Kierowca może zostać poddany kontroli niezależnie od kraju, w którym aktualnie wykonuje swoją pracę i niezależnie od wykonywanego przewozu drogowego. Każdy, kto realizuje zlecenia transportowe poza granicami rodzimego kraju wie, że kontrole te mogą różnie wyglądać.
Niezależnie od tego, kto i gdzie nas będzie kontrolował, pewne jest jedno – chcielibyśmy, aby po przeprowadzonej kontroli kierowcy nie trzeba było płacić kary, czy to z portfela firmy, czy to z portfela kierowcy. Dlatego tak ważne jest to, abyśmy w porę mogli odpowiednio zareagować na powstałe naruszenia. Jak mawia stare powiedzenie „nie myli się tylko ten, kto nic nie robi”.
W związku z czym dobrze jest pamiętać, że kierowca to też człowiek i ma prawo do błędów, więc jeśli już się pojawią i ich pojawienie się może przełożyć się na mandat, to dobrze by było wiedzieć o nich przed inspektorami podczas kontroli drogowej, aby móc zminimalizować ewentualne konsekwencje finansowe.
Spis treści
Kierowco – poznaj swoje naruszenia!
Jeżeli jesteś kierowcą i chciałbyś sprawdzić, czy popełniłeś jakieś naruszenia, wejdź w link poniżej i wgraj plik .ddd ze swojej karty kierowcy. Przygotowaliśmy specjalne miejsce, z którego dowiesz się co i kiedy zrobiłeś źle oraz ile będzie to kosztowało Ciebie, Twojego pracodawcę i osobę zarządzającą w razie kontroli na drodze.
Link do platformy, gdzie poznasz swoje naruszenia
Tachospeed Expert – wiem wcześniej, więc płacę mniej
Jesteśmy producentem topowego na rynku oprogramowania służącego do rozliczania czasu pracy kierowców. Nasz produkt posiada wiele przydatnych funkcjonalności, które na co dzień zabezpieczają portfele przedsiębiorstw transportowych i ułatwiają im pracę. Dzięki możliwości generowania raportów kontrolnych jesteś w stanie poznać wszystkie naruszenia kierowcy jakich dopuścił się w wyznaczonym przez Ciebie czasie.
Dzięki dokładnej analizie zapisanych danych na karcie kierowcy, tarczce, czy samym tachografie cyfrowym jesteś w stanie wnikliwie przeanalizować popełnione błędy przez kierowcę, za które jako firma zapłacisz w razie kontroli. Dlatego nie ryzykuj i nie czekaj do kontroli, poznaj wszystkie naruszenia kierowców już dzisiaj i zacznij przeciwdziałać ich pojawianiu, aby zaoszczędzić pieniądze i nerwy.
Jak sprawdzić naruszenia kierowcy mając program Tachospeed Expert?
Przede wszystkim musisz zaimportować plik cyfrowy do programu. Klikasz w to miejsce i importujesz wskazane pliki .ddd do programu:
Gdy już to zrobisz przechodzisz do miejsca poświęconego analizowaniu popełnionych naruszeń – klikając w przycisk „Inspekcja Drogowa”:
Teraz wybierasz interesujący Cię okres do skontrolowania w prawym górnym rogu. Po jego wskazaniu wciskasz w przycisk „Kontrolny” na wysokości kierowcy, którego chcesz sprawdzić:
Raport jest gotowy:
Na pierwszej stronie raportu zobaczysz popełnione naruszenie z podziałem. Najpierw ujrzysz naruszenia dotyczące Rozporządzenia 561, następnie naruszenia z Rozporządzenia 165 i na końcu naruszenia z Ustawy o czasie pracy kierowców. Wszystkie naruszenia są podzielone na odpowiednich odbiorców tzn. z informacjami na temat kar dla kierowcy, firmy i zarządzającego, zgodnie z taryfikatorami dla poszczególnych jednostek, które znajdziemy w Ustawie o transporcie drogowym.
Załącznik nr 1 ustawy dotyczy kar dla kierowcy, załącznik nr 3 kar dla przedsiębiorstwa a załącznik nr 4 kar dla zarządzającego.
Na samym dole zobaczysz, ile łącznie każdy musiałby zapłacić za wskazany okres. W naszym przypadku jest to tylko 1 miesiąc bieżącego roku, a dokładnie okres od 1 do 30 kwietnia 2023 roku. Suma kar przysparza o zawrót głowy, gdyż przekracza kwotę 10000 zł!
