Piktogramy i kody krajów na tachografach cyfrowych stanowią fundamentalne elementy systemu monitorowania czasu pracy kierowców w branży transportowej. Powodem ich wprowadzenia była potrzeba ujednolicenia wszelkich komunikatów i usprawnienia procesów związanych z dokumentacją czasu pracy kierowców. Są one znacznie bardziej poręczne i mniejsze niż słowa pisane. W poniższym tekście przyjrzymy się bliżej, jakie funkcje pełnią te oznaczenia i jak wpływają na codzienną pracę w branży TSL (Transport-Spedycja-Logistyka).
Spis treści:
Piktogramy w Tachografach Cyfrowych
Piktogramy, czyli graficzne symbole lub oznaczenia, odgrywają kluczową rolę w dokumentowaniu oraz monitorowaniu różnych rodzajów aktywności kierowcy. Reprezentują one nie tylko czas jazdy, ale również czas przerwy, odpoczynki, a także okresy gotowości i inne czynności niewymagające prowadzenia pojazdu. Każdy piktogram ma za zadanie jednoznacznie informować o rodzaju wykonywanej aktywności, co poprzez ujednolicenie wszelkich komunikatów prezentowanych przez tachograf cyfrowy, ułatwia analizę danych oraz kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy między innymi w transporcie drogowym. Ich znajomość umożliwia prostą obsługę dowolnego tachografu.
Podstawowym aktem prawnym regulującym i opisującym tachografy cyfrowe jest ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, załącznik 1B tego rozporządzenia traktuje o piktogramach.
Powodem wprowadzenia piktogramów było również to, że znacząco poprawia czytelność zapisów wyświetlanych przez tachograf cyfrowy, co jest szczególnie ważne podczas kontroli drogowych. Dzięki nim inspektorzy mogą szybko zidentyfikować, czy kierowca przestrzegał wymogów dotyczących obowiązkowych przerw i maksymalnego czasu jazdy. To z kolei przekłada się na bezpieczeństwo na drogach, ponieważ nadmierna jazda bez odpoczynku jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych.
UWAGA! W zależności od producenta tachografu cyfrowego mogą występować dodatków specyficzne oznaczenia.
Przykładowe podstawowe piktogramy:
Kody Krajów w Tachografach
Kody krajów są równie istotnym elementem obsługi tachografów cyfrowych i analogowych. Każdy kod odpowiada skróconej nazwie kraju, przez który kierowca przejeżdża. Obowiązek rejestrowania przekroczeń granic państwowych w tachografie ma na celu zapewnienie przejrzystości w dokumentacji pracy kierowcy, a także ułatwienie kontroli przestrzegania przepisów dotyczących kabotażu, czyli wykonywania przewozów na terenie innego państwa niż państwo rejestracji pojazdu.
Rejestrowanie kodów krajów stało się szczególnie ważne w kontekście wprowadzenia pakietu mobilności, który wprowadził nowe regulacje mające na celu lepszą ochronę kierowców oraz zapewnienie równych warunków konkurencji w transporcie międzynarodowym. Kody krajów, rejestrowane na początku i na końcu pracy w danym kraju, są kluczowe dla oceny, czy przewoźnik przestrzega zasad dotyczących czasu pracy i odpoczynku, a także innych wymogów prawnych związanych z międzynarodowym transportem drogowym.
Kody krajów wyświetlane przez tachografy cyfrowe:
A – Austria,
AL – Albania,
AND – Andora,
ARM – Armenia,
AZ – Azerbejdżan,
B – Belgia,
BG – Bułgaria,
BIH – Bośnia i Hercegowina,
BY – Białoruś,
CH – Szwajcaria,
CY – Cypr,
CZ – Czechy,
D – Niemcy,
DK – Dania,
E – Hiszpania,
EC – Unia Europejska,
EST – Estonia,
EUR – inne kraje Europy,
F – Francja,
FIN – Finlandia,
FL – Lichtenstein,
FR – Wyspy Owcze,
GE – Gruzja,
GR – Grecja,
H – Węgry,
HR – Chorwacja,
I – Włochy,
IRL – Irlandia,
IS – Islandia,
KZ – Kazachstan,
L – Luksemburg,
LT – Litwa,
LV – Łotwa,
M – Malta,
MC – Monako,
MD – Mołdawia,
MK – Macedonia,
N – Norwegia,
NL – Holandia,
P – Portugalia,
PL – Polska,
RO – Rumunia,
RSM – San Marino,
RUS – Rosja,
S – Szwecja,
SK – Słowacja,
SLO – Słowenia,
TR – Turcja,
UA – Ukraina,
UK – Wielka Brytania,
WLD – pozostałe kraje.
