Druga połowa sierpnia 2023 roku jest kolejnym czasem zmian w przepisach dotyczących branży transportowej. W piątek 18 sierpnia, podczas naszego webinaru, informowaliśmy Państwa o zmianach wynikających z ustawy o delegowaniu kierowców. Zgodnie z ostatnim zapisem (artykułem 49) ustawa ta weszła w życie 2 dni temu w sobotę tj. 19 sierpnia 2023 roku.
W tym artykule znajdziesz m.in.:
Każde zmiany w przepisach dotyczące branży transportowej powodują niemałe zaniepokojenie dla osób zainteresowanych. Nieodpowiednie zrozumienie ustawy, czy co gorsza, szerzenie nieprawidłowych informacji w gronie kierowców sprawia, że w naszym przedsiębiorstwie pojawiają się wątpliwej treści informacje. Dlatego w tym artykule postaramy się przybliżyć najważniejsze zapisy ów dokumentu.
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym – pełna treść
Najważniejsze zmiany w przepisach (od 19 sierpnia 2023 roku)
Zmiana obowiązujących stawek diet
W ustawie o delegowaniu kierowców pojawia się kilka kluczowych tematów. Pierwszy z nich dotyczy jednej stawki diety dla wszystkich krajów. Koniec ze stawką 49 euro pełnej diety dla Niemiec, 41 euro w Czechach, czy 55 euro w Belgii. Od dwóch dni obowiązuje jedna, stała stawka w kwocie 60 euro za dzień. W związku z czym za spędzenie na „obcej ziemi” przez kierowcę czasu od 0 do 8 godzin możliwe będzie naliczenie mu diety w kwocie 20 euro. Gdy czas ten wzrośnie od 8 do 12 godzin, wtedy naliczymy 30 euro i powyżej 12 godzin liczymy 60 euro diety.
Oczywiście wspominane wcześniej diety traktujemy wirtualnie, oznacza to, że jak dotychczas są one danymi pomocniczymi przy obliczaniu np. podstawy do oskładkowania. Pamiętajmy, że nie zmienia się sposób obliczenia podstawy do oskładkowania na zasadach określonych przez ZUS (tych, które są znane i praktykowane od ponad 1,5 roku). Należy także pamiętać o tym, co nie wchodzi w koszty stanowiące podstawę oskładkowania:
Zmiana w obliczaniu podstawy do opodatkowania
Do tej pory, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, można było 30% wartości wirtualnych diet kierowcy wykorzystać do pomniejszenia podstawy do opodatkowania. Nowością w tej kwestii są zaproponowane następujące zmiany:
Pojawiają się tutaj ważne kwestie, mianowicie możliwość pomniejszenia podstawy do opodatkowania o kwotę 20 euro za dzień dla kierowców zatrudnionych zarówno w oparciu o umowę o pracę, jak i tych, którzy pracę wykonują na umowę zlecenia (nie są w stosunku pracy).
Dodatkowo pojawia się tutaj możliwość zwrotu kosztów poniesionych w przypadku, gdy kierowca zechce wykorzystać swój odpoczynek tygodniowy regularny (45h) np. w hotelu. Wtedy pracodawca może swobodnie zwrócić mu poniesione z tego tytułu koszty noclegu. Istotny zapis dotyczy także poniesionych kosztów związanych z urządzeniami sanitarnymi. Mowa tutaj o kosztach poniesionych za toaletę czy prysznic. Jeżeli weźmiemy pod uwagę np. pięciokrotne skorzystanie z toalety na terenie Unii Europejskiej (poza granicami Polski) i jeden prysznic, to możemy tutaj mówić nawet o kilkunastu euro dziennie zwroty kosztów dla kierowcy.
Zakaz pracy kierowcy dla więcej niż jednego przewoźnika
Kolejnym ciekawym zapisem w ustawie o delegowaniu kierowców jest możliwość ograniczenia kierowcy pracy na rzecz kogoś trzeciego. Pracodawca ma możliwość pozbawienia tego prawa swojego kierowcy.
Pracodawca może zakazać kierowcy jednoczesnego pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą lub jednoczesnego pozostawania w stosunku prawnym będącym podstawą świadczenia pracy innym niż stosunek pracy, o ile jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa w transporcie drogowym lub koniecznością przestrzegania przepisów socjalnych w transporcie drogowym.
Zgodnie z powyższym zapisem pracodawca może skorzystać z takiego prawa, ale nie musi. Pamiętajmy, że nasi kierowcy często wykonują dodatkową pracę na rzecz innych przewoźników bez naszej wiedzy, co może powodować niemałe kary w przypadku kontroli. Dlaczego? Planując pracę naszemu kierowcy bierzemy pod uwagę obowiązujące przepisy chociażby z Rozporządzenia 561 i Ustawy o czasie pracy kierowców w kwestiach maksymalnego czasu jazdy, robienia odpowiednich odpoczynków itd.