2600 dla kierowcy + 7750 dla przedsiębiorcy + 500 dla zarządzającego = 10850 zł łącznie!
Zwróć uwagę na to, że powyższa kara została naliczona za tylko 2 rodzaje naruszeń, mianowicie za przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia (10 godzin) oraz skrócenie dziennego czasu odpoczynku (9 godzin).
Oznaczenia w nawiasie obok nazwy naruszenia wskazują dokładnie na konkretny punkt w załącznikach ustawy o transporcie drogowym, dla przykładu:
Przekroczenie maks. dziennego okresu prow. (10g) (5.1k, 5.2f, 14z)
Informuje o tym, że z tytułu punktu 5.1 w taryfikatorze dla kierowcy (załącznik nr 1 ustawy o transporcie drogowym) zostało naliczone 1650 zł kary dla kierowcy z tytułu ów naruszenia. Z tytułu punktu 5.2 w taryfikatorze dla przedsiębiorstwa (załącznik nr 3 ustawy o transporcie drogowym) zostało naliczone 3950 zł kary dla przedsiębiorstwa i z tytułu punktu 14 w taryfikatorze dla zarządzającego (załącznik nr 4 ustawy o transporcie drogowym) zostało naliczone 500 zł kary dla zarządzającego.
Zgodnie z powyższym:
- Taryfikator dla kierowcy (5.1k):
- Taryfikator dla firmy (5.2f):
- Taryfikator dla zarządzającego (14z):
Ustawa o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 roku – pełna treść
W analogiczny sposób sprawdzamy dalszą część pierwszej strony raportu kontrolnego. Na dalszej części pierwszej strony zobaczymy kary z Rozporządzenia 165 i Ustawy o czasie pracy kierowców:
Na powyższym zrzucie ekranu widzimy, że za poczynanie kierowcy w kwietniu 2023 roku firma musiałaby zapłacić 100 zł za brakujące wpisy o krajach (kierowca 200 zł), zaś z tytułu naruszeń związanych z ustawą o czasie pracy kierowców (UoCPK) firma musiałaby zapłacić aż 3300 złotych. Warto zwrócić uwagę, że powyższa kwota jest z tytułu przekroczenia dobowego czasu pracy (10g, praca w nocy) i z powodu tego naruszenia kierowca nie otrzymuje żadnej kary – wszystko spada na firmę!
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat brakujących kodów krajów, konsekwencji finansowych dla kierowcy i firmy oraz temu jak przeciwdziałać tym karom, to koniecznie zobacz nasz artykuł na ten temat:
Przejdźmy do omówienia powyższych naruszeń w oparciu o nasze oprogramowanie – system Tachospeed Expert.
Jeżeli chcesz szybko zobaczyć, kiedy kierowca dopuścił się popełnienia poszczególnych naruszeń, które pokazały się na pierwszej stronie raportu kontrolnego inspekcji drogowej, to masz trzy możliwości:
- Zweryfikować raport kontrolny inspekcji drogowej i szukać stron z liczbą oraz literą „B” w prawym górnym rogu danej strony
- Wygenerować upomnienie
- Wygenerować raport wykroczeń
Strony z literą „B” dokładnie wskażą Ci popełnione naruszenia po tygodniu z wykresami, które przejrzałeś. Wygląda to następująco, przykład:
Na powyższym zrzucie ekranu odczytasz, jak rozkładały się poszczególne składowe sumy naruszeń za dane wykroczenie z taryfikatora dla firmy. Ujrzysz tutaj okres i godziny popełnionego wykroczenia, dzięki czemu wracając do wcześniej strony A4 z wykresami będziesz mógł odnaleźć powody powstania danego naruszenia.
Omówienie pierwszego widocznego naruszenia:
Widzisz, że kierowca naruszył zasady co do stosowania dziennego odpoczynku. Zamiast 9 godzin odpoczynku, który miał wykonać (miał możliwość skorzystania z jednego z trzech odpoczynków dziennych skróconych) okazało się, że jego odpoczynek trwał zaledwie 7 godzin i 18 minut, zatem zabrakło 1 godziny i 42 minut do poprawnie wykonanego odpoczynku. Zgodnie z punktem 5.7.2 taryfikatora dla przedsiębiorcy (załącznik 3 ustawy o transporcie drogowym) została nałożona na firmę kara 350 zł. Naruszenie to dostało oznaczenie „PN”, a więc jest to poważne naruszenie.
