W związku z trudnościami, napotykanymi przy wdrażaniu wymogu instalacji nowoczesnych tachografów drugiej generacji, Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy obowiązujący do 28 lutego 2025 roku. Rozwiązanie to ma na celu wsparcie sektora transportu drogowego w dostosowaniu się do nowych regulacji.
Spis treści
Zasady i obowiązki wynikające z nowych przepisów
Na mocy rozporządzenia (UE) nr 165/2014, od 1 stycznia 2025 roku wszystkie pojazdy poruszające się po krajach członkowskich Unii Europejskiej, jeśli są wyposażone w analogowe lub starsze cyfrowe tachografy, muszą zostać zmodernizowane przez instalację inteligentnych tachografów drugiej generacji (G2V2).
Ze względu na trudności techniczne i organizacyjne, ustanowiono dwumiesięczny okres przejściowy, podczas którego kontrole drogowe będą miały charakter edukacyjny i informacyjny, zamiast kończyć się nakładaniem kar za brak wymiany urządzeń.
Problemy z wdrożeniem tachografów nowej generacji
Już w 2023 roku zgłaszano problemy z dostępnością nowoczesnych tachografów. Na posiedzeniu Komitetu ds. Transportu Drogowego 3 października 2023 roku Komisja Europejska poinformowała, że niektóre państwa członkowskie miały trudności z zapewnieniem odpowiedniej liczby urządzeń.
W rezultacie podjęto tymczasowe rozwiązania, pozwalając na instalację starszych modeli tachografów w nowych pojazdach do końca 2023 roku. Te starsze urządzenia muszą jednak zostać wymienione na najnowsze modele do 18 sierpnia 2025 roku.
Kluczowe terminy i wskazówki dla operatorów
- Do 31 grudnia 2024 roku – Obowiązkowa wymiana analogowych i cyfrowych tachografów starszej generacji (G1) w pojazdach uczestniczących w transporcie międzynarodowym.
- Od 1 stycznia do 28 lutego 2025 roku – Okres przejściowy, w którym nie będą nakładane mandaty, a kontrole skoncentrują się na działaniach edukacyjnych.
- Do 18 sierpnia 2025 roku – Termin ostateczny na wymianę tachografów G2V1 (instalowanych w pojazdach produkowanych między czerwcem 2019 a sierpniem 2023) na inteligentne tachografy drugiej generacji.
- Od 1 lipca 2026 roku – Obowiązek montażu tachografów obejmie również busy o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 tony do 3,5 tony, wykorzystywane w międzynarodowych przewozach zarobkowych rzeczy na terenie UE.
Tachografy w busach – co warto wiedzieć?
Choć powyższe przepisy dotyczą głównie pojazdów ciężarowych, od 1 lipca 2026 roku obowiązek montażu tachografów obejmie również busy o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 tony do 3,5 tony, wykorzystywane w międzynarodowych przewozach zarobkowych rzeczy.
Busy używane w przewozach krajowych pozostaną zwolnione z tego obowiązku.
Dokumenty i szczegóły dotyczące wdrożenia nowych zasad
- Sprawozdanie ze spotkania Komitetu ds. Transportu Drogowego z 3 października 2023 roku: Podkreślono w nim trudności z dostępnością tachografów G2V2 oraz czasowe dopuszczenie starszych modeli pod warunkiem ich wymiany do sierpnia 2025 roku.
- Sprawozdanie z posiedzenia Komitetu ds. Transportu Drogowego z 18 grudnia 2024 roku: Omówiono w nim szczegóły dotyczące okresu przejściowego do 28 lutego 2025 roku, w tym skupienie się na edukacji operatorów zamiast nakładania sankcji.
Jakie funkcje oferują nowe tachografy drugiej generacji?
Nowoczesne tachografy G2V2 wprowadzają szereg funkcji zwiększających wygodę i efektywność zarządzania transportem. Do najważniejszych należą:
- Rejestracja szczegółowych danych o czasie pracy i aktywności kierowcy, z możliwością ich zdalnego odczytu.
- Zwiększona pojemność pamięci, umożliwiająca przechowywanie większej ilości danych.
- Zabezpieczenia sygnału lokalizacji, bazujące na technologii OSNMA.
- Automatyczne zapisywanie momentu przekraczania granicy państwa, co eliminuje konieczność ręcznych wpisów (dotyczy kart kierowców wydanych po 21 sierpnia 2023 roku).
- Rejestracja dodatkowych informacji, takich jak momenty załadunku i rozładunku czy rodzaj przewozu (osoby/rzeczy).
Nowe funkcjonalności są korzystne zarówno dla przewoźników, jak i kierowców. Ułatwiają kontrolę pracy floty oraz zmniejszają obowiązki związane z ręcznym rejestrowaniem danych. Z kolei dla organów kontrolnych, takich jak ITD, oznaczają możliwość bardziej precyzyjnych i skutecznych inspekcji.
Informacje o karach za brak zgodności z przepisami
Nowe regulacje mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz efektywności transportu drogowego. Operatorzy powinni jak najszybciej dostosować swoje floty, aby uniknąć problemów wynikających z niezgodności z przepisami.
Francja
Przepisy w tym kraju przewidują surowe kary za:
- Fałszowanie dokumentacji elektronicznej.
- Nieprawidłowe użytkowanie i modyfikacje urządzeń kontrolnych.
- Brak wymaganego tachografu lub posiadanie wersji niespełniającej aktualnych wymogów prawnych.
Kary w takich przypadkach wynoszą nawet rok pozbawienia wolności oraz 30 000 euro grzywny.
Polska
W przypadku stwierdzenia braku wymaganego tachografu:
- Osoba zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie może otrzymać grzywnę w wysokości 2 000 zł.
- Firma Transportowa zostanie obciążona karą administracyjną w wysokości 10 000 zł.
Podsumowanie
Wymóg modernizacji tachografów jest odpowiedzią na dynamiczne potrzeby współczesnego transportu międzynarodowego. Chociaż wdrożenie tych zmian wiąże się z pewnymi kosztami, strategiczne podejście do planowania i wykorzystanie dostępnych form wsparcia mogą znacznie uprościć cały proces.
Wprowadzenie nowych urządzeń ma kluczowe znaczenie dla poprawy wydajności i zgodności z przepisami w branży transportowej. Sukces w realizacji tych celów zależy od ścisłej współpracy pomiędzy przewoźnikami, menedżerami transportu i organami państwowymi.
Zachęcamy do śledzenia nas na Instagramie, Facebooku oraz obserwowanie strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie, baza wiedzy czy szeroki wybór szkoleń.