Jeżeli nasz kierowca wykonują okazjonalną pracę na rzecz kogoś innego, a my o tym nie wiemy, to może to sprawiać, że zwyczajnie przekroczy ustalone przez nas czasy związane z jego pracą, co w konsekwencji obciąży zarówno nasz (pracodawcy) jak i kierowcy portfel. Aby skorzystać z prawa, które dała nowa ustawa, konieczne będzie spisanie z kierowcą odpowiedniego oświadczenia dotyczącego niepozostania w stosunku pracy z innym przewoźnikiem w czasie trwania stosunku pracy z nami!
Wynagrodzenie kierowcy w dwóch ratach
Kontrowersyjnie zrobiło się, gdy w projekcie, a później w ustawie ogłoszonej w Dzienniku Ustaw zobaczyliśmy zapis dotyczący rozbijanego wynagrodzenia dla kierowców. Po raz kolejny pojawia się tutaj sformułowanie: „mogą”, a nie „muszą”. W związku z czym, jeżeli wynagrodzenie kierowcy będzie wyższe od przeciętnego wynagrodzenia, wtedy najpóźniej 10. dnia następnego miesiąca musi on otrzymać co najmniej to przeciętne wynagrodzenie. Jeżeli zarobi np. 10000 zł, to do 10. dnia następnego miesiąca wypłacamy mu 6935, a później, w drugiej racie, do najpóźniej 21. dnia następnego miesiąca, pozostałe 3065 zł (gdyby tak idealnie wyszło po ustaleniu ostatecznego jego wynagrodzenia po pełnym rozliczeniu), zgodnie z zapisem w punkcie 1b.
Należy także pamiętać o tym co zostało zapisane w punkcie 1a, mianowicie, jeżeli jego przychód będzie mniejszy od kwoty 6935 zł, to zgodnie z obowiązującym prawem musi otrzymać co najmniej minimalne wynagrodzenie, czyli od 1 lipca 2023 roku jest to 3600 zł. Odpowiednie zapisy w tej sprawie należy zapisać w dokumentacji wewnątrzzakładowej, jeżeli będziemy z nich chcieli skorzystać!
Inne zmiany w przepisach
W ustawie o delegowaniu kierowców pojawiły się m.in. zapisy o konieczności zgłaszania na platformie IMI kierowców wykonujących przewozy na terenie Polski. Dotyczą one innych krajów, których to kierowcy przyjeżdżają do Polski lub przez Polskę. Analogicznie, jak to my zgłaszamy naszych kierowców, gdy wykonujemy przewozy międzynarodowe do innych krajów, tak firmy zagraniczne będą to musiały czynić dla swoich kierowców podróżujących do Polski. Niewątpliwie jest to ogromna szansa na dodatkowe pieniądze do Skarbu Państwa, jeżeli podczas kontroli okaże się, że zagraniczni przewoźnicy nie dopilnowali i nie doposażyli swoich kierowców o dokumenty dotyczące ich delegowania do naszego kraju.
Zmiany od 21 sierpnia w sprawie tachografów cyfrowych!
Od dzisiaj wchodzi w życie kolejny punkt znanego Pakietu Mobilności, mianowicie każdy nowy pojazd będzie wyposażony w tachograf piątej generacji. Zapewne niejednokrotnie spotkacie się Państwo z określaniem go mianem G2V2, dlatego, że tachografy te są drugą generacją tachografów cyfrowych zwanych inteligentnymi.
Jeszcze nie tak dawno jedynym certyfikowanym przez Unię Europejską producentem tachografów był Continental. 11 sierpnia 2023 roku certyfikację otrzymał także Stoneridge. Są to tym samym jedyni producenci, których tachografy mogą być montowane w nowych pojazdach od 21 sierpnia 2023 roku. Tachografy inteligentne drugiej generacji pozwolą między innymi na wprowadzanie przez kierowcę informacji o załadunkach i rozładunkach, a także automatyczne zapisy związane z przekraczaniem granic. Należy pamiętać, że nie będzie to możliwe bez wyposażenia kierowcy w nową generację karty kierowcy. Dotychczas używane karty kierowców drugiej generacji (od czerwca 2019 roku) nie pozwalają na zapisywanie w nich powyższych informacji!
Aktualna sytuacja na rynku i głosy, które dochodzą do nas od samych producentów nie napawają optymizmem. Ogromne zapotrzebowanie nowych tachografów na rynku w aktualnej sytuacji jest i długo jeszcze będzie trudne do zaspokojenia. Warto także wspomnieć o „tolerancji”, którą Unia Europejska wydała dla krajów zainteresowanych. Nie wiadomo do końca jak ją interpretować. Jedyne co zaś wiemy, to fakt, że kraje europejskie do końca września mają w sposób właśnie „tolerancyjny”, bądź z „tolerancją” podchodzić do przeprowadzanych kontroli. Na pewno najbliższe tygodnie dużo nam pokażą, gdy kontrolowane będą ciężarówki z najnowszym tachografem.
Jak rozliczyć sierpień 2023 roku?
