Dyżur jest nieodzownym składnikiem wynagrodzenia naszych kierowców. Często jest poprawnie utożsamiany z gotowością, gdyż tak opisuje go Kodeks Pracy.
W tym artykule znajdziesz m.in.:
Dyżur – definicja
W większości wykonywanych zawodów dyżur utożsamiany jest zatem z okresem, kiedy to jesteśmy w gotowości do podjęcia pracy na polecenie przełożonego. Tak też stanowi kodeks pracy w artykule 151 (5), gdzie dyżur pracowniczy opisywany jest w następujący sposób:
Art. 151 (5) [Dyżur pracowniczy]
§ 1. Pracodawca może zobowiązać pracownika do pozostawania poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę (dyżur).
§ 2. Czasu dyżuru nie wlicza się do czasu pracy, jeżeli podczas dyżuru pracownik nie wykonywał pracy. Czas pełnienia dyżuru nie może naruszać prawa pracownika do odpoczynku, o którym mowa w art. 132 i 133.
§ 3. Za czas dyżuru, z wyjątkiem dyżuru pełnionego w domu, pracownikowi przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru, a w razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego – wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – 60% wynagrodzenia.
§ 4. Przepisu § 2 zdanie drugie oraz § 3 nie stosuje się do pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy.
Jak czytamy z powyższego zapisu dotyczącego dyżuru z kodeksu pracy dyżur może być pełniony w zakładzie pracy lub innym wyznaczonym miejscu. Dodatkowo czas dyżuru nie wlicza się do sumy czasu pracy pracownika i możemy zrekompensować go czasem wolnym (odebrać), a gdy jest to niemożliwe, to naszemu pracownikowi przysługuje za niego stosowne wynagrodzenie. Zawierając z kierowcami umowę o pracę zgodnie z artykułem 29 kodeksu pracy, ustępem 1, punktem 3 określamy jego wynagrodzenie i wyszczególniamy składniki jego wynagrodzenia.
W związku z czym, to właśnie na podstawie jego miesięcznego wynagrodzenia (stawki zasadniczej) jesteśmy w stanie wyliczyć wartość należnego mu dyżuru, gdy ten się pojawi i nie możemy go odebrać. Sytuacja nieco się komplikuje, gdy stosujemy “ryczałt” za dyżur, lecz o tym szerzej powiemy sobie w dalszej części tego artykułu. Zasady związane z dyżurem kierowców zostały szeroko opisane w innym dokumencie, mianowicie w ustawie o czasie pracy kierowców. W tym artykule dowiesz się czym jest dyżur według ustawy o czasie pracy kierowców, kiedy powstaje i jak należy za niego płacić kierowcy. Dodatkowo zobaczysz, gdzie szukać informacji na jego temat i jak na niego wpływać, gdy korzystasz z naszego oprogramowania do rozliczania czasu pracy kierowców – Tachospeed Expert.
Dyżur według ustawy o czasie pracy kierowców
Słowo “dyżur” pojawia się w ustawie o czasie pracy kierowców aż 18 razy. Po raz pierwszy spotykamy się z nim w artykule 7, z którego dowiadujemy się co nie wlicza się do sumy pracy kierowcy:
Art. 7.
Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się:
1) czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy;2) nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu;
3) dobowego nieprzerwanego odpoczynku;
4) przerwy w pracy, o której mowa w art. 16 ust. 1.
Na powyższym zapisie dostrzegamy zgodność z przepisami kodeksu pracy w temacie zaliczania czasu dyżury dla kierowców. Istny zbiór informacji na temat dyżurów znajdujemy nieco dalej, gdyż w artykule 9 ustawy o czasie pracy kierowców, gdzie w sześciu punktach został on dokładnie opisany.
Art. 9.
1. Czasem dyżuru jest czas, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.
2. Do czasu dyżuru zalicza się przerwy przeznaczone na odpoczynek, o których mowa w art. 13.
3. W przypadku gdy pojazd jest prowadzony przez dwóch lub więcej kierowców, czas nieprzeznaczony na kierowanie pojazdem jest czasem dyżuru.
4. Czas dyżuru nie może być wliczany do przysługującego kierowcy dobowego nieprzerwanego odpoczynku. Wykorzystywanie dobowego odpoczynku w pojeździe w sposób określony w art. 14 ust. 1 nie może być traktowane jako czas dyżuru.
5. Za czas dyżuru, o którym mowa w ust. 1, z wyjątkiem dyżuru pełnionego w domu, kierowcy przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru, a w razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego – wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – 60% wynagrodzenia.