Punkt 5.7.2 z taryfikatora dla firmy:
Na stronie 2B raportu kontrolnego inspekcji drogowej dostrzegamy, że naruszenie to powstało z 03.04.23 r. na 04.04.23 r. Na wcześniejszej stronie tj. 2A możemy zobaczyć, jak wyglądała praca kierowcy, wraz z odpoczynkiem dziennym, w tym okresie:
Widzimy tutaj, że kierowca rozpoczął swój dzienny okres prowadzenie nr 2 nieco przed godziną 9:00 w dniu 03.04.23 r. Zgodnie z obowiązującymi przepisami miał w ciągu 24 godzin „wyrobić się” ze swoją pracą i zawrzeć w tym okresie odpoczynek dzienny. Na wykresie z 04.04.23 r. widzimy wartość 9:02 odpowiadającą, w jakim okresie kierowca zrobił odpoczynek dzienny. Niestety sięga on poza niebieską przerywaną linię wyznaczoną tuż przed godziną 9:00 w dniu 04.04.23 r. odpowiadającą okresowi mówiącemu do kiedy kierowca miał zrobić odpoczynek dzienny. Oznacza to, że w ciągu kolejnych 24 godzin od rozpoczęcia pracy w dniu 03.04.23 r. kierowca nie wykonał poprawnie odpoczynku dziennego – w tym przypadku skróconego odpoczynku dziennego. Dokładniej możemy to przeanalizować w widoku interaktywnym programu Tachospeed Expert.
Po wybraniu interesującego nas okresu w lewym górnym rogu (ja dałem od 01.04.23 do 30.04.23, czyli adekwatnie do okresu który kontrolujemy w raporcie inspekcji drogowej) mamy następujący widok:
Widzimy w prawym górnym rogu, że kierowca rozpoczął pracę (DOP) o godzinie 8:47 w dniu 03.04.23 r. Swoją pracę zakończył o godzinie 1:29 kolejnego dnia tj. 04.04.23 r. W związku z czym od 1:29 do 8:47 zostało kierowcy naliczone tylko 7h 18 min ciągłego odpoczynku, dlatego pojawiła się kara za 1h 42min brakującego czasu do zakwalifikowania odpowiedniego odpoczynku kierowcy.
Drugą opcją jest kliknięcie w przycisk wykroczenia i wybranie opcji pt.: „Wykroczenia”:
Zostanie wygenerowany raport wykroczeń dla kierowcy Jan Kowalski za okres kwiecień 2023 r. Raport ten różni się raportu kontrolnego tym, że nie ma na nim wykresów. Są tylko strony z oznaczeniem „B”, które poznaliśmy, generując raport kontrolny inspekcji drogowej. W związku z czym, ma on mniej stron, ale też jest mniej precyzyjny, jeśli chodzi o doszukiwanie się powodów powstałych naruszeń z rozporządzenia 561.
Trzecią możliwością jest wygenerowania upomnienia dla kierowcy. Jest to bardzo ważny dokument, gdyż powinien być regularnie generowany w oparciu o zebrane dane dla naszych kierowców. Pamiętajmy, że upomnienia możemy generować i umieszczać w części D teczek naszych kierowców. Aby wygenerować upomnienie, to podobnie jak na wcześniejszym zrzucie ekranu klikamy w przycisk „Wykroczenia” i następnie wybieramy opcję: „Upomnienie”. Otrzymujemy taki oto dokument:
Upomnienie pracownika z powodu nieprzestrzegania norm prowadzenia, przerw i odpoczynków kierowców prezentuje nam wszystkie naruszenia, które mieliśmy okazje zobaczyć na pierwszej stronie raportu kontrolnego inspekcji drogowej, czy też raportu wykroczeń.
Jeżeli w okresie, za który generujemy upomnienie (w naszym przypadku jest to ciągle cały kwiecień 2023 roku) dla kierowcy Jan Kowalski, to otrzymamy zapis: „W kontrolowanym okresie brak taryfikowanych naruszeń dla wybranego podmiotu.” Jeśli zaś okaże się, że kierowca dopuścił się jakiegoś naruszenia, to zostanie ono wskazane poniżej wraz z konkretnym punktem w taryfikatorze dla przedsiębiorcy (załącznik 3 ustawy o transporcie drogowym) wraz z informacją o okresie, kiedy wystąpiło i nałożoną karą na firmę.
