla przedsiębiorstwa i 50 zł dla zarządzającego.
Używanie kilku wykresówek w ciągu jednej doby, lub używanie kilku kart kierowców to 2000 zł dla kierowcy i 3000 zł kary dla firmy.
W przypadku używania przez kilku kierowców tej samej wykresówki lub tej samej karty kierowcy, to wysokość kary od 100 zł do nie więcej niż 1000 zł dla kierowcy i 3000 zł dla firmy.
Nałożona również może być kara za niezaznaczenie przez kierowcę symbolu państwa, którego granicę przekroczył, okazanie w czasie kontroli niekompletnych danych z wykresówki, wydruku z tachografu, karty kierowcy – 100 zł (za każdy dzień).
Za nieprowadzenie lub niewłaściwe prowadzenie ewidencji pracownika przedsiębiorca może otrzymać 1000 zł kary (8000 zł w przypadku fałszowania ewidencji lub odmowy jej udostępnienia).
Jeśli pracodawca nie udzieli przerwy w pracy, o której mowa w art.13 ust.1 ustawy z 2004 roku o czasie pracy kierowców, to wysokość kary – 300 zł.

Prowadzenie pojazdów z naruszeniem czasu jazdy:
Poniższe kwoty kar odnoszą się do przedsiębiorstwa transportowego.
- Przekroczenie dziennego czasu jazdy powyżej 9 godzin, w przypadku gdy kierowca już dwukrotnie w ciągu tygodnia wydłużył czas jazdy do 10 godzin (kary dla przedsiębiorstwa transportowego):
- od 15 minut do 1 godziny – 50 zł;
- od 1 godziny do 2 godzin – 150 zł (poważne naruszenie);
- od 2 godzin za każdą rozpoczętą godzinę – 200 zł (bardzo poważne naruszenie);
- za każdą rozpoczętą godzinę od 13 godzin i 30 minut, w sytuacji braku jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4 godziny i 40 minut – 550 zł (najpoważniejsze naruszenie).
- Przekroczenie dziennego czasu jazdy powyżej 10 godzin w przypadku, gdy jego wydłużenie w danym tygodniu było dozwolone (kary dla przedsiębiorstwa transportowego):
- do 1 godziny – 100 zł;
- od 1 godziny do 2 godzin – 200 zł (poważne naruszenie);
- od 2 godzin za każdą rozpoczętą godzinę – 250 zł (bardzo poważne naruszenie);
- za każdą rozpoczętą godzinę od 15 godzin w przypadku braku jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4 godziny i 30 minut- 550 zł (najpoważniejsze naruszenie).
- Przekroczenie dopuszczalnego tygodniowego czasu jazdy (kary dla przedsiębiorstwa transportowego):
- od 30 minut do 4 godzin – 150 zł;
- od 4 godzin do 9 godzin – 250 zł (poważne naruszenie);
- od 9 godzin do 14 godzin – 350 zł (bardzo poważne naruszenie);
- od 14 godzin, za każdą rozpoczętą godzinę – 550 zł (najpoważniejsze naruszenie).
- 50 zł kary dla kierowcy za przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o czas powyżej 30 minut do 2 godzin oraz za każdą następną rozpoczętą godzinę.1000 zł kary dla zarządzającego za przekroczenie przez kierowcę dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o co najmniej 14 godzin.
- Przekroczenie maksymalnego dwutygodniowego czasu jazdy:
- do 10 godzin – 250 zł;
- od 10 do 15 godzin – 350 zł (poważne naruszenie);
- od 15 godzin do 22 godzin i 30 minut – 550 zł (bardzo poważne naruszenie);
- od 22 godzin i 30 minut za każdą rozpoczętą godzinę – 700 zł (najpoważniejsze naruszenie).
1500 zł kary dla zarządzającego za przekroczenie przez kierowcę dopuszczalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o co najmniej 23 godziny.
Okresy odpoczynku
Poniższe kwoty kar odnoszą się do przedsiębiorstwa transportowego.
- Skrócenie wymaganego regularnego okresu odpoczynku dziennego (kary dla przedsiębiorstwa transportowego):
- do 1 godziny – 100 zł;
- od 1 godziny do 2 godzin i 30 minut – 200 zł (poważne naruszenie);
- od 2 godzin i 30 minut za każdą rozpoczętą godzinę – 350 zł (bardzo poważne naruszenie).
- Niespełnienie wymogu dzielonego dziennego okresu odpoczynku (kary dla przedsiębiorstwa transportowego):
- skrócenie do 1 godziny – 100 zł;
- od 1 godziny do dwóch godzin – 200 zł (poważne naruszenie);
- od 2 godzin, za każdą rozpoczętą godzinę – 350 zł (bardzo poważne naruszenie).
- Skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego, w obu przypadkach tj. załogi jednoosobowej i kilkuosobowej (kary dla przedsiębiorstwa transportowego):
