Przyszli przedsiębiorcy zachodzący w głowę, czy firma transportowa będzie dobrym pomysłem na biznes, stoją przed naprawdę trudnym wyzwaniem. Jest szereg rzeczy, wymagań, dokumentów i innych formalności, o których należy pamiętać, by wszystko było zgodnie z literą prawa. W niniejszym artykule postaram się nieco rozjaśnić ten temat.
Czym jest firma transportowa?
Zgodnie z definicją w „poradniku przedsiębiorcy” Firma transportowa zajmuje się przewozem rzeczy pojazdami samochodowymi (w tym zespołami pojazdów, składających się z pojazdu samochodowego i przyczepy lub naczepy). W ramach transportu drogowego przedsiębiorca może także świadczyć usługi w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Licencje, czy zezwolenia co do zasady nie dotyczą tylko przewozu drogowego wykonywanego pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy. W innej sytuacji przedsiębiorca musi spełnić określone warunki.
Czym jest licencja transportowa?
Obowiązek posiadania stosownego zezwolenia na prowadzenie przejazdów jako zawodowy przewoźnik reguluje Ustawa o Transporcie Drogowym z dnia 15.08.2013 roku na zasadach określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1072/2009.
Link do Ustawy o Transporcie Drogowym:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011251371/U/D20011371Lj.pdf
Link do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1072/2009:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R1072&from=nl
Licencja transportowa jest swego rodzajem dokumentem potwierdzającym, że dane przedsiębiorstwo może legalnie przewozić osoby lub towary w celach zarobkowych. Celem tego dokumentu jest zapewnienie bezpieczeństwa na drodze innym uczestnikom ruchu drogowego jak i klientom firm transportowych.
Pojawia się więc pytanie, czy każdy musi posiadać licencję transportową?
Nie, jeśli wykorzystujemy pojazd w celach niezarobkowych np. w celu dowiezienia pracowników z dalszych miejscowości do oddalonych zakładów pracy (Kierowca zatrudniony w firmie X, przewozi pracowników tej samej firmy X z miejscowości ościennych).
Jakie dokumenty musimy posiadać do uzyskania licencji transportowej?
Starając się o wydanie licencji transportowej, przedsiębiorstwa musi przedstawić dość okazałą listę niezbędnych zaświadczeń. Podczas składania wniosku konieczne będą:
- Odpis z rejestru przedsiębiorców KRS/CEIDG;
- Zaświadczenie o nadaniu NIP oraz REGON;
- Zaświadczenie o niekaralności;
- Kopia Certyfikatu Kompetencji zawodowych;
- Potwierdzenie wymaganej zdolności finansowej;
- Kopie dokumentów pojazdów, których licencja transportowa będzie dotyczyła;
- Zaświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców;
- Dowód wniesienia opłat za wydanie licencji.
Jakie warunki musi spełnić osoba starająca się o licencję transportową?
Ograniczeń jest kilka, nie są one przesadnio wygórowane, wymagania są regulowane prawnie między innymi Ustawą o Transporcie Drogowym:
- Co najmniej jedna osoba zarządzająca przedsiębiorstwem musi posiadać certyfikat kompetencji zawodowych;
- Przedsiębiorca nie może być osobą skazaną prawomocnym wyrokiem sądowym za przestępstwa skarbowe czy takie związane z wykonywanym zawodem;
- Osoba ubiegająca się o licencję nie może mieć zakazu wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego;
- Przedsiębiorca musi posiadać oświadczenie o nienagannej reputacji;
- Wymagana jest określona zdolność finansową – Zabezpieczenie na równowartość 9 tysięcy euro na pierwszy pojazd przeznaczony do transportu i po 5 tysięcy na każdy kolejny pojazd.
Licencja krajowa a międzynarodowa
Bardzo istotnym aspektem podczas składania dokumentacji o licencję transportową jest jej zasięg, jeśli planujemy świadczyć usługi tylko na ternie Rzeczpospolitej Polskiej wyżej wymienione dokumentu należy złożyć w lokalnym ZDRiT (Zarząd Dróg i Transportu), jeżeli nasz biznesplan obejmuje również inne kraje te same dokumenty należy złożyć w GITD (Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego) dodatkowo należy przedstawić dokument potwierdzający posiadanie stałej siedziby przedsiębiorstwa w jednym z krajów członkowskim celem uzyskania licencji wspólnotowej. Licencja niezależnie od tego, czy jest krajowa czy międzynarodowa jest wydawana na okres 5 lub 10 lat.
