Na przełomie września i października 2025 roku w Brukseli – sercu europejskiej polityki transportowej – odbyły się uroczyste obchody 20-lecia CORTE (Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement). W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele instytucji publicznych, organizacji branżowych oraz firm transportowych z całej Europy. Wśród zaproszonych gości znalazła się również firma Infolab, reprezentowana przez prezesa Dariusza Watę oraz Sebastiana Słabego.
Spis treści
Czym jest CORTE i dlaczego ma tak duże znaczenie dla europejskiego transportu?
CORTE to przede wszystkim konfederacja organizacji w transporcie drogowym powstała w Brukseli. Jej misją jest wspieranie współpracy pomiędzy krajowymi organami nadzoru transportu drogowego, stowarzyszeniami branżowymi oraz przedsiębiorstwami, aby zapewnić jednolite i skuteczne egzekwowanie przepisów transportowych w Europie.
Organizacja wspiera rozwój regulacji UE, promuje inteligentne formy kontroli (smart enforcement) oraz uczestniczy w licznych projektach badawczych i legislacyjnych. Obecnie na jej czele stoi Rémy Russotto, a w strukturach zarządczych zasiadają przedstawiciele m.in. Wielkiej Brytanii, Irlandii, Holandii, Norwegii i Belgii.
Oficjalne obchody i spotkanie członków CORTE
30 września 2025 roku odbyło się oficjalne spotkanie członków CORTE, podczas którego CEO Rémy Russotto podziękował wszystkim organizacjom zrzeszonym w konfederacji za dwie dekady współpracy i wspólnych działań na rzecz rozwoju europejskiego transportu drogowego.
Po części oficjalnej uczestnicy mieli okazję wymienić doświadczenia i omówić bieżące wyzwania branży – szczególnie te związane z wdrożeniem nowej generacji tachografów cyfrowych (Smart Tacho G2V2), które od 2025 roku stały się obowiązkowe w przewozach międzynarodowych.
Wiele krajów wciąż boryka się z problemami wdrożeniowymi, a liczne dyskusje dotyczyły aspektów technicznych i interpretacyjnych nowych rozwiązań. Jak zauważyli uczestnicy – trudności te nie dotyczą wyłącznie Polski, ale mają charakter ogólnoeuropejski.

Infolab na 20-leciu CORTE!
Firma Infolab, a dokładnie prezes firmy Dariusz Wata jest członkiem CORTE od 2015 roku. Co z niezwykłą satysfakcją podkreślamy, że rok 2025 jest wyjątkowy nie tylko dla CORTE, ale również dla nas – Infolabu. Który w ubiegłym roku świętował 20-lecie swojej działalności. Od dwóch dekad wspieramy europejską branżę transportową, dostarczając narzędzia ułatwiające egzekwowanie i przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców.
Jako członek CORTE działamy ramię w ramię z organizacją, której misją jest harmonizacja zasad i rozwój inteligentnych rozwiązań dla transportu drogowego. Wspólne wartości – takie jak innowacyjność, rzetelność i dążenie do poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach – sprawiają, że czujemy się integralną częścią tej wspólnoty.
