Szanowni Państwo,
W związku z coraz większą ilością pytań związanych z transportami humanitarnymi, organizowanymi przez naszych klientów na granicę polsko-ukraińską, chcemy przedstawić kilka istotnych informacji odnośnie prawnego uregulowania takich przewozów.
Zgodnie z art. 3 punkt d) Rozp. 561/2006 rozporządzenie nie ma zastosowania do przewozu drogowego pojazdami używanymi w razie wypadków lub do prowadzenia działań ratunkowych, w tym pojazdami używanymi w niehandlowym przewozie pomocy humanitarnej. Ponadto zgodnie z artykułem 3 ust. 1 Rozp. 165/2014 w zakresie stosowania tego rozporządzenia, tachografy są instalowane i użytkowane w pojazdach zarejestrowanych w państwie członkowskim i używanych do przewozu drogowego osób lub rzeczy, oraz do których zastosowanie ma rozporządzenie (WE) nr 561/2006. Powyższe oznacza, iż w przypadku przewozu pomocy humanitarnej, kierowca nie musi stosować się do zapisów rozporządzenia 561/2006, oraz rozporządzenia 165/2014 w zakresie używania tachografów. W praktyce taki przewóz może odbywać się pojazdem bez tachografu.
Jedyne przepisy w przypadku polskich przewoźników, do których kierowca musi się stosować to, Ustawa o czasie pracy kierowców. Należy jednak pamiętać, że i w tym przypadku występują wyłączenia, między innymi w zakresie:
- tygodniowego maksymalnego czasu pracy;
- przerw w pracy;
- czasu pracy w nocy.
Kierowcy nie muszą stosować się do tych przepisów. Podstawa prawna: art. 22. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, przepisy art. 12 ust. 2 i 3, art. 13, art. 21 oraz art. 24 pkt 2 nie mają zastosowania do kierowców prowadzących pojazdy wymienione w art. 29 ustawy, w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 oraz w art. 2 ust. 2 Umowy AETR.