Jak należy określić wysokość stawki godzinowej do końca 2022 roku.
Aby w prawidłowy sposób wyliczyć wartości do płacy z tytułu operacji podlegających pod wyrównanie wynagrodzenia do minimalnego obowiązującego w danym kraju, wykonywanych przez kierowców w transporcie międzynarodowym w programie Tachospeed w zakładce KIEROWCY > PŁACA ZAGRANICZNA należy uzupełnić wartości zawarte w tabelkach, które przyjmują następujące wartości:
Typ kierowcy
- Kierowca pojazdu o ładowności poniżej 7 ton
- Kierowca pojazdu o ładowności od 7 do 15 ton
- Kierowca pojazdu o ładowności powyżej 15 ton
- Pojazd ADR (cysterny), pojazdu przegubowego, pojazdu chłodni
Staż pracy
- Do 1 roku stażu pracy w firmie
- Minimum 1 rok stażu pracy w firmie
- Minimum 3 lata stażu pracy w firmie
- Minimum 5 lat stażu pracy w firmie
- Minimum 8 lat stażu pracy w firmie
- Minimum 10 lat stażu pracy w firmie
- Minimum 15 lat stażu pracy w firmie
- Minimum 20 lat stażu pracy w firmie
Na podstawie zestawienia typu kierowcy oraz stażu pracy, program dobierał odpowiednią stawkę godzinową gdzie np.:
Dla kierowcy pojazdu o ładowności powyżej 15 ton ze stażem pracy do 1 roku w firmie stawka godzinowa wynosiła 12.35 €.
Kierowca pojazdu o ładowności powyżej 15 ton ze stażem pracy minimum 20 lat stażu pracy w firmie stawka godzinowa wynosiła 13,2475 €.
Warto tutaj zaznaczyć, że wartości nie zmieniają się automatycznie co roku, należy więc ręcznie ustawić odpowiednie opcje zawsze, jeśli kierowca wkracza w nowy próg, możliwy do wskazania w Tachospeed.
Jak działamy od 2023 roku?
Belgowie opracowali ciekawy system oparty na poziomach od 1 do 4.
Pojawia się jednak pytanie, jak przyporządkować kierowcę do odpowiedniego poziomu?
Należy wejść na stronę https://www.functions14003.be/en, niestety jest ona dostępna tylko w trzech językach: angielskim, francuskim oraz holenderskim.
Przed nami pojawia się ankieta do wypełnienia, którą należy przeanalizować, spotkamy tam pytania, na podstawie których system przydzieli odpowiedni poziom do kierowcy.
Pomoc przy pytaniach
Poniżej pomagamy rozszyfrować zapisane pytania oraz odpowiedzi, które możemy zaznaczyć.
Na wstępie znajdziemy informację, mówiące o tym, że strona pomoże nam sklasyfikować pracownika z sektora „mobilnego” (takich jak kierowcy Samochodów ciężarowych, kurierzy (rowerowi), pomocnicy/obsługa…)
Możemy również pobrać broszury informacyjne wraz z opisem stanowisk dla pracowników niebędących kierowcami.
Przyciskiem NEXT> przechodzimy do kolejnych pytań.
W tym oknie należy wskazać czy chcemy uzyskać informację na temat pracowników mobilnych ( kafelek z kierownicą) lub nie mobilnych (Kafelek z wózkiem widłowym).
Wybranie opcji MOBILE STAFF powoduje przejście do dalszych pytań z ankiety, wybranie opcji NON MOBILE STAFF przejście do broszur informacyjnych z opisem stanowisk.
Kolejne kroki opisane w artykule dotyczą opcji MOBILE STAFF.
Po wybraniu opcji MOBILE STAFF wyświetla się informacja dotycząca kryteriów oraz możliwość wyświetlenia dodatkowych informacji odnośnie do wynagrodzeń, najczęściej zadawanych pytań oraz informacji kto decyduje o klasyfikacji. Aby przejść do ankiety, należy kliknąć przycisk START>
Pierwsze pytanie dotyczy wymaganego prawa jazdy:
- Prawo jazdy kategorii B+E lub mniej
- Prawo jazdy kategorii C
- Prawo jazdy kategorii C+E
W kolejnym pytaniu odpowiadamy o planowaniu:
- Pierwszy punkt mówi o tym, że większość aktywności jest dla kierowcy zaplanowana (np. przez dyspozytora)
- Drugi punkt mówi o tym, że to kierowca planuje, w jaki sposób dojedzie do rozładunków, sam dysponuje swoim czasem oraz sposobem załadunku i rozładunku (np. kolejność załadunków)
W kolejnym kroku zaznaczamy, do ilu adresatów kierowca dojeżdża w ciągu jednego dnia:
- Ograniczony (kilku)
- Duża ilość (często, 10 lub więcej)
Dalej określamy, jaki w pracy ma udział wysiłku fizycznego.