Zgromadzenie Ogólne CORTE – najważniejsze tematy i wnioski
1 października odbyło się Zgromadzenie Ogólne CORTE (Enforcement Working Group & General Assembly), podczas którego zaprezentowano szereg wystąpień i raportów dotyczących aktualnych inicjatyw oraz technologii wspierających nadzór transportowy. Wśród omawianych tematów znalazły się takie tematy jak:
Generation 2 Version 2 tachograph:
- New technical specifications for the G2V2, update on the ongoing work done in the Smart Tachograph Expert Group & OSNMA reminder, Romain DURAND (DG MOVE)
- Manual recording of periods of at least one week during which a driver is away from the vehicle
- VDO Fleet App solution & manual entries, Alessio SITRAN (Continental)
- Feedback and questions on manual recording, presentation by Erik Busser (TLN)
- Information on the “Deutsche Fahrtenschreiberforum” / German Tachograph Forum, Harald Hempel (DAKO)
- Non-commercial transport, mobile-home and reading of European Court of Justice case C- 666/21, Harald Hempel (DAKO) and Philippe RABENSCHLAG (Zauner)
International Data Exchange
- EUCARIS, new developments & updates, presentation by Sjaak KEMPE (EUCARIS)
e-FTI, legal obligations & technical changes affecting enforcement + smart enforcement tools
- e-FTI and the Digital Transport Forum, latest developments, Frederico SOLFRINI (IRU)
- Keystone, e-FTI & smart enforcement (EU Horizon 2020 Research project), Zoe PETRAKOU (Athon Engineering)
ELA
- Update on ELA activities as well as joint trainings with CORTE in 2024-2026, Séamus LYNCH (ELA)
Insights on EU and Member State methods and practices for the employment of third-country bus and truck drivers
SteerEU study, supported by DG MOVE, preliminary results presented by Victoire COUELLE (IRU)
Driving & rest times question: carry out ferry crossings across a split daily rest, Marc Caplin and Guy Reynolds (Aquarius)
New CORTE Enforcement documents NEW CORTE BASICS & CORTE HOW TOs
CORTE BASICS
- BASICS #1 Driving & rest times
- BASICS #2 Posting of drivers in Lex Specialis
- BASICS #4 Tachograph Driver Card Issuing
- BASICS #5 Light Commercial Vehicles
CORTE HOW TOs
- HOW TO #8 Calculate the time-period for daily driving & rest time infringements
- HOW TO #9 Understand Multi-manning

Podczas wydarzenia została m.in. poruszona problematyka związana z tachografami cyfrowymi producenta Stoneridge dotycząca problemów z aktualizacją tych urządzeń. VDO przedstawiło swoją aplikację na telefon, która to np. pozwala kierowcom wprowadzać wpis manualny do tachografu za pomocą swojego smartfona. Telefon łączy się za pomocą bluetooth z urządzeniem. Pozwala to także na wprowadzanie informacji o załadunkach i rozładunkach, przepraw promowych i kolejowych, co więcej, sama aplikacja pozwala na stałe monitorowanie dopuszczalnego czasu jazdy, oraz wymaganych odpoczynków.
W dalszej części obrad poruszono istotną kwestię dotyczącą pojazdów typu „mobile home” – czyli tzw. domów na kołach oraz kamperów. Zwrócono uwagę, że wciąż pozostają one obszarem nie w pełni doprecyzowanym w obowiązujących przepisach. Z jednej strony rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w artykule 3 odnosi się do tej kategorii pojazdów, jednak interpretacja jego zapisów nadal budzi wątpliwości w kontekście praktycznego stosowania przepisów.
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do przewozu drogowego:
h) pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony używanymi do niehandlowego przewozu rzeczy;
Podając do informacji dwie ważne kwestie tj. niehandlowego przewozu rzeczy i dopuszczalnej masy całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony. Co zatem, gdy tonaż takiego pojazdu jest wyższy? Okazuje się, że w aktualnej sytuacji prawnej taki kierowca powinien mieć zamontowany tachograf, rejestrować i przestrzegać norm czasu pracy, jak także regularnie odczytywać dane ze swojej karty kierowcy i samego urządzenia, a co za tym idzie także posiadać kartę przedsiębiorstwa, by móc to uczynić.
Problem polega na tym, że takim kierowcą może być osoba prywatna. Herald Hempel (DAKO) wraz z Philippe Rabenschlag (Zauner) w swoim wystąpieniu przedstawili obecnym wyraźny problem w tym temacie, prezentując dodatkowo dwa cenne wyroki trybunały z 2013 i 2023 roku: ECJ C-666/21 i C 317/12. Linki do obu wyroków znajdują się poniżej, zachęcamy do zapoznania się z ich treścią.