Za każdym razem, gdy jakiekolwiek zmiany wchodzą w życie z innym dniem niż pierwszy danego miesiąca, to pojawia się odwieczny problem z rozliczeniami. Niestety ustawodawca, planując różnego rodzaju wejście w życie zmian, nieszczególnie zwraca na te kwestię uwagę, w związku z czym osoby przygotowujące rozliczenia kierowców mają nie lada orzech do zgryzienia, gdy trzeba przygotować wypłaty itd.
Uspokajamy, nie ma powodów do zmartwień. Proszę pamiętać, że skoro przepisy weszły w życie 19 sierpnia 2023 roku, to do 23:59 dnia 18 sierpnia 2023 roku liczymy „po staremu”. Dopiero od 0:00 19 sierpnia wyliczamy wirtualne diety itd. po nowemu. Tylko tyle i aż tyle. Po aktualizacji programu Tachospeed Expert do wersji 3.19, będzie on posiadał wszystkie informacje na temat nowych zmian i za Państwa podłoży odpowiednie stawki, tym samym przygotowując odpowiednio wynagrodzenie zgodnie ze zmianami wynikającymi z ustawy o delegowaniu kierowców od 19 sierpnia 2023 r.
Co dalej w Pakiecie Mobilności?
Przed nami kolejne planowane zmiany. Na kolejny etap nowości wynikających z Pakietu Mobilności przyjdzie nam poczekać do przyszłego roku, a w zasadzie nawet do rozpoczęcia 2025 roku, gdyż wtedy zostanie wydłużony zakres kontroli z 28 do 56 dni, a także rozpocznie się pierwszy etap przymusowej wymiany tachografów. Obowiązkową wymianę czekać będą ciężarówki wykonujące przewozy międzynarodowe, które to są wyposażone w tachograf cyfrowy generacji 1, 2 oraz 3, a więc te, które zostały wyprodukowane od 2006 do czerwca 2019 roku. Dopiero od czerwca 2019 roku na rynku pojawiły się tachografy cyfrowe 4 generacji, a więc te, które nazywamy tachografami inteligentnymi pierwszej generacji. Dokładna rozpiska kolejny zmian na najbliższe lata poniżej:
Pilne zmiany w przepisach – darmowy webinar
Jeżeli nie udało Ci się być z nami na piątkowym webinarze (18.08.2023 r.) poświęconym opisywanym w tym artykule zmianom, to możesz sobie go bezpłatnie obejrzeć! Udostępniliśmy go na platformie YouTube. Możesz obejrzeć całe nagranie, podczas którego dowiesz się o wszystkich zmianach. Webinar poprowadził Patryk Stanisz, który szczegółowo opowiedział o zmianach wynikających z ustawy o delegowaniu kierowców i nowych tachografach.
Zmiany w ustawie o delegowaniu kierowców i nowe tachografy a program Tachospeed
Okres urlopowy z pewnością ogranicza nam wiele możliwości w przedsiębiorstwach. Wysokie temperatury i nieobecność części załogi nie pozwala na tak sprawną pracę i jej organizacje na każdej płaszczyźnie, jak ma to miejsce w inne miesiące w roku. Z tego tytułu pragniemy poinformować o ważnych kwestiach związanych z naszym oprogramowaniem do rozliczania czasu pracy kierowców.
Jeżeli korzystasz z programu Tachospeed, to wszelkiego rodzaju zmiany, które pojawiły się w ustawie o delegowaniu kierowców nie będą dostępne w Twoim programie. Aby mieć do nich dostęp tj. posiadać wersję programu zgodną z aktualnymi przepisami, konieczne jest przejście na Tachospeed Experta, który od ponad pół roku jest już dostępny!
Jeśli zatem chcesz posiadać program zgodny ze zmianami, które pojawiły się 19 i 21 sierpnia 2023 roku, to koniecznie skontaktuj się z naszym działem sprzedaży i poinformuj o chęci przejścia z Tachospeeda na Tachospeeda Experta, w przeciwnym razie Twoje rozliczenia dotyczące np. wyliczenia prawidłowej podstawy do oskładkowania i podstawy do opodatkowania będą niepoprawne!
Kontakt telefoniczny do Działu Sprzedaży: +48 32 70 70 400
Kontakt mailowy do Działu Sprzedaży: biuro@tachospeed.pl
Jeżeli zaś masz jakiś problem z programem, to nie zapominaj, że nasz Dział Pomocy Technicznej jest do Twoich usług! Chętnie pomożemy Ci zrobić aktualizację, czy przeinstalować program.
Szkolenia z przepisów
Jeżeli nowe zmiany Cię przerażają, a może dopiero teraz uświadomiły o konieczności zmiany w wynagrodzeniach Twoich kierowców i nie wiesz do końca jak je wykonać – niezwłocznie sprawdź organizowane przez nasz szkolenia zarówno z przepisów, jak także z obsługi programu Tachospeed Expert. Więcej na ich temat znajdziesz klikając w poniższy link:
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl
Autor: Sebastian Słaby, ekspert branży transportowej