Na pograniczu strony nr 1 i nr 2 upomnienia znajdziemy informację o naruszeniu, które nieco wcześniej analizowaliśmy, czyli o niezrobieniu odpowiednio odpoczynku dziennego w dniach 03.04.23 r. – 04.04.23 r. Prezentuje się to następująco:
Widzimy upomnienie, na zaznaczonym polu, że 350 zł kary z tytułu „Skrócenie dziennego okresu odpoczynku (9g) (5.3k, 5.7f, 13z)” zostało wskazane w okresie 2023-04-03 8:47 – 2023-04-04 08:47. Warto tutaj zauważyć, że prezentowana godzina 8:47 idealnie odpowiada rozpoczętej w tym dniu jeździe, którą mogliśmy zauważyć w widoku interaktywnym programu Tachospeed Expert. Przypomnę, że oznacza ona rozpoczęcie okresu kontrolnego trwającego 24 kolejne godziny, stąd taka, a nie inna wartość godzin i minut na prezentowanym upomnieniu dla kierowcy.
Na samym dole upomnienia znajdziemy miejsce, w którym kierowca po zapoznaniu się podpisuje wskazując dodatkowo datę, kiedy miał ów upomnienie w dłoniach.
Obok podpisuje się osoba, która upomnienie przekazała a poniżej pracodawca lub osoba upoważniona do generowania takiego dokumentu. Zgodnie z ustawą o dokumentacji pracowniczej i zapisami dotyczącymi części D akt osobowych:
W części D – odpis zawiadomienia o ukaraniu oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu.
W ustępie 4, punkcie 3:
Dokumenty znajdujące się w części D akt osobowych pracownika przechowuje się w wydzielonych częściach dotyczących danej kary, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery D1 i kolejne; w takim przypadku przechowywanie w porządku chronologicznym, numerowanie oraz tworzenie wykazu dokumentów dotyczy każdej z tych części. W związku z usunięciem akt osobowych pracownika odpisu zawiadomienia o ukaraniu usuwa się całą wydzieloną część dotyczącą danej kary, a pozostałym przyporządkowuje się następujące po sobie numery.
Pełna treść Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społeczne w sprawie dokumentacji pracowniczej z dnia 10 grudnia 2018 r.
W związku z powyższym znajomość powstałych naruszeń, zanim nasz kierowca będzie poddany kontroli na drodze, ma ogromne znaczenie dla przedsiębiorstwa transportowego. Regularne, a nawet częstsze pobieranie danych z karty kierowcy, może uchronić nasze portfele przed nie małymi karami. Dodatkowo, dostajemy nieocenioną wiedzę na temat potencjalnych problemów, z którymi mogą mierzyć się nasi kierowcy podczas swojej pracy np.:
- Problemy z obsługą tachografu,
- Nieznajomość obowiązujących przepisów,
- Źle zaplanowane lub realizowane zlecenia transportowe,
- I wiele innych.
Dlatego nie zwlekaj i już dziś pomyśl o tym co możesz zrobić dla budżetu swojej firmy transportowej i Twoich kierowców. Nieocenione w tej kwestii są także zapisy w punktach 92b i 92c ustawy o transporcie drogowym dotyczące nakładanych kar na przewoźników w danych okolicznościach, po spełnieniu konkretnych kryteriów. Temat ten dokładnie omówimy na najbliższym webinarze poświęconym właśnie tematyce kierowców i popełnianych przez nich naruszeń.
Naruszenia u kierowcy – omówienie w oparciu o program Tachospeed Expert
Nasz kierowca popełnił sporo naruszeń jeszcze z innego powodu, mianowicie z nieprzestrzegania maksymalnego dziennego czasu prowadzenia:
Pamiętajmy, że zgodnie z artykułem 6 rozporządzenia 561 maksymalny dzienny okres prowadzenia może wynosić 9 godzin i możliwością wydłużenia do 10 godzin, ale nie więcej niż 2 razy w tygodniu (zgodnie z definicją tygodnia zawartą w ustawie o czasie pracy tygodnia: od poniedziałku do niedzieli). Na powyższym screenie z raportu kontrolnego inspekcji drogowej widzimy łączną karę dla każdego z odbiorców w wysokości aż 6100 zł.