- do 1 godziny – 150 zł;
- od 1 godziny do 2 godzin – 350 zł (poważne naruszenie);
- powyżej 2 godzin, za każdą rozpoczętą godzinę – 550 zł (bardzo poważne naruszenie).
- Skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku po kolejnych 12 okresach 24 godzin (kary dla przedsiębiorstwa transportowego):
- do 2 godzin – 150 zł;
- od 2 do 4 godzin – 300 zł (poważne naruszenie);
- powyżej 4 godzin, za każdą godzinę – 400 zł (bardzo poważne naruszenie).
- Przekroczenie 12 kolejnych okresów 24-godzinnych, po wykonaniu regularnego tygodniowego odpoczynku:
- do 3 godzin – 150 zł;
- od 3 do 12 godzin – 300 zł (poważne naruszenie);
- od 12 godzin, za każdą godzinę – 400 zł (bardzo poważne naruszenie).
Przekroczenia czasu pracy
Poniższe kwoty kar odnoszą się do przedsiębiorstwa transportowego.
- Jeśli kierowca przekroczy tygodniowy 60-godzinny wymiar czasu pracy, kara finansowa również może zostać nałożona w zależności od ilości godzin:
- do 1 godziny – 50 zł;
- od 1 do 5 godzin – 100 zł;
- od 5 do 10 godzin – 200 zł (poważne naruszenie);
- od 10 godzin wzwyż za każdą rozpoczętą godzinę – 300 zł (jest to bardzo poważne naruszenie).
- Przekroczenie maksymalnego tygodniowego 48-godzinnego czasu pracy kierowcy, gdy nie może on już tego czasu wydłużyć:
- do 2 godzin – 50 zł;
- od 2 do 8 godzin – 100 zł;
- od 8 do 12 godzin – 250 zł (poważne naruszenie);
- od 12 godzin za każdą rozpoczętą godzinę – 350 zł (bardzo poważne naruszenie).
- W przypadku przekroczenia dopuszczalnego dobowego 10-godzinnego czasu pracy w porze nocnej wysokość kar jest następująca:
- do 1 godziny – 50 zł;
- od 1 godz. do mniej niż 3 godz. – 100 zł (poważne naruszenie);
- od 3 godzin, za każdą rozpoczętą godzinę – 200 zł (bardzo poważne naruszenie).
Dopuszczenie do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 t do 3,5 t, których dopuszczalna masa całkowita została przekroczona:
- o mniej niż 5% – 500 zł;
- od 5% do mniej niż 10% – 1000 zł;
- od 10% do mniej niż 20% – 1500 zł;
- od 20% wzwyż – 2000 zł.
Jedną z wyższych kar, jaką można uzyskać, jest kara za niewłaściwą obsługę lub odłączenie, ingerencję w zapisy tachografu lub innego urządzenia rejestrującego, karty kierowcy i karty przedsiębiorcy. Jest to nawet 5000 zł. Dodatkowo za manipulacje przy tachografie kierowca może stracić prawo jazdy na okres 3 miesięcy, a za podłączenie niedozwolonego urządzenia jak np. magnes, aby przerabiać dane rejestrowe, to wysokość kary może wynieść nawet 10 000 zł.
Wykonując raporty w programie Tachospeed Expert, od razu możemy zobaczyć zaistniałe naruszenia, jak również wysokość kar, które mogą zostać za nie nałożone. Jest to niewątpliwym ułatwieniem w kontroli przebiegu prawidłowej pracy, ewidencji i jazdy kierowcy. Program jest narzędziem, które może pomóc firmie transportowej i często pomaga, aby tych naruszeń w przyszłości nie generować. Warto dokonać takiej kontroli na swoich danych w testowej wersji programu, którą można bezpłatnie pobrać.

Przykładowa strona z raportu kontrolnego inspekcji drogowej.
Grafika przedstawiająca przykładowy raport w programie Tachospeed Expert:

W artykule została opisana część kar, jakie mogą nałożyć na kierowców, właścicieli firm i zarządzających transportem służby kontrolujące. Odnoszą się one do transportu drogowego. Wprowadzony został również nowy taryfikator kar za naruszenia dla wszystkich kierowców, w którym również wprowadzono wiele zmian, między innymi za przekroczenie prędkości, czy brak ubezpieczenia OC; nie będziemy jednak ich tutaj omawiać.
Dodatkowe materiały:
W razie dodatkowych informacji skontaktuj się z naszym działem sprzedaży (+48 32 70 70 400) lub działem pomocy technicznej (+48 32 70 70 440).
Zachęcamy do śledzenia nas na portalach LinkedIn, Facebook, Instagram oraz obserwowanie strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie i szeroki wybór szkoleń między innymi z czasu pracy kierowców.