Jazda w podwójnej obsadzie pomaga rozwiązać wiele problemów w transporcie, szczególnie tych związanych z dopuszczalnym czasem pracy kierowcy. Co warto wiedzieć o tym trybie? Kiedy warto go zastosować? Jakie są zasady jazdy w podwójnej obsadzie? Odpowiedź znajdziecie w poniższym artykule.
Spis treści
Zacznijmy zatem od definicji. Jazda w podwójnej obsadzie oznacza sytuację, kiedy w pojeździe przebywa jednocześnie dwóch kierowców. Z założenia mają oni odpowiednie uprawnienia do prowadzenia pojazdu.
Taką praktykę szczegółowo definiuje Rozporządzenie WE 561/2006. Według niego „załoga kilkuosobowa” oznacza sytuację, w której w trakcie każdego okresu prowadzenia pojazdu pomiędzy dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku, lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku, w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców w celu prowadzenia pojazdu.
Jest to usprawnienie pracy kierowcy. Ponieważ dwie osoby prowadzą pojazd, czas jazdy może wynosić nawet 20 godzin dziennie. Dzięki załodze dwóch kierowców da się szybciej pokonywać duże odległości. Oznacza to także sprawniejszy załadunek. Charakteryzuje się specyficzną organizacją i niestandardowymi normami.
Jazda w podwójnej obsadzie jest często wykorzystywana przez firmy w trzech głównych sytuacjach: podczas długich tras międzynarodowych, gdy istnieje potrzeba szybkiego dostarczenia towarów oraz przy wprowadzaniu nowego kierowcy do pracy. Chociaż większość standardowych przepisów dotyczących czasu pracy kierowców pozostaje niezmieniona, organizacja pracy przy podwójnej obsadzie znacząco się różni. W tym artykule przyjrzymy się tym różnicom oraz przedstawimy główne wady i zalety pracy co najmniej dwóch kierowców na raz.
Jazda w podwójnej obsadzie – podstawy
Jazda w podwójnej obsadzie pozwala na wydłużenie okresu pracy do 30 godzin między odpoczynkami, z warunkiem, że kierowcy w tym czasie zrealizują co najmniej 9-godzinny nieprzerwany odpoczynek, podczas którego pojazd musi pozostać nieruchomy. Dzięki temu, poza czasem odpoczynku, pozostaje do wykorzystania 21 godzin dziennie.
Rozporządzenie nakłada też wymóg na kierowców, by obaj wrócili do miejsca wyjścia wspólnie, podkreślając, że nie można zaliczyć czasu jazdy jako jazda w podwójnej obsadzie, jeśli drugi kierowca opuści pojazd przed zakończeniem zmiany. Ważne jest, aby drugi kierowca dołączył do pierwszego i aktywował swoją kartę w tachografie nie później niż po pierwszej godzinie jazdy, aby uniknąć naruszeń przepisów.
Ile wynosi czas pracy kierowcy podczas jazdy w podwójnej obsadzie?
Czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie może być organizowany na dwa sposoby, zależnie od potrzeb i schematu pracy.
W pierwszym wariancie, dwóch kierowców pracuje po 9 godzin dziennie na zmianę. Oznacza to, że jeden z nich prowadzi przez 4,5 godziny, podczas gdy drugi odpoczywa, będąc w gotowości. Po 4,5 godziny następuje wymiana miejsc i kart w tachografie, przy czym po każdych 4,5 godziny jazdy konieczna jest 45-minutowa przerwa. Po zakończeniu drugiego cyklu 4,5-godzinnego, załoga musi odbyć 9-godzinny nieprzerwany odpoczynek.
Drugi wariant pozwala na jednogodzinną dodatkową pracę każdego z kierowców, wydłużając ich dzienny czas pracy do 10 godzin. Jest to możliwe do zastosowania maksymalnie dwa razy w tygodniu, a wymagany czas odpoczynku nie ulega zmianie i wynosi 9 godzin.
Oba schematy zapewniają zgodność z przepisami dotyczącymi czasu pracy i odpoczynku, pozwalając jednocześnie na efektywne wykorzystanie czasu pracy załogi w celu prowadzenia pojazdu, co jest szczególnie ważne przy długich trasach i pilnych dostawach.
Jazda w podwójnej obsadzie a jazda w pojedynczej obsadzie
Jazda w podwójnej obsadzie różni się od jazdy solo głównie pod względem czasu pracy i długości dziennego okresu rozliczeniowego. Podczas gdy pojedynczy kierowca musi zmieścić swoją pracę w ramach 24-godzinnego cyklu, co ogranicza czas prowadzenia pojazdu i wymaga odpowiednich przerw na odpoczynek, w przypadku podwójnej obsady możliwe jest znaczne wydłużenie czasu pracy dzięki wymianie kierowców za kierownicą. Dzięki temu można szybciej pokonywać długie dystanse, co jest szczególnie istotne przy pilnych dostawach.