6. Za czas dyżuru, o którym mowa w ust. 2 i 3, kierowcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w przepisach o wynagradzaniu obowiązujących u danego pracodawcy, nie niższe jednak niż w wysokości połowy wynagrodzenia określonego w ust. 5.
Omówmy po kolei powyższe punkty, aby lepiej poznać zamysł ustawodawcy w tym temacie. W punkcie pierwszym znowu widzimy pewnego rodzaju nawiązanie do poznanego już wcześniej zapisu z kodeksu pracy, gdyż zapis ten jest mocno tożsamy z ustępem 1 artykułu 151 (5) kodeksu pracy. W drugim punkcie artykułu 9 spotykamy zaś dyżur, który pojawi się zawsze, gdy praca kierowcy wyniesie więcej niż 6 godzin. Dlaczego? Ponieważ dotyczy odpoczynków o których mowa w artykule 13, którego treść brzmi:
Art. 13.
1. Po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.
2. Przerwy, o których mowa w ust. 1, ulegają skróceniu o przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.
Z powyższego artykułu wynika, że kierowcy pracującemu powyżej 6 godzin (do 9 godzin) przysługuje przerwa 30 minutowa, zaś gdy praca ta wyniesie powyżej 9 godzin, to przerwa ma wynieść 45 minut. Ważne, aby ta przerwa była odebrana w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie. W punkcie drugim czytamy, że gdy owa przerwa się pojawi, to odejmujemy od niej przerwę śniadaniową, która przysługuje kierowcy zgodnie z artykułem 134 kodeksu pracy, gdy jego praca wyniesie co najmniej 6 godzin.
Art. 134. [Prawo do przerwy]
§ 1. Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika:
1) wynosi co najmniej 6 godzin – pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut;
§ 2. Przerwy, o których mowa w § 1, wlicza się do czasu pracy.
Zgodnie z powyższym artykułem 134 kodeksu pracy i artykułami 13 i 9 (punktem 2) z ustawy o czasie pracy kierowców, jeżeli praca kierowcy wyniesie więcej niż 6 godzin (do 9 godzin), to kierowcy przysługuje przerwa w wysokości 30 minut, która zostanie zaewidencjonowana jako 15 pracy (zgodnie z artykułem 134 kodeksu pracy – punktem 2) i 15 minut dyżuru (zgodnie z artykułem 9 ustawy o czasie pracy kierowców – punktem 2). Program Tachospeed Expert ma te informacje odpowiednio w sobie zapisane. Możemy odnaleźć je w ustawieniach programu w następującym miejscu:
Aby trafić w powyższe miejsce ustawień programu należy kliknąć w przycisk: “Zarządzanie” → “Ustawienia” → “Ustawienia programu” → “Moduł ewidencji” → “Rozliczenia” → “Polska”. Następnie przesuwamy suwakiem opcje do samego dołu, gdzie spotykamy pozycję “Przerwa śniadaniowa” i “Dodatek dyżurowy”. “Przerwa śniadaniowa” to nic innego jak odnajdywanie i praktykowanie w aktywnościach kierowcy przerwy śniadaniowej z artykułu 134 kodeksu pracy. Jak widzimy na powyższym screenie jest ona domyślnie traktowana jako “praca”, a więc zgodnie z wytycznymi, gdy takowa się pojawi, to będzie zaliczana do sumy czasu pracy kierowcy. “Dodatek dyżurowy” to dyżur wynikający z artykułu 9 (punktu 2) ustawy o czasie pracy kierowców, a więc, gdy takowy zostanie odnaleziony, to będzie ewidencjonowany jako dyżur 50. Dlaczego tutaj pojawia się domyślnie składnik określony dyżurem 50 a nie dyżurem 100? Odpowiedź znajduje się w punkcie 6 artykułu 9 ustawy o czasie pracy kierowców:
6. Za czas dyżuru, o którym mowa w ust. 2 i 3, kierowcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w przepisach o wynagradzaniu obowiązujących u danego pracodawcy, nie niższe jednak niż w wysokości połowy wynagrodzenia określonego w ust. 5.
