Obowiązek wprowadzania symboli kodów krajów do pamięci tachografów nie jest niczym nowym, jednak niezastosowanie się do tego zalecenie skutkować może bardzo poważnymi konsekwencjami tak dla kierowcy, jak i dla firmy transportowej.
Już w ROZPORZĄDZENIU PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 roku w artykule 34 pkt. 7 możemy znaleźć fragment mówiący, iż:
Kierowca wprowadza w tachografie cyfrowym symbole państw, w których rozpoczyna i kończy dzienny okres pracy. Jednak państwo członkowskie może wymagać od kierowców pojazdów używanych w działalności transportowej prowadzonej na jego terytorium dodatkowych, bardziej szczegółowych niż symbol państwa, danych geograficznych, pod warunkiem że państwo członkowskie powiadomiło o tym Komisję przed dniem 1 kwietnia 1998 r.
Formalnie powyższy zapis, informuje nas o tym, że już od 04 lutego 2014 roku każdy kierowca poruszający się po drogach publicznych samochodami wyposażonymi w urządzenia rejestrujące czas pracy, jakimi są tachografy, ma obowiązek wprowadzić symbol kodu kraju, w którym rozpoczyna oraz kończy swoje dzienne aktywności.
Kody krajów w tachografie — najczęstszy błąd
Niestety, błędne wprowadzenie symbolu kodu kraju do pamięci tachografu jest dość powszechnym błędem. Zgodnie ze wspomnianymi wyżej przepisami z rozporządzenia, symbole kodów krajów w tachografie powinny znajdować się bezpośrednio przy aktywności rozpoczynającej oraz na końcu ostatniej aktywności danego dnia. Jako okres aktywności danego dnia należy rozumieć okres między kolejnymi następującymi po sobie okresami odpoczynków dobowych lub odpoczynku dobowego oraz odpoczynku tygodniowego.
Proszę zwrócić uwagę na powyższy przykład, symbol kodu kraju (DE) pokrywa się dokładnie z aktywnością zaznaczoną kolorem zielonym (pracą inną), oraz został zaznaczony niemalże od razu po zatrzymaniu pojazdu na końcu aktywności jazdy. Taki zapis jest poprawny i nie generuje ryzyka nałożenia mandatu karnego.
Powyżej prawidłowe zakończenie dobowego okresu aktywności. Jak widać, symbol kraju (DE) przylega do ostatniej aktywności koloru czerwonego oznaczające jazdę.
Wyżej wymieniony przypadek pokazuje najczęstszy błąd, w którym kierowca prawdopodobnie nie otrzymał jeszcze informacji, czy ładunek przeznaczony dla niego zostanie dzisiaj załadowany do przestrzeni ładunkowej jego pojazdu, czy nie, więc czeka do momentu otrzymania informacji, że załadunek dziś nie nastąpi. Wtedy kierowca od razu wprowadza do pamięci tachografu symbol odpowiedniego kraju, jednak niestety, jest to już wykroczenie. Dobrym rozwiązaniem byłoby przełączenie tachografu na około minutę w tryb pracy innej. Należy jednak pamiętać, że wtedy odpoczynek dobowy będziemy liczyć od ostatniej aktywności, nie od chwili kiedy kierowca stawił się na załadunek.
Konsekwencje braku wpisów o kodach krajów
Informację, w jaki sposób brak wpisów będzie egzekwowany przez odpowiednie organy znajdziemy w załączniku nr 1 Ustawy o Transporcie Drogowym w punkcie 7.12 o następującej treści:
Okazanie podczas kontroli wykresówki, wydruku z tachografu lub karty kierowcy, które nie zawierają wprowadzonych ręcznie bądź automatycznie wszystkich wymaganych danych dotyczących okresów aktywności kierowcy lub symbolu państwa miejsca rozpoczęcia lub zakończenia dziennego okresu pracy, w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni – za każdy dzień.
Wysokość grzywny w złotych 100, nr grupy naruszenia oraz waga naruszenia wskazane w załączniku 1 do rozporządzenia 2016/403 2.23 BPN.
Brak wpisu o kodzie kraju, a „waga” naruszenia
Szczegółowo na ten temat możemy znaleźć informacje w ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/403 – z dnia 18 marca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego, oraz zmieniające załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.