Różnice te wpływają również na rodzaj i warunki zlecenia transportowego. W sytuacjach, gdy czas na realizację dostawy jest ograniczony, a jedna osoba nie byłaby w stanie bezpiecznie dostarczyć towaru w wymaganym terminie, podwójna obsada staje się niezbędna. Pozwala to na bardziej elastyczne zarządzanie czasem pracy i odpoczynku, zapewniając jednocześnie ciągłość jazdy i przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców.
Kiedy skorzystać z opcji jazdy w podwójnej obsadzie?
Praca dwóch kierowców na raz jest szczególnie korzystna w sytuacjach wymagających pokonania długich dystansów w możliwie najkrótszym czasie. Dzięki współpracy dwóch kierowców, możliwe jest prowadzenie pojazdu przez łącznie do 20 godzin na dobę, co znacznie skraca czas potrzebny na dostarczenie towarów. Jest to również efektywny sposób na minimalizowanie opóźnień wynikających z nieprzewidzianych problemów, takich jak opóźnienia przy załadunku czy rozładunku, umożliwiając zachowanie ustalonych terminów dostaw.
Jak zorganizować pracę w podwójnej obsadzie?
Jazda w podwójnej obsadzie musi być zorganizowana z uwzględnieniem specyficznych wymagań dotyczących czasu pracy, odpoczynku i obowiązków kierowców. Kluczowe jest przestrzeganie zasad dotyczących wymaganej obecności kierowców w kabinie pojazdu oraz zapewnienie, że obaj mają wystarczająco długie okresy odpoczynku i przerw w ciągu doby. Jeśli nie zostaną spełnione te kryteria, załoga podlega pod standardową regulację, która ogranicza czas pracy do 13 lub 15 godzin w ciągu 24-godzinnej doby.
Dla zapewnienia zgodności z przepisami, ważne jest, aby karty obu kierowców były prawidłowo włożone do tachografu. Jakiekolwiek nieprawidłowości w tym obszarze mogą prowadzić do uznania za najpoważniejsze naruszenie przepisów, co podkreśla znaczenie dokładnego monitorowania i dokumentowania czasu pracy, aktywności kierowcy i odpoczynku.
Jazda w podwójnej obsadzie – wady i zalety
Jazda w podwójnej obsadzie ma swoje zalety i wady, które wpływają zarówno na efektywność transportu, jak i na dobrostan kierowców.
Zalety
- Wyższa efektywność pracy: Jazda w podwójnej obsadzie umożliwia wydłużenie dziennego okresu rozliczeniowego do 30 godzin po odpowiednim odpoczynku, dzięki czemu możliwe jest szybsze pokonywanie długich tras i terminowa realizacja zleceń.
- Szkolenie nowych pracowników: Jazda w podwójnej obsadzie to doskonała okazja do przyuczenia nowych kierowców, którzy mogą uczyć się od bardziej doświadczonych kolegów w realnych warunkach pracy.
- Lepsze radzenie sobie z obowiązkami: Dwa razy więcej rąk do pracy oznacza, że dodatkowe zadania, takie jak przeładunek, mogą być wykonane szybciej i efektywniej.
- Bezpieczeństwo: Obecność dwóch kierowców może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa, ponieważ umożliwia częstsze zmiany za kierownicą, co redukuje ryzyko zmęczenia.
Wady
- Przemęczenie: Intensywny tryb pracy w czasie prowadzenia pojazdu, mimo regularnych zmian, może prowadzić do przemęczenia, zwłaszcza w przypadku braku odpowiedniego odpoczynku między zmianami.
- Brak prywatności: Współdzielenie ograniczonej przestrzeni w kabinie pojazdu przez długi czas może być trudne dla niektórych kierowców, szczególnie pod względem braku prywatności.
- Znacznie zwiększone koszty pracownicze: Zatrudnienie dwóch kierowców zamiast jednego oznacza podwojenie kosztów związanych z wynagrodzeniem, bo za dyspozycyjność drugiego kierowcy należy zapłacić. Kierowca otrzymuje przynajmniej połowę stawki godzinowej podczas okresów dyspozycyjności.
Zachęcamy do śledzenia profilu Tachospeed na Facebooku oraz strony internetowej Tachospeed znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie, bazę wiedzy czy szeroki wybór szkoleń.