Jak te wszystkie informacje będą przedstawiane w programie Tachospeed Expert? Zerknijmy na screen poniżej z ewidencji czasu pracy przykładowego kierowcy:
Zaznaczyłem trzt pozycje z ewidencji czasu pracy kierowcy. Pierwsza dotyczy sumy czasu pracy. Widzimy tutaj, że kierowca pracował 10 godzin i 9 minut w dniu 2 października 2023 roku. W kolejne dni były to czasy: 6 godzin 26 minut (03.10.23), 5 godzin i 39 minut (05.10.23) oraz 7 godzin i 45 minut (06.10.23). Pierwszego dnia, gdy praca kierowcy wynosiła nieco więcej niż 10 godzin należy mu się przerwa w wysokości 45 minut, gdyż zgodnie z zapisem artykułu 13 ustawy o czasie pracy kierowców, gdy praca wynosi powyżej 9 godzin, to przerwa ma wynieść 45 minut. Pamiętamy o pomniejszeniu tej wartości o 15 minut z artykułu 134 kodeksu pracy, a więc dotyczącego przerwy śniadaniowej, bowiem praca w wysokości 10 godzin i 9 minut spełnia warunek owego zapisu pracy trwającej co najmniej 6 godzin. Ostatecznie mamy dostać 45 minut przerwy, która zostanie podzielona na 15 minut przerwy śniadaniowej i 30 minut dyżuru. W dniu 02.10.2023 możesz zobaczyć po prawej stronie kolumny “pś” i “dd”. Pierwsza to przerwa śniadaniowa, druga zaś, to dodatek dyżurowy. Na powyższym screenie widzimy w kolumnie “pś” 0:15, a więc 15 minut i obok w kolumnie “dd” wartość 0:30, a więc 30 minut. Razem 45 minut. Oznacza to, że kierowca w tym dniu nie dość, że pracował powyżej 10 godzin, to jego czasu postoju (przerw) zostały zaliczone odpowiednio w myśl przepisów artykułu 134 kodeksu pracy i artykułu 13 oraz 9 ustawy o czasie pracy kierowców.
W kolejnym dniu tj. 03.10.2023 r. kierowca pracował 6 godzin i 26 minut. Zgodnie z artykułem 13 ustawy o czasie pracy kierowców, gdy czas pracy jest większy niż 6 godzin, ale mniejszy niż 9 godzin, wtedy przerwa na odpoczynek ma wynieść 30 minut. Pamiętamy o uwzględnieniu przerwy śniadaniowej w tej przerwie, gdyż praca wynosi więcej niż 6 godzin i otrzymujemy następujące zapisy w ewidencji czasu pracy programu: w kolumnie “pś” pojawiła się wartość 15 minut na poczet przerwy śniadaniowej i obok w kolumnie “dd” możemy dostrzec wartość 15 minut na poczet dyżuru. Razem 30 minut, a więc wszystko zrobione jak należy, zgodnie z literą prawa.
5 października 2023 roku kierowca pracował raptem 5 godzin i 39 minut. W związku z czym nie przysługuje mu za tyle trwającą pracę przerwa śniadaniowa z kodeksu pracy (nie pracował co najmniej 6 godzin) i nie należy mu się także przerwa z ustawy o czasie pracy kierowców w myśl artykułu 13 (nie przekroczył 6 godzin pracy), dlatego w kolumnach “pś” i “dd” nie pojawiają się żadne wartości. Jest ok!
Zgłębiając tematy dyżurów i odpowiednich przerw konieczne jest, aby w tym miejscu poruszyć jeszcze jeden wątek. Skoro kodeks pracy i ustawa o czasie pracy kierowców narzuca stosowanie odpowiednich przerw wynikających z czasu pracy (30 i 45 minut), to jak one się mają do przerw, które narzuca nam rozporządzenie 561? Przecież tam też mamy do czynienia z przerwami uzależnionymi czasem jazdy. Poniżej zapis o którym mowa:
Artykuł 7.
Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku.
Przerwę tę może zastąpić przerwa długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa długości co najmniej 30 minut, rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego.
▼M3 W przypadku pracy w załodze kilkuosobowej kierowca może wykorzystać przerwę trwającą 45 minut w pojeździe kierowanym przez innego kierowcę, pod warunkiem że kierowca, który ma przerwę, nie jest zaangażowany w pomoc kierowcy prowadzącemu pojazd.
Gdyby tak potraktować przez chwilę każdy dokument osobno i wziąć w całość wytyczne związane z przerwami kierowców, to okazałoby się, że kierowca, który pracuje przykładowo 8 godzin musiałby zrobić przerwę 30 minutową z ustawy o czasie pracy kierowców i 15 minutową z kodeksu pracy, gdyż spełnia oba warunki ów dokumentów tj. praca powyżej 6 godzin. Gdyby w tym czasie 8 godzin pracy pojawiło się przykładowo 6 godzin jazdy, to oznaczałoby to, że musi jeszcze zrobić 45 minut przerwy zgodnie z artykułem 7 rozporządzenia 561.
