Zgodnie obowiązującymi przepisami od 21 sierpnia 2023r. każdy nowo wyprodukowany pojazd musi być wyposażony w inteligentny tachograf drugiej generacji (G2V2). Obecnie dużo firm boryka się z brakiem materiałów i niedoborem pracowników. Skutek to brak możliwości montażu wspomnianych urządzeń oraz unieruchomienie blisko 40 000 ciężarówek! Rozwiązaniem ma być zgoda na montaż tachografów wcześniejszej generacji. Komisja Europejska została wezwana do monitorowania tej sprawy.
Sytuacja jest napięta, a obowiązkowa wymiana tachografów inteligentnych (często spotkamy się z oznaczeniem G2V2) wzbudza obawy wśród przewoźników. Firmy transportowe mogą mieć trudności z zakupem nowych ciężarówek lub rejestracją zakupionych pojazdów ciężarowych z racji niewystarczającej liczby nowych urządzeń na rynku.
Rozwiązaniem ma być zgoda Komisji do spraw Transportu Drogowego Unii Europejskiej (CORTE) na montaż oraz użytkowanie tachografów inteligentnych pierwszej generacji w nowych pojazdach.
Z uwagi na utrudniony dostęp do wymaganego sprzętu CORTE wzywa kraje członkowskie Unii Europejskiej do:
- Złagodzenia sankcji administracyjnych (tolerancji w egzekwowaniu przepisów) wobec pojazdów krajowych, jak i międzynarodowych, zarejestrowanych po 21 sierpnia, które powinny być wyposażone w tachograf G2V2;
- Niesankcjonowania przewoźników i większą tolerancję do 31 grudnia 2023 r.
Zgodnie z założeniami przedstawionymi przez CORTE firmy transportowe mogłyby rejestrować pojazdy z tachografami inteligentnymi pierwszej generacji. Jednak pod jednym warunkiem – muszą to zrobić maksymalnie do końca bieżącego roku. Dodatkowo w przypadku montażu takiego urządzenia, firma transportowa obliguje się do jego wymiany na tachograf inteligentny drugiej generacji najpóźniej do 18 sierpnia 2025 roku.
Jak to się ma względem Polskich przepisów? Zgodnie z informacjami, które do nas docierają z Ministerstwa Infrastruktury:
„W trakcie przedmiotowego spotkania Służby Komisji podkreśliły, że kwestia egzekwowania przepisów dotyczących stosowania tachografów należy do wyłącznej kompetencji państw członkowskich. Niemniej jednak przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazali, że państwa członkowskie mogą stosować złagodzone podejście służb kontrolnych do instalacji tachografów inteligentnych wersji pierwszej (tachografy G2V1) w pojazdach nowo rejestrowanych na terytorium Unii Europejskiej (pierwsza rejestracja na terytorium Unii Europejskiej od dnia 21 sierpnia 2023 r.) najpóźniej do dnia 31 grudnia 2023 r. Podejście to dotyczy zarówno pojazdów wykorzystywanych w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym.”
Pojawia się dodatkowy problem związany z sygnałem OSMNA (Open Service Navigation Message Authentication), który miał być dostarczony przez Europejską Agencję Kosmiczną. Niestety, nie jest on nadal dostępny. W praktyce oznacza to, że kierowcy w pojazdach wyposażonych w nowe tachografy drugiej generacji i tak będą musieli ręcznie wprowadzać kod kraju. Jak długo? Tego jeszcze nie wiemy.
Szerzej pisaliśmy o tym tutaj:
Warto w tym miejscu przypomnieć, zaplanowany termin wymiany urządzeń:
- 21 sierpnia 2023 r. — Obowiązek montażu tachografów inteligentnych drugiej generacji w nowo rejestrowanych pojazdach ciężarowych;
- 31 grudnia 2024 r. — Obowiązek wymiany tachografów analogowych lub cyfrowych starszego typu w transporcie międzynarodowym;
- 20 sierpnia 2025 r. — Obowiązek wymiany tachografów inteligentnych pierwszej generacji na tachografy drugiej generacji w ruchu międzynarodowym;
- 1 lipca 2026 r. — Obowiązek posiadania tachografów (tachografów inteligentnych drugiej generacji) w pojazdach o DMC od 2,5 tony poruszające się w transporcie międzynarodowym.
Nasuwa się więc pytanie, jeśli nie ma na rynku wystarczającej ilości tachografów, żeby sprostać zapotrzebowaniu nowych pojazdów – to czy producenci będą posiadać możliwości zagwarantowania odpowiedniej ilości tachografów G2V2 dla około 1,5-2,5 mln starszych pojazdów?
Na wymianę zostało raptem 12 miesięcy. Komisja Europejska została wezwana do monitorowania tej sprawy. Warto się więc przygotować do nadchodzącej zmiany i monitorować całą sytuację.
Dlatego zachęcamy do śledzenia naszego profilu na Facebooku oraz naszej strony internetowej znajdziesz tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie, bazę wiedzy czy szeroki wybór szkoleń.
Jeżeli potrzebujesz konsultacji lub pomocy? Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej.
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl, pomoc@tachospeed.pl