Użyczanie, przekazanie, wypożyczenie licencji transportowej
Licencja transportowa, jak wynika z poprzednich rozdziałów, nie jest dokumentem prostym do zdobycia, przedsiębiorca musi wykazać szereg pozwoleń, zgód oraz odpisów. Licencja transportowa wydawana jest indywidualnie, jest to związane z faktem spełnienia ściśle określonych wymogów, reasumując, pomijając przypadki takie jak połączenie, podział czy wykupienie przedsiębiorstwa oraz dziedziczenie poprzez spadek, nie ma możliwości legalnie przekazywać uprawnień licencji na inne podmioty gospodarcze. Szczegółowe informacje na ten znajdziemy ponownie w Ustawie o Transporcie Drogowym Art. 13. 1. o treści „Zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji nie można odstępować osobom trzecim ani przenosić uprawnień z nich wynikających na osobę trzecią”.
Wobec powyższego każdy kto zdecyduje się na użyczenie licencji transportowej, robi to niezgodnie z prawem, takie zachowanie może skutkować wszczęciem postępowania, a jego skutkiem przedsiębiorca użyczający licencji może zostać jej pozbawiony.
Certyfikat kompetencji zawodowych
Certyfikat Kompetencji Zawodowych to dokument potwierdzający nie tylko kwalifikację, ale także wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia przedsiębiorstwa w branży transportu drogowego. Obowiązkiem posiadania tego dokumentu są obcięci przewoźnicy, a dokładnie co najmniej jedna osoba z zarządu przedsiębiorstwa musi posiadać ważny dokument potwierdzający uzyskanie certyfikacji. Szczegóły, jak zdobyć certyfikat w następnej publikacji
Ewidencja czasu pracy i kontrole w firmie
W całym natłoku obowiązku oraz spraw do załatwienia nie możemy zapomnieć o rzeczy bardzo istotnej, kontroli i ewidencjonowaniu naszych pracowników. Właściciele firm transportowych stale muszą pamiętać o ewentualnej kontroli, czy to na drodze czy podczas wizyty inspektora w siedzibie naszego przedsiębiorstwa. ITD – Inspekcja Transportu Drogowego oraz PIP – Państwowa Inspekcja Pracy najczęściej są to instytucje, które najczęściej spotkamy na naszej drodze w transporcie.
Państwowa Inspekcja Pracy
Inspektor podczas kontroli ma wiele możliwości, w których niezalecane jest utrudnianie ich realizacji, grozi za to bowiem kara finansowa wielkości od 1 000 zł do 30 000zł !! w najgorszym scenariuszu grozi nam kara pozbawienia wolności do 3 lat. Warto pamiętać, że Inspektor Państwowej Inspekcji Pracy może wejść na teren firmy z funkcjonariuszem Policji, jeśli wcześniej nie został wpuszczony i uniemożliwiliśmy przeprowadzanie kontroli.
Podczas kontroli osoba dokonująca weryfikacji może:
- Prosić dokumenty związane z zatrudnieniem pracownika;
- Sprawdzić zapisy tachografów wykorzystywanych w pojazdach przedsiębiorstwa.
Kontroli podlegają działania związane z odpowiednim wymiarem czasu pracy, urlopu czy przebytym szkoleniem BHP. Jeżeli w ocenie inspektora pojawią się nieprawidłowości w dokumentacji ma możliwość zgłosić je do odpowiednich instytucji w tym do US (Urzędu Skarbowego) czy ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych)
Szerzej na temat kontroli Państwowej Inspekcji Pracy w kolejnych naszych publikacjach
Inspekcja Transportu Drogowego
ITD ma dwie możliwości dokonania kontroli:
- Na drodze (kontrolując szeroko rozumianej kontroli drogowej);
- W przedsiębiorstwie.