Link do wyroku Trybunału (trzecia izba) z dnia 2 marca 2023 r.:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:62021CJ0666
Link do wyroku Trybunału (szósta izba) z dnia 3 października 2013 r.:
Link do pełnej treści rozporządzenia 561/2006:
W dalszej części przyszedł czas na zaprezentowanie systemu Eucaris (dawniej European Car and Driving Licence Information System). System ten pozwala na łatwą i bezpieczną wymianę informacji pomiędzy krajami m.in. na temat zarejestrowania pojazdu i jego kradzieży, pomaga zweryfikować poprawność dokumentów pojazdu, oraz ważność prawa jazdy kierowcy. Z systemu Eucaris korzysta także Polska. W linku poniżej znajdują się informacje podane na stronie rządowej na temat tego w jakim zakresie korzysta z ów systemu nasz kraj.
Eucaris w Polsce:
https://www.gov.pl/web/cepik/dostep-do-danych
Strona internetowa systemu Eucaris: https://www.eucaris.net/
Kolejna tematyka poruszana podczas posiedzenia CORTE zainteresowałaby szczególnie osoby związane z szeroko pojętą informatyką, bowiem poruszane zostały kwestie systemu e-FTI oraz projektu Keystone. System e-FTI służy do cyfryzacji dokumentów oraz danych transportowych. Jego celem jest zastąpienie tradycyjnej papierowej formy na rzecz elektronicznych danych. Dzięki odpowiednio zastosowanym funkcjom, pozwala on na tłumaczenie dokumentów na wiele języków po to, aby ułatwić zaznajomienie się z ich treścią danym jednostkom. Projekt Keystone jest współfinansowany przez samą Unię Europejską oraz Wielką Brytanię. Jak możemy wyczytać na samej stronie Keystone:
KEYSTONE is funded by both the European Commission (total maximum grant amount €3,522,881.25) and the United Kingdom Research & Innovation (UKRI, total grant amount £401,904.00).
Ogromne pieniądze rzędu kilkunastu milionów złotych wraz z trzyletnim planem działania przekładają się na np. zmniejszenie papierologii za sprawą specjalnie opracowanej aplikacji, które pozwala na wymianę informacji z wieloma systemami instytucji europejskimi. Celami Keystone jest również:
Nadrzędnym celem projektu KEYSTONE jest opracowanie i koncepcja zrównoważonego, wydajnego i bezpiecznego systemu transportowego, który umożliwi organom ścigania dostęp do danych w celu kontroli zgodności. Aby osiągnąć ten ambitny cel, zrealizowano następujące kamienie milowe i cele:
- Dostosuj standardowe rozwiązania cyfrowe oparte na wielu istniejących przypadkach użycia do systemu transportowego.
- Wykaż zasadność proponowanego rozwiązania aplikacji internetowej za pomocą dwóch rzeczywistych pilotaży.
- Opracowanie spójnego, interoperacyjnego i intermodalnego ekosystemu transportu cyfrowego w celu replikacji.
- Zdefiniuj standard API umożliwiający udostępnianie danych i informacji pomiędzy operatorami i władzami.
- Szanuj i integruj redukcję kosztów i emisji CO2, zwiększ konsolidację danych i warunki bezpieczeństwa oraz wspieraj akceptację technologii CCAM.
Link do strony projektu Keystone: https://www.keystone-project.com/
Podsumowanie
Udział firmy Infolab w spotkaniach organizowanych przez CORTE ma charakter stały i wpisuje się w długofalową współpracę na rzecz rozwoju oraz harmonizacji przepisów w europejskim transporcie drogowym. W kolejnych publikacjach będziemy przybliżać działania podejmowane przez CORTE i jej członków, a także omawiać bieżące inicjatywy związane z cyfryzacją oraz egzekwowaniem prawa transportowego. Pomimo upływu lat od wprowadzenia tachografów cyfrowych, wiele zagadnień regulacyjnych nadal wymaga doprecyzowania i wspólnych prac eksperckich. Wierzymy jednak, że dzięki misji i zaangażowaniu CORTE, a także naszym własnym działaniom, możliwe będzie stopniowe tworzenie bardziej przejrzystych i spójnych przepisów, które będą wspierać rozwój bezpiecznego i nowoczesnego transportu w Europie.