1650 zł kierowca + 3950 zł firma + 500 zł zarządzający = 6100 zł
Jak to zwykle bywa, kierowca popełnia naruszenie, a największą odpowiedzialność finansową ponosi przedsiębiorstwo. Warto tutaj mieć na uwadze, że za powyższe naruszenie firma może przysporzyć sobie nie małych kłopotów, gdyż zgodnie z załącznikiem 3 ustawy o transporcie drogowym, czyli taryfikatorem dla przedsiębiorstwo kary i wagi naruszeń są spore:
Po wygenerowaniu i zweryfikowaniu upomnienia okazuje się, że kierowca raptem dwukrotnie nie spełnił obowiązku poprawnego maksymalnego okresu prowadzenia, a skutkowało to karą nałożoną na firmę aż w kwocie 3950 zł. Naruszenia te zostały wskazane w następujących okresach:
W związku z powyższym zauważamy, że kierowca popełnił kardynalny błąd w okresie 04.04.23 – 06.04.23. Niezrobiony wcześniej poprawnie odpoczynek dzienny skutkował zsumowaniem się czasu jazdy z całego powyższego okresu. Dostrzegamy przez to, że niejednokrotnie jedno naruszenie może mieć ogromny wpływ na powstanie innego i jego konsekwencje finansowe.
Raport kontrolny inspekcji drogowej – podsumowanie
Zgodnie z tym, co udało nam się ustalić, należy pamiętać, że raport kontrolny inspekcji drogowej jest dokumentem, który wskazuje informację na temat popełnionych kar oraz konsekwencji finansowych dla trzech podmiotów, które zostają w zależności od danego naruszenia ukarane, czyli:
- Kierowca (załącznik nr 1)
- Firma (załącznik nr 3)
- Zarządzający (załącznik nr 4)
Korzystając z domyślnych ustawień programu Tachospeed Expert wygenerowany raport kontrolny inspekcji drogowej na swojej pierwszej stronie pokaże nam informacje na temat sumy kar dla poszczególnych jednostek we wskazanym okresie.
Dalsze informacje i prezentowane naruszenia będą odnosiły się wyłącznie do wartości i kar nałożonych na przedsiębiorstwo transportowe. Jeżeli chcielibyśmy, aby ów raport szczegółowo wskazywał kary dla innej jednostki, czyli kierowcy lub zarządzającego, to musimy wejść w ustawienia programu i to zmienić. Jak? Klikamy w „Zarzadzanie” -> „Ustawienia” -> „Ustawienia programu”. Teraz rozwijamy „Moduł kontrolny” i klikamy w „Raporty”:
Przesuwamy opcje widoczne po prawej stronie nieco w dół, aż dojdziemy do tego momentu:
W powyższym miejscu możemy wybrać dla jakiej jednostki chcemy wskazywać szczegółowy opis prezentowanych kar w raporcie kontrolnym inspekcji drogowej. Możemy w tym miejscu wybierać z dostępnych opcji, takich jak:
- Kierowca
- Firma
- Zarządzający
Po wybraniu interesującej nas jednostki pamiętajmy, aby zapisać opcje i zamknąć okno ustawień.
Pobierz darmową wersję demo programu Tachospeed Expert!
Jeżeli szukasz programu, który pozwoli Ci na śledzenie bieżących naruszeń popełnianych przez kierowców, to koniecznie pobierz bezpłatną wersję demo naszego oprogramowania Tachospeed Expert. Możesz przez 30 dni całkowicie za darmo testować nasz program! Wystarczy, że klikniesz w poniższy link i pobierzesz plik do instalacji:
W razie jakichkolwiek problemów i pytań możesz skorzystać z naszej pomocy, która kosztować Cię będzie 0 zł! Jesteśmy do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 17:00 pod numerem telefonu:
Nie zwlekaj i już dzisiaj zadbać o portfel Twojego przedsiębiorstwa i portfel Twoich pracowników, dzięki wykrywaniu naruszeń zawczasu! Nasz dział sprzedaży udzieli Ci wszelkich informacji związanych z kosztami dotyczącymi zakupu oprogramowania pod numerem telefonu:
Możesz także zadzwonić bezpośrednio na telefon komórkowy do wybranego specjalisty. Numery znajdziesz pod linkiem.