Jeżeli w wyniku kontroli drogowej zostaną stwierdzone naruszenia i zostanie to odnotowane w protokole kontroli, wówczas na podstawie takiego protokołu z dużym prawdopodobieństwem można przypuszczać, że zostanie wszczęte postępowanie administracyjne wobec przewoźnika. Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego zostaną potwierdzone wszystkie okoliczności stwierdzone w protokole kontroli, wówczas zostanie nałożona kara administracyjna.
Co jest kontrolowane?
Niestety wachlarz kontrolowanych aspektów jest naprawdę szeroki, jest to spowodowane dbaniem o bezpieczeństwo na drogach publicznych, poprzez weryfikacje stanu technicznego pojazdów oraz pilnowanie odpowiedniego czasu pracy kierowcy. Najważniejszym dokumentem, którego należy przestrzegać podczas swojej zawodowej kariery jako kierowca to:
- Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85
Na naszej firmowej stronie istnieje możliwość darmowego pobrania ściągi z rozporządzenia 561 – pobierz teraz: https://tachospeed.pl/rozporzadzenie561/
Należy jednocześnie pamiętać, że dokumentacje określająca wytyczne i regulacje w jaki sposób kierowcy jak i przedsiębiorcy powinni postępować na co dzień znajdziemy między innymi w:
- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego
- USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców
- OŚWIADCZENIE RZĄDOWE z dnia 10 grudnia 2013 r. w sprawie mocy obowiązującej Zmian do Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r., przyjętych w Genewie w dniach 27 listopada 2003 r., 16 marca 2006 r. i 20 czerwca 2010 r.
- USTAWA z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
- USTAWA z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
- USTAWA z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej
- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów
- USTAWA z dnia 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw
Niestety język w jakim napisane są wyżej wymienione dokumenty, nie zawsze są w pełni zrozumiałe, z pomocne na pewno okażą się szkolenia oferowane w Grupie Infolab, pod czujnym okiem naszego specjalisty, który chętnie dzieli się „niuansami” prawnymi w jasny i przejrzysty sposób przekazuje posiadaną wiedzę
Ofertę szkoleń znajdziecie Państwo w linku poniżej:
https://tachospeed.pl/szkolenia-i-uslugi/
Szerzej na temat kontroli Inspekcji Transportu Drogowego w kolejnych naszych publikacjach.
Tachospeed – program do rozliczania i ewidencji czasu pracy kierowcy
Warto mieć zaufane oprogramowanie do ewidencjonowania czasu pracy kierowcy, tutaj z pomocą może przyjść nasz zespół z programem Tachospeed, który jest najbardziej profesjonalnym programem na rynku do automatycznej analizy i interpretacji czasu jazdy, odpoczynków, przerw i dyżurów kierowców. Zachęcamy do pobrania w pełni funkcjonalnej wersji demo programu.
Na uwagę zasługuje fakt, że korzystając z programu Tachospeed, możemy również rozliczyć wyrównanie do pensji minimalnej obowiązującej w danym państwie, delegacje krajowe jak i te międzynarodowe.
Oczywiście w Grupie Infolab doskonale wiemy, że prowadzenie własnego przedsiębiorstwa nie należy do tanich, dlatego warto wybrać rozwiązanie, które nie zrujnuje firmowego budżetu, jednocześnie oferując wsparcie specjalistów z Działu Pomocy Technicznej. Warto nadmienić, iż program dostosowany jest na czas do wytycznych i dynamicznie zmieniających się przepisów prawa transportowego. Istotnym jest również fakt, iż posiada jasne i przejrzyste zasady dostępu do aktualizacji, dzięki której jest się zawsze na bieżąco.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania odnośnie programu, z chęcią na nie odpowiemy podczas rozmowy telefonicznej. Zapraszamy do kontaktu:
- 32 70 70 400 (Dział Sprzedaż)
- 32 70 70 440 (Dział Pomocy Technicznej).
Zakończenie
Bardzo serdecznie dziękuje, każdej osobie, która dotarła do tego miejsca. Oczywiście nie jest to kompletne vademecum, które można by traktować jako swego rodzaju check listę „co muszę zrobić, żeby otworzyć firmę”. Artykuł ma na celu nakreślenie mnogości tematów problematycznych typowo dla branży transportowej.