Czy w związku z tym musiałby on zrobić ponad godzinę przerwy? Przerwa śniadaniowa (kodeks pracy) 15 minut + przerwa z ustawy o czasie pracy kierowców 30 minut + przerwa z rozporządzenia 561 wynosząca 45 minut daje w sumie 1,5 godziny przerwy. Oczywiście, że nie! Wiemy, że przerwa śniadaniowa zawiera się w przerwie z ustawy o czasie pracy kierowców, przecież z ów przerwy wydzielamy wręcz przerwę śniadaniową, co też robiliśmy na wyżej opracowanych przykładach. W artykule 27 ustawy o czasie pracy kierowców znajduje się wyjaśnienie tego niełatwego tematu:
Art. 27.
1. Okresy przerw w prowadzeniu pojazdu, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, zalicza się do czasu dyżuru, o którym mowa w art. 9 ust. 6.
2. Okresy odpoczynku, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 8 ust. 1, 2 i 7 Umowy AETR, nie mogą być traktowane jak czas dyżuru, o którym mowa w art. 9.
3. Okresy przerw w prowadzeniu pojazdu, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, w części obejmującej 15 minut, wlicza się do czasu pracy kierowcy, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.
4. Do kierowców, którzy wykorzystali przerwy w prowadzeniu pojazdu przeznaczone na odpoczynek, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, nie stosuje się przerwy, o której mowa w art. 13 ust. 1.
5. Do kierowców, którzy wykorzystali okres odpoczynku, o którym mowa w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 8 ust. 1–3 Umowy AETR, nie stosuje się odpoczynku, o którym mowa w art. 14
Widzimy już w punkcie 1. powyższego artykułu (27) nawiązanie do dyżurów z artykułu 9, punktu 6 ustawy o czasie pracy kierowców, które omawialiśmy już wcześniej. Dalej, w punkcie 3 mamy nawiązanie do artykułu 134 kodeksu pracy, co też już znamy. Aż w końcu w punkcie 4 pojawia się wyjaśnienie naszych wątpliwości, bowiem jest tutaj napisane, że kierowcy którzy wykorzystali swoją 45-minutową przerwę wynikającą z artykułu 7 rozporządzenia 561 (po 4,5h jazdy) nie stosuje się przerwy z artykułu 13, a więc tej wynikającej z czasu pracy. Dlatego w programie Tachospeed Expert jeżeli kierowca pracowałby od godziny 8:00 do 16:00 posiadając następujące aktywności w tym czasie:
- 8:00 – 12:30 jazda,
- 12:30 – 13:15 postój (przerwa),
- 13:15 – 16:00 jazda,
to powyższa przerwa zostanie rozłożona na następujące składowe:
- pierwsze 15 minut będzie przerwą śniadaniową (zaliczoną do sumy czasu pracy) – zgodnie z artykułem 134 kodeksu pracy,
- kolejne 15 minut będzie dyżurem 50 (“dd”) – zgodnie z artykułem 13 i artykułem 9 (punktem 2) ustawy o czasie pracy kierowców,
- ostatnie 15 minut będzie dyżurem 100 – zgodnie z artykułem 9 punktem 1 ustawy o czasie pracy kierowców.
Prezentacja powyższego przykładu w ewidencji czasu pracy programu Tachospeed Expert:
Prezentacja powyższego przykładu w szczegółach rozliczenia ewidencji czasu pracy:
W ustawieniach programu możesz znaleźć informacje na temat ewidencjonowania postojów. Te trwające powyżej 15 minut (aż do 3 godzin) są ewidencjonowane jako dyżur 100.
Dlaczego zatem postój 15-minutowy został zaliczony jako dyżur 100, skoro nie trwał powyżej 15 minut? Ponieważ był częścią postoju 45 minutowego. W związku z tym został zaewidencjonowany jako dyżur 100 a nie praca.
Dyżur 50 a dyżur 100 – najważniejsze informacje
Kluczową informacją w kontekście ewidencji czasu pracy jest to, że dyżur 50 nie może być rekompensowany czasem wolnym tzw. nie może być odbierany. Jego pojawianie się wiąże się z koniecznością wypłaty odpowiedniego wynagrodzenia kierowcy. Dyżur 100 natomiast może być rekompensowany czasem wolnym.