W wyżej wymienionym dokumencie odnajdziemy podział wykroczeń wraz ze wskazaniem ich wagi.
Ustawodawca przewiduje podział na cztery grupy naruszeń:
- (NMW) – Naruszenie Mniejszej Wagi
- (PN) – Poważne Naruszenie
- (BPN) – Bardzo Poważne Naruszenie
- (NN) – Najpoważniejsze Naruszenie
Przewidziane zostały również metody kumulacji wykroczeń PN oraz BPN w następujący sposób:
3 PN/na kierowcę/na rok = 1 BPN
3 BPN/ na kierowcę/ na rok = uruchomienie krajowej procedury w sprawie oceny dobrej reputacji
Wzór na określenie współczynnika oceny dobrej reputacji
- W — współczynnik oceny ryzyka utraty dobrej reputacji (średnia liczba naruszeń w przeliczeniu na rok)
- n — ilość zatrudnionych kierowców
- PN — ilość poważnych naruszeń popełnionych w kontrolowanym okresie
- BPN — ilość bardzo poważnych naruszeń popełnionych w kontrolowanym okresie
Jeśli współczynnik (W) będzie równy 3 lub większy, to uruchomi to procedurę oceny utraty dobrej reputacji.
Kontrola wpisów w Tachospeed
W oprogramowaniu Tachospeed, wpisy kodów kraju do pamięci tachografów możemy kontrolować na kilka sposobów.
1. Widok interaktywny
Przechodząc do widoku interaktywnego w programie, wskazując zakres danych oraz kierowcę, wyświetlamy aktywności kierowcy, tutaj symbole kodów krajów są zaznaczone białym kwadratem.
2. Raport kontrolny inspekcji drogowej
Taki raport uzyskamy klikając:
RAPORTY > RAPORTY KONTROLNE > RAPORT KONTROLNY INSPEKCJI DROGOWEJ > Następnie przy nazwisku wybranego kierowcy klikamy przycisk KONTROLNY
Przykład kodów krajów w takim raporcie:
Mamy również możliwość wygenerowania raportu typowo dotyczącego braków ów wpisów.
RAPORTY > RAPORTY KONTROLNE > RAPORT KONTROLNY INSPEKCJI DROGOWEJ > Następnie przy nazwisku wybranego kierowcy klikamy przycisk WYKROCZENIA > KONTROLNY WPISÓW O KRAJACH.
Taki raport wygląda jak poniżej:
Należy go odczytywać krzyżowo, czyli wartość Polska 2022-10-24 12:26 jest symbolem końcowym dziennych aktywności, natomiast Polska 2022-10-25 8:18 informuje o początkowym symbolu.
Warto też wspomnieć, że symbole kodów krajów w Tachospeed wykorzystujemy również do tworzenia delegacji, jeśli kierowca wprowadzi symbole do pamięci tachografu, mamy możliwość automatyzacji tworzenia ów delegacji, dzięki czemu „flagi” z krajem pojawiają się bez naszej interwencji:
Aby uruchomić automatyzację, należy przejść do zakładki DELEGACJE > OPCJE > WSTAWIAJ AUTOMATYCZNE ZNACZNIKI PRZEKROCZEŃ GRANIC NA PODSTAWIE DANYCH CYFROWYCH
Podsumowanie
Jeżeli którakolwiek z opcji nie jest dla Państwa widoczna w obecnej wersji programu, zachęcam do kontaktu z naszymi specjalistami z działu sprzedaży w celu ustalenia oraz wyceny ewentualnego rozszerzenia oprogramowania, numer kontaktowy z działem sprzedaży 32 70 70 400
Serdecznie zachęcam również do kontaktu z naszym działem Pomocy Technicznej, który chętnie odpowie na wszelkie Państwa pytania. Nasza pomoc działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 do 17:00 pod numerem 32 70 70 440
Jeśli nie jesteś jeszcze naszym klientem, serdecznie zapraszam do zapoznania się z programem Tachospeed poprzez darmowe testy wersji demo. Podczas testowania nasi specjaliści z działu Pomocy Technicznej są do Państwa dyspozycji.
Autor:
Patryk Stanisz, ekspert branży transportowej