12 października 2013 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie kontroli przewozu drogowego. Od tej pory protokoły kontroli z kontroli drogowych oraz w przedsiębiorstwie sporządzane są na nowych formularzach. Zmiany mają charakter kosmetyczny.
W nowym wzorze protokołu z kontroli drogowej, na pierwszej stronie obok danych kierowcy znalazła się rubryka o ukaraniu kierowcy mandatem karnym.
Innowacją jest rozróżnienie pomiędzy miejscem zatrzymania pojazdu a miejscem wykonania kontroli. Wprowadzono też rubrykę na dane drugiej przyczepy, zapewne z myślą o naczepach modułowych. Co więcej, kontrolujący powinni określić w protokole liczbę osi pojazdu i datę pierwszej rejestracji – osobno dla pojazdu silnikowego i przyczepy.
W protokole z inspekcji w siedzibie przedsiębiorcy pojawiła się też informacja dotycząca wyznaczenia osoby zarządzającej transportem, numer jej certyfikatu umiejętności zawodowych, adres i numer dokumentu tożsamości oraz kolumna z informacją o mandacie karnym. Związane jest to z praktyką karania zarządzających transportem w firmie mandatami, podczas kontroli przedsiębiorstwa.
Inne elementy protokołów z kontroli przedsiębiorstw nie zostały zmienione, pomimo że niektóre z nich od dłuższego czasu nie są używane. Chodzi m.in. o rubrykę z numerem firmy w ewidencji działalności gospodarczej (obecnie wpisy w CEIDG nie są numerowane) i datą wejścia decyzji o NIP lub zaświadczenia o numerze REGON (tych dokumentów już nie trzeba okazywać podczas kontroli). Formularz uzupełniono o nową terminologię, wprowadzając treści związane z zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Nowe rozporządzenie mówi też, że w czasie kontroli drogowej inspektorzy będą sprawdzać wykresówki lub dane cyfrowe z dni poprzednich albo dokumenty potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu. Zapomniano natomiast o wykresówce lub danych cyfrowych z dnia bieżącego. Nie znaczy to jednak, że inspektor nie ma prawa zapytać o dzień bieżący, gdyż to uprawnienie wynika wprost z treści art. 87 ustawy o transporcie drogowym.
Dotychczas nie zaktualizowano systemu CEN, który na drodze generuje protokoły ITD. W nagłówku protokołu sporządzanego przez inspektora dotyczącym podstawy prawnej kontroli, brak jest informacji o nowym rozporządzeniu w sprawie kontroli przewozu drogowego.
(Rozporządzenie Ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 23 lipca 2013 r. Dz. U. z 2013 r., poz. 1064).