Wpływ na Pracę Branży TSL
Wprowadzenie piktogramów i kodów krajów do systemu obsługującego tachografy cyfrowe miało znaczący wpływ na branżę transportową. Po pierwsze, ujednoliciło ono sposób dokumentowania pracy kierowców, co ułatwia porównywanie i analizowanie danych na skalę międzynarodową. Po drugie, poprawiło to również efektywność kontroli przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy, ponieważ dane są teraz rejestrowane w sposób automatyczny i niepodlegający łatwej manipulacji. To z kolei przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, ograniczając ryzyko wypadków spowodowanych przemęczeniem kierowców.
Ponadto, systematyczne rejestrowanie kodów krajów pozwala na lepsze monitorowanie i egzekwowanie przepisów dotyczących kabotażu. Przewoźnicy, którzy nie przestrzegają tych zasad, mogą być łatwiej zidentyfikowani i ukarani, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia uczciwej konkurencji w branży. To także ułatwia pracę organom kontrolnym, które dzięki cyfrowym zapisom mogą szybciej i efektywniej przeprowadzać inspekcje.
Implementacja inteligentnych tachografów, które automatycznie rejestrują przekroczenia granic oraz inne kluczowe informacje, jest kolejnym krokiem w kierunku poprawy jakości danych i ich wykorzystania. Umożliwia to nie tylko lepszą ochronę kierowców, ale także umożliwia organom regulacyjnym i firmom transportowym dostęp do bardziej szczegółowych i wiarygodnych informacji na temat pracy kierowców.
Podstawa Prawna
Zasady te oparte są o artykuł 34 ustęp 7 rozporządzenia UE 165/2014 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych, który mówi, że kierowcy muszą wprowadzać symbole krajów na początku i na końcu swojej pracy, a także przy pierwszym najbliższym możliwym miejscu postoju po przekroczeniu granicy państwa członkowskiego. Jeśli przekraczanie granicy odbywa się promem lub pociągiem, wpis wykonuje się po przybyciu.
Kontrola wpisów w Tachospeed
W oprogramowaniu Tachospeed, wpisy kodów kraju do pamięci tachografów możemy kontrolować na kilka sposobów.
1. Widok interaktywny
Przechodząc do widoku interaktywnego w programie, wskazując zakres danych oraz kierowcę, wyświetlamy aktywności kierowcy, tutaj symbole kodów krajów są zaznaczone białym kwadratem.
2. Raport kontrolny inspekcji drogowej
Taki raport uzyskamy klikając:
RAPORTY > RAPORTY KONTROLNE > RAPORT KONTROLNY INSPEKCJI DROGOWEJ > Następnie przy nazwisku wybranego kierowcy klikamy przycisk KONTROLNY
Przykład kodów krajów w takim raporcie:
Mamy również możliwość wygenerowania raportu typowo dotyczącego braków ów wpisów.
RAPORTY > RAPORTY KONTROLNE > RAPORT KONTROLNY INSPEKCJI DROGOWEJ > Następnie przy nazwisku wybranego kierowcy klikamy przycisk WYKROCZENIA > KONTROLNY WPISÓW O KRAJACH.
Taki raport wygląda jak poniżej:
Należy go odczytywać krzyżowo, czyli wartość Polska 2022-10-24 12:26 jest symbolem końcowym dziennych aktywności, natomiast Polska 2022-10-25 8:18 informuje o początkowym symbolu.
Warto też wspomnieć, że symbole kodów krajów w Tachospeed wykorzystujemy również do tworzenia delegacji, jeśli kierowca wprowadzi symbole do pamięci tachografu, mamy możliwość automatyzacji tworzenia ów delegacji, dzięki czemu „flagi” z krajem pojawiają się bez naszej interwencji:
Aby uruchomić automatyzację, należy przejść do zakładki DELEGACJE > OPCJE > WSTAWIAJ AUTOMATYCZNE ZNACZNIKI PRZEKROCZEŃ GRANIC NA PODSTAWIE DANYCH CYFROWYCH
Więcej na temat kodów krajów w programie Tachospeed znajdziesz pod tym linkiem.