Testy e-autostrady prowadzone na terenie naszych zachodnich sąsiadów zostały zakończone. Trasy, które miały na celu znalezienie konsensusu dla hybrydowych samochodów ciężarowych – znikną. Ich finansowanie zostało wstrzymane. To oznacza, że e-autostrada będzie niebawem rozebrana.
Niemiecka E-Autostrada była jedną z pierwszych koncepcji mających na celu uczynienie transportu ciężarowego bardziej przyjaznym dla środowiska. Jednak po pięciu latach testów, projekt zostanie zakończony.
Jak wynika z informacji przekazanych przez niemiecki rząd koncepcja byłał eksperymentalna i badawcza, dlatego ministerstwo nie przewiduje dalszego finansowania.Celem eksperymentu było sprawdzenie, czy dynamiczne ładowanie ciężarówek podczas jazdy działa w rzeczywistych warunkach i czy technologia spełnia wymagania nowoczesnych przedsiębiorstw logistycznych.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że odcinki testowe E-Autostrady miały długość pięciu kilometrów. Były one zbudowane na wzór torów tramwajowych. Dzięki nim hybrydowe ciężarówki mogły podczas jazdy pobierać energię z nadziemnych linii za pomocą pantografu. Przypominał on ten stosowany w tramwajach. Gdy ciężarówka znajdowała się poza zasięgiem linii energetycznych, automatycznie włączał się silnik diesla.
Testowy odcinek E-Autostrady między Reinfeld a Lubeką był regularnie użytkowany. Na tej trasie poruszały się hybrydowe ciężarówki Bode oraz całkowicie elektryczne samochody ciężarowe.
Pomimo dobrych wyników testów, decyzja o zakończeniu finansowania projektu stawia pod znakiem zapytania przyszłość technologii i właściwie nie wiadomo, co z przyszłością elektryfikacji transportu w Niemczech.