- Lekki (do głównych zadań należy jazda, załadunek i rozładunek z narzędziami pomocniczymi)
- Ciężki (Fizyczne ciągnięcie towarów lub narzędzi, wnoszenie ich po schodach itp.)
W kolejnym kroku określamy na jakim poziomie, kierowca musi wykorzystywać dodatkowe narzędzia, instalacje czy aplikacje.
- Niskim (np. wózek paletowy, ekran komputera itp.)
- Średnim (np. wózek widłowy, samochody, żuraw z krótkim wysięgnikiem, obsługa skomplikowanych urządzeń u boku klientów itp.)
- Wysokim (np. skomplikowane podnośniki przegubowe, spychacze wielofunkcyjne itp.)
Następnie określamy jakich kontroli dokonuje kierowca podczas załadunku.
- Bardzo ograniczony, głównie CMR, podstawowe kontrole ilości i ewentualnych uszkodzeń.
- Intensywne pod kątem charakteru towaru, (np. sprawdzenie złożonych ilości z całego ładunku, zarządzanie różnymi miejscami załadunku i dostawy wymagające dopasowania towarów do odpowiednich adresów dostawy itp.)
- Rygorystyczne pod kątem konkretnych zobowiązań umownych z klientem (np. wewnętrzne szczegółowe kontrole transportowanych elementów – takie jak wszelkie szczegółowe szczegóły uszkodzeń, weryfikacja kompletności elementów)
Poziom złożoności załadunku i rozładunku
- Prosty (Proces przeprowadzony przez stronę trzecią lub po prostu zabezpieczenie ładunku linami)
- Złożone (np. kontenery trudne do umieszczenia, ruchome skrzynie, sprawdzanie poziomów ciśnienie w cysternach)
Wymagany poziom dodatkowej wiedzy technicznej lub prawnej
- Ograniczony (normalny)
- Szeroki (np. mały ADR, skomplikowana administracja incydentów, HACCP, ATP itp.)
- Bardzo szeroki (np. Duży ADR, LHV, ładunek nienormatywny, dokonywanie obliczeń w celu zabezpieczenia ruchomego towaru itp.)
Dodatkowe zadania do wykonania:
- Nigdy lub prawie nigdy
- Bardzo często ( np. podłączenie komputerowe, czyszczenie cystern, zabezpieczenie miejsca dostawy i uporządkowanie terenu, itp.)
Sponsorowanie/ szkolenie innego kierowcy
- Tak
- Nie
Podsumowanie i kwoty
Po ukończeniu ankiety otrzymujemy wynik punktowy oraz przydzielenie do odpowiedniego poziomu.
Zgodnie z załączonymi informacjami, każdy poziom charakteryzuję się inną stawką:
POZIOM 1 – 13,85 Euro za godzinę
POZIOM 2 – 14,336 Euro za godzinę
POZIOM 3 – 14,5025 Euro za godzinę
POZIOM 4 – 14,6699 Euro za godzinę
Kryteria punktowe:
- 10 – 14 Punktów – Poziom 1
- 15 – 18 Punktów – Poziom 2
- 19 – 25 Punktów – Poziom 3
- 26 – 36 Punktów – Poziom 4
Poniżej znajdziecie Państwo link bezpośrednio do broszury z przykładowymi rozwiązaniami ankiety oraz kryteriami punktowymi (czyli ile punktów zostanie przydzielona za każdą odpowiedź)
https://functions14003.be/pdf/mobile_staff.pdf
Dodatkowe informacje
Jeżeli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości, serdecznie zachęcamy do kontaktu z naszym działem Pomocy Technicznej pod numerem telefonu: 32 70 70 440
Jeśli nie jesteś jeszcze naszym klientem, serdecznie zapraszam do zapoznania się z programem Tachospeed Expert poprzez darmowe testy wersji demo. Podczas testowania nasi specjaliści z działu Pomocy Technicznej są do Państwa dyspozycji.
Autor:
Patryk Stanisz, ekspert branży transportowej