Dyżur 50 powstaje w dwóch przypadkach, gdy (pod opisem screen z ustawień programu w opisywanym przypadku):
- kierowca pracuje w podwójnej obsadzie (załodze) – czas kiedy nie prowadzi pojazdu, a siedzi obok z włożoną swoją kartą do slotu 2 tachografu jest traktowany jako dyżur 50 (gotowość) w załodze,
- kierowca pracuje powyżej 6 godzin i przysługuje mu przerwa zgodnie z artykułem 13 ustawy o czasie pracy kierowców.
Dyżur 100 powstaje, gdy:
- kierowca sam wybierze w tachografie gotowość lub wprowadzi ją wpisem manualnym,
- postój kierowcy trwa od 15 minut do 3 godzin.
Jak rozliczany jest dany dyżur? Ile kosztuje pracodawcę? Zależy to od skonstruowanej umowy o pracę. Jeżeli kierowca posiada na umowie wynagrodzenie o wartości aktualnego minimalnego wynagrodzenia w kraju, a więc na ten moment jeszcze jest to 3600 zł, wtedy wartość dyżuru odpowiada następującemu działaniu:
- 3600 zł / wymiar czasu pracy w danym miesiącu = dyżur 100
- (3600 zł / wymiar czasu pracy w danym miesiącu) / 2 = dyżur 50
Przykładowo dla miesiąca listopad 2023 roku będzie to:
3600 zł / 160 godzin = 22,50 zł/h → dyżur 100
Połowa tej wartości, a więc 11,25 zł będzie odpowiadała stawce dyżuru 50.
Jeżeli zaś wynagrodzenie kierowcy składa się z wielu składników wynagrodzenia i jednym z nich jest wynagrodzenie zasadnicze niższe od wartości minimalnego wynagrodzenia krajowego, wtedy wartość dyżuru wyliczania jest z kwoty wynagrodzenia zasadniczego.
Czy lepiej jest stosować dyżur 100 czy dyżur 50 dla postojów powyżej 15 minut do 3 godzin?
Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Wiele zależy od pracy naszych kierowców. Należy bowiem pamiętać, że skoro dyżur 100 jest możliwy do odebrania, to aby to zrobić musimy dysponować odpowiednim przestojem. Różnica planu i pracy w danym dniu tworzy przestój. Jeśli go więc nie mamy, to każdy dyżur 100 zostanie dodany do wynagrodzenia kierowcy. W takich sytuacjach wydawać by się mogło, że korzystniejszy dla pracodawców będzie dyżur 50. Skoro nie mam go gdzie odebrać, to taniej mi jest płacić połowę jego wartości kierowcom. Z tego typu wątpliwościami borykają się liczni nasi klienci, dlatego aby móc jasno stwierdzić co jest korzystniejsze i dlaczego, to prowadzimy odpowiednie audyty w firmach transportowych, aby to dobrze zweryfikować i zaproponować dogodne zmiany. Więcej informacji na temat audytów realizowanych przez firmę Infolab znajdziesz w linku poniżej:
Znajdziesz tam możliwość wypełnienia krótkiego arkusza i zamówienia odpowiedniej wyceny dla swojego przedsiębiorstwa.
Link do pełnej treści ustawy o czasie pracy kierowców:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf
Link do pełnej treści rozporządzenia 561:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02006R0561-20200820
Link do instrukcji programu Tachospeed Expert:
Tachospeed a Tachospeed Expert w kontekście powyższych zmian prawnych i funkcjonalności programu.
Jeśli nadal korzystasz z programu Tachospeed i nie udało Ci się do tej pory przejść na Tachospeed Expert, to koniecznie skontaktuj się z naszym działem sprzedaży, gdyż opisywane powyżej zmiany prawne i wynikające z nich nowe funkcjonalności programu nie będą dla Ciebie dostępne!
Nasz dział sprzedaży czeka na Ciebie pod numerem telefonu: +48 32 70 70 400 i/lub adresem mailowym: biuro@tachospeed.pl
W razie problemów z aktualizacją programu lub jego reinstalacją z Tachospeed na Tachospeed Expert zadzwoń do naszych specjalistów z działu pomocy technicznej, którzy ze wszystkim Ci pomogą: +48 32 70 70 440.
Nie czekaj i przejdź na Tachospeed Expert już dziś, aby być na bieżąco z aktualnymi przepisami prawnymi i móc z nich korzystać w swoim programie!
Link do wszystkich dostępnych aktualizacji programu Tachospeed i Tachospeed Expert wraz z